Viikko 16
Etäopetustehtävät ryhmittäin aikaväliltä 14.4. – 17.4.2020. Ryhmänumeron jälkeen löydät tehtävän nimen.
Tehtävä: Piirrä lyijykynillä tutkielma jostakin luonnosta löytämistäsi asioista esim. kuivista lehdistä, kävyistä, oksan käkkyrästä tai jostakin muusta löytämästäsi luonnon tuottamista ihmeellisyyksistä.
Jos piirrettävä kohde on pieni, se suurennetaan. Käytä lyijykyniä reippaasti saadaksesi valot ja varjot, sekä yksityiskohdat esiin. Voit myös laittaa työhön jonkun luonnossa liikkuvan pienen eläimen. Tarkastele kohdettasi ensin rauhallisesti ja huomioi sen eri pinnat, sekä muodon moninaisuus.
Tehtävä: Kun olet päättänyt minkälaisen kannun ja mukit teet, niin voit aloittaa kannun tekemisen, huomioi tilavuus (pitää mahtua se 4 mukillista vähintään). Kahvaan olisi hyvä mahtua 4 sormea, jotta sen jaksaisi täytenä nostaa. Kiinnitä huomiota kahvan kiinnittämiseen, tee se huolella!
Kuviksen kevätnäyttely järjestetään tänä keväänä täysin virtuaalisena. Jokaiselta oppilaalta valitaan ainakin yksi kevään aikana kotona tehty etätehtävä näyttelyyn. Näyttelyyn tulevien teosten on oltava valmiina 30.4.2020.
Tämän viikon tehtävä onkin saada valmiiksi keskeneräisiä kotitehtäviä, jotta jokaiselta saataisiin yksi työ yhteiseen virtuaalinäyttelyyn. Kaikki lähettämäni tehtävät löytyvät myös Kuviksen nettisivulta oman ryhmän kohdalta: https://vihdinkuvataidekoulu.fi/opetus/etatehtavat/
Huomioikaa, että valmiista työstä lähetetty kuva tulee virtuaalinäyttelyyn. Tarkasta ennen kuvan ottamista, että valaistus on tasainen ja teos näkyy kokonaan kuvassa. Puhelimella otettu selkeä kuva riittää hyvin.
Tässä vielä PO3A:n tehtävät tähän mennessä:
vko 12, Lemmikki puuhissaan tai mieliesine
vko 13, Kotisi pohjapiirros
vko 14, Lempipaikka kotona
vko 15, Kollaasi – Uusi laji
vko 16, Aiempien kotitehtävien tekeminen
Varsinkin tuo Kollaasitehtävä – Uusi laji voisi sopia hyvin kevätnäyttelyymme!
Kuviksen kevätnäyttely järjestetään tänä keväänä täysin virtuaalisena. Jokaiselta oppilaalta valitaan ainakin yksi kevään aikana kotona tehty etätehtävä näyttelyyn. Näyttelyyn tulevien teosten on oltava valmiina 30.4.2020.
Tämän viikon tehtävä onkin saada valmiiksi keskeneräisiä kotitehtäviä, jotta jokaiselta saataisiin yksi työ yhteiseen virtuaalinäyttelyyn. Kaikki lähettämäni tehtävät ohjeineen löytyvät myös Kuviksen nettisivulta oman ryhmän kohdalta: https://vihdinkuvataidekoulu.fi/opetus/etatehtavat/
Tässä vielä Media 1 -ryhmän tehtävät tähän mennessä:
vko 12, Novellikuvitus, viiden valokuvan kuvitus tekstiin
vko 13, Novellikuvitus, viiden valokuvan kuvitus tekstiin
vko 14, Muotokuva perheenjäsenestä
vko 15, Kollaasi – Uusi laji
vko 16, Aiempien kotitehtävien tekeminen
VIIKKO 16 -17
Tehtävä 4. Eläimen silmä(t) ja elementti
Materiaalit: paperia, lyijykynä, pyyhekumi, piirtimiä (esim. värikynät) ja maaleja (esim. vesivärit).
Valitse mallikuva ja elementti
Tehtävässä voi olla kuvattuna eläimen molemmat silmät, tai vain yksi silmä. Mieti toteutatko eläimen silmän sivulta, vai edestä. Poimi myös tältä pohjalta valitsemasi mallikuva. Poimi netistä tai kirjasta jonkin eläimen kuva, jossa erottuu selvästi kyseisen eläimen silmät. Valitse yksi seuraavista elementeistä maa, ilma, tuli tai vesi.
Toteuta tehtävä niin että paperilla on silmä tai silmät ja silmää ympäröi jokin kyseisistä elementeistä. Mieti vaikkapa millainen olisi kotkan silmä, tai silmät, jota ympäröisi ilmaelementti. Miten toteuttaisit ilmaelementin piirtimin/maalein, olisiko se esim. salaman tai sateenkaaren, poutapilven tai puhurin muodossa?
Toteuta silmä(t) paperille tarpeeksi suureen kokoon niin että pystyt huomioimaan myös pienet yksityiskohdat. Huomioi täyttääkö valitsemasi elementti koko paperin, osan paperista, vai onko elementti silmän ympärillä kuten vaikkapa tavallisesti silmäripset.
Toteuta tehtävä piirtimin ja värein. Muista että kuvataidekoululta voi hakea lainaan ma-to klo. 9.30-14.30 piirtimiä (esim. lyijykyniä, tusseja, värikyniä, vahaliituja) ja maaleja/siveltimiä (esim. vesivärejä, peitevärejä, pullovärejä). Myös paperia saa kuvikselta eri kokoluokissa teoksen toteuttamiseen. Mikäli mahdollista on hyvä tiedottaa minulle etukäteen mitä tarvitset, niin infoan mitä materiaalia katsotaan valmiiksi noudettavaksi.
Dokumentoi teos
Kun teos on valmis, dokumentoi teos seuraavin ohjein:
- Katsokaa että kuvaustausta on harmoninen (vaikkapa pöytä, tai lattia jossa ei esim. värikästä liinaa/mattoa).
- Valaistus kuvapinnalla on tasainen, ei esim. auringon valon huippuvaloa ja mahdollisia esineiden varjoja teoksessanne.
- Kuvatkaa niin, että huomioitte työnne ylä- ja alakulman olevan tasainen puhelimen/kameran näytöllä. Eli ei niin, että vaikkapa yläkulma on pienemmän näköinen mittakaavaltaan kuin alakulma.
- Teos on suorassa kameran näytöllä.
- Kuvan tarkentaminen ja useita kuvia samasta hyvästä kulmasta.
- Valitkaa tarkka ja tasaisen valaistuksen omaava teoskuva ja lähettäkää tähän sähköpostiini – kiitos.
Huom. Olemme koostamassa virtuaalista kevätnäyttelyä, ja kyseinen teos on mahdollisesti osana kokonaisuutta, joten postittakaa kuvadokumentit sähköpostiini (tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi) liitetiedostona (eli ei tällä kertaa tekstiviestinä puhelimeeni, tai WhatsApp-viestinä) – kiitos!
Lähetä kuva valmiista työstä viimeistään perjantaina 30.4. Tämän tehtävän valmistamiseen käytetään kaksi viikkoa. Käytä reilusti aikaa myös valmiin teoksen dokumentointiin puhelimella, tai kameralla.
Mikäli saat tehtävän valmiiksi jo aikaisemmin, niin toteuta vastaava työ vaihtaen silmä esimerkiksi kavioksi, tassuksi, räpyläksi tms. ja elementti joksikin toiseksi. Voit myös toteuttaa jatkotehtävän niin, että vaikkapa esimerkiksi seepran kavio, jonka ympärillä on kivikehä olisi jonkin elokuvan/kirjan tai lehden kansi. Suunnittele tälle kuvalle otsikko (elokuvan/kirjan/lehden nimi) samalle paperille. Voit tutustua netitse erilaisiin kirjainfontteihin tai keksiä itse oman kirjaintyylin.
Viikolla 18 annan uuden tehtävän. Etene kuitenkin niin että tämä Tehtävä 4. Eläimen silmä(t) ja elementti on ensin kuvattu ja lähetetty sähköpostiini (viimeinen jättöpäivä 30.4).
Mikäli kysyttävää, vastailen mielelläni.
VIIKKO 16 – 17
Tehtävä 4. Eläimen silmä(t) ja elementti
Materiaalit: paperia, lyijykynä, pyyhekumi, piirtimiä (esim. värikynät) ja maaleja (esim. vesivärit).
Valitse mallikuva ja elementti
Tehtävässä voi olla kuvattuna eläimen molemmat silmät, tai vain yksi silmä. Mieti toteutatko eläimen silmän sivulta, vai edestä. Poimi myös tältä pohjalta valitsemasi mallikuva. Poimi netistä tai kirjasta jonkin eläimen kuva, jossa erottuu selvästi kyseisen eläimen silmät. Valitse yksi seuraavista elementeistä maa, ilma, tuli tai vesi.
Toteuta tehtävä niin että paperilla on silmä tai silmät ja silmää ympäröi jokin kyseisistä elementeistä. Mieti vaikkapa millainen olisi kotkan silmä, tai silmät, jota ympäröisi ilmaelementti. Miten toteuttaisit ilmaelementin piirtimin/maalein, olisiko se esim. salaman tai sateenkaaren, poutapilven tai puhurin muodossa?
Toteuta silmä(t) paperille tarpeeksi suureen kokoon niin että pystyt huomioimaan myös pienet yksityiskohdat. Huomioi täyttääkö valitsemasi elementti koko paperin, osan paperista, vai onko elementti silmän ympärillä kuten vaikkapa tavallisesti silmäripset.
Toteuta tehtävä piirtimin ja värein. Muista että kuvataidekoululta voi hakea lainaan ma-to klo. 9.30-14.30 piirtimiä (esim. lyijykyniä, tusseja, värikyniä, vahaliituja) ja maaleja/siveltimiä (esim. vesivärejä, peitevärejä, pullovärejä). Myös paperia saa kuvikselta eri kokoluokissa teoksen toteuttamiseen. Mikäli mahdollista on hyvä tiedottaa minulle etukäteen mitä tarvitset, niin infoan mitä materiaalia katsotaan valmiiksi noudettavaksi.
Dokumentoi teos
Kun teos on valmis, dokumentoi teos seuraavin ohjein:
- Katsokaa että kuvaustausta on harmoninen (vaikkapa pöytä, tai lattia jossa ei esim. värikästä liinaa/mattoa).
- Valaistus kuvapinnalla on tasainen, ei esim. auringon valon huippuvaloa ja mahdollisia esineiden varjoja teoksessanne.
- Kuvatkaa niin, että huomioitte työnne ylä- ja alakulman olevan tasainen puhelimen/kameran näytöllä. Eli ei niin, että vaikkapa yläkulma on pienemmän näköinen mittakaavaltaan kuin alakulma.
- Teos on suorassa kameran näytöllä.
- Kuvan tarkentaminen ja useita kuvia samasta hyvästä kulmasta.
- Valitkaa tarkka ja tasaisen valaistuksen omaava teoskuva ja lähettäkää tähän sähköpostiini – kiitos.
Huom. Olemme koostamassa virtuaalista kevätnäyttelyä, ja kyseinen teos on mahdollisesti osana kokonaisuutta, joten postittakaa kuvadokumentit sähköpostiini (tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi) liitetiedostona (eli ei tällä kertaa tekstiviestinä puhelimeeni, tai WhatsApp-viestinä) – kiitos!
Lähetä kuva valmiista työstä viimeistään perjantaina 30.4. Tämän tehtävän valmistamiseen käytetään kaksi viikkoa. Käytä reilusti aikaa myös valmiin teoksen dokumentointiin puhelimella, tai kameralla.
Mikäli saat tehtävän valmiiksi jo aikaisemmin, niin toteuta vastaava työ vaihtaen silmä esimerkiksi kavioksi, tassuksi, räpyläksi tms. ja elementti joksikin toiseksi. Voit myös toteuttaa jatkotehtävän niin, että vaikkapa esimerkiksi seepran kavio, jonka ympärillä on kivikehä olisi jonkin elokuvan/kirjan tai lehden kansi. Suunnittele tälle kuvalle otsikko (elokuvan/kirjan/lehden nimi) samalle paperille. Voit tutustua netitse erilaisiin kirjainfontteihin tai keksiä itse oman kirjaintyylin.
Viikolla 18 annan uuden tehtävän. Etene kuitenkin niin että tämä Tehtävä 4. Eläimen silmä(t) ja elementti on ensin kuvattu ja lähetetty sähköpostiini (viimeinen jättöpäivä 30.4).
Mikäli kysyttävää, vastailen mielelläni.
Tehtävä: Eläimet valtaavat kaupungit. Nyt kun on tämä poikkeustila, niin ihmiset pysyttelevät kotonaan ja eläimet tulevat kaduille. Esim. Nepalissa yksinäinen sarvikuono on havaittu tallustelemassa autiolla
Tee kaupunkinäkymä, jossa ihmiset ihmettelevät parvekkeiltaan eläinten kulkemista kaduilla. Voit tehdä työn joko maalaten, liiduilla, tai molemmilla, eläimiä voit halutessasi leikata lehdistä ja liimata. Mitkähän eläimet Suomessa voisivat tallustella kaduilla?
VIIKKO 16 – 17
Tehtävä 4. Eläimen silmä(t) ja elementti
Materiaalit: paperia, lyijykynä, pyyhekumi, piirtimiä (esim. värikynät) ja maaleja (esim. vesivärit).
Valitse mallikuva ja elementti
Tehtävässä voi olla kuvattuna eläimen molemmat silmät, tai vain yksi silmä. Mieti toteutatko eläimen silmän sivulta, vai edestä. Poimi myös tältä pohjalta valitsemasi mallikuva. Poimi netistä tai kirjasta jonkin eläimen kuva, jossa erottuu selvästi kyseisen eläimen silmät. Valitse yksi seuraavista elementeistä maa, ilma, tuli tai vesi.
Toteuta tehtävä niin että paperilla on silmä tai silmät ja silmää ympäröi jokin kyseisistä elementeistä. Mieti vaikkapa millainen olisi kotkan silmä, tai silmät, jota ympäröisi ilmaelementti. Miten toteuttaisit ilmaelementin piirtimin/maalein, olisiko se esim. salaman tai sateenkaaren, poutapilven tai puhurin muodossa?
Toteuta silmä(t) paperille tarpeeksi suureen kokoon niin että pystyt huomioimaan myös pienet yksityiskohdat. Huomioi täyttääkö valitsemasi elementti koko paperin, osan paperista, vai onko elementti silmän ympärillä kuten vaikkapa tavallisesti silmäripset.
Toteuta tehtävä piirtimin ja värein. Muista että kuvataidekoululta voi hakea lainaan ma-to klo. 9.30-14.30 piirtimiä (esim. lyijykyniä, tusseja, värikyniä, vahaliituja) ja maaleja/siveltimiä (esim. vesivärejä, peitevärejä, pullovärejä). Myös paperia saa kuvikselta eri kokoluokissa teoksen toteuttamiseen. Mikäli mahdollista on hyvä tiedottaa minulle etukäteen mitä tarvitset, niin infoan mitä materiaalia katsotaan valmiiksi noudettavaksi.
Dokumentoi teos
Kun teos on valmis, dokumentoi teos seuraavin ohjein (leikkikoululaiset huoltajan kanssa yhdessä):
- Katsokaa että kuvaustausta on harmoninen (vaikkapa pöytä, tai lattia jossa ei esim. värikästä liinaa/mattoa).
- Valaistus kuvapinnalla on tasainen, ei esim. auringon valon huippuvaloa ja mahdollisia esineiden varjoja teoksessanne.
- Kuvatkaa niin, että huomioitte työnne ylä- ja alakulman olevan tasainen puhelimen/kameran näytöllä. Eli ei niin, että vaikkapa yläkulma on pienemmän näköinen mittakaavaltaan kuin alakulma.
- Teos on suorassa kameran näytöllä.
- Kuvan tarkentaminen ja useita kuvia samasta hyvästä kulmasta.
- Valitkaa tarkka ja tasaisen valaistuksen omaava teoskuva ja lähettäkää tähän sähköpostiini – kiitos.
Huom. Olemme koostamassa virtuaalista kevätnäyttelyä, ja kyseinen teos on mahdollisesti osana kokonaisuutta, joten postittakaa kuvadokumentit sähköpostiini (tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi) liitetiedostona (eli ei tällä kertaa tekstiviestinä puhelimeeni, tai WhatsApp-viestinä) – kiitos!
Lähetä kuva valmiista työstä viimeistään perjantaina 30.4. Tämän tehtävän valmistamiseen käytetään kaksi viikkoa. Käytä reilusti aikaa myös valmiin teoksen dokumentointiin puhelimella, tai kameralla.
Mikäli saat tehtävän valmiiksi jo aikaisemmin, niin toteuta vastaava työ vaihtaen silmä esimerkiksi kavioksi, tassuksi, räpyläksi tms. ja elementti joksikin toiseksi. Voit myös toteuttaa jatkotehtävän niin, että vaikkapa esimerkiksi seepran kavio, jonka ympärillä on kivikehä olisi jonkin elokuvan/kirjan tai lehden kansi. Suunnittele tälle kuvalle otsikko (elokuvan/kirjan/lehden nimi) samalle paperille. Voit tutustua netitse erilaisiin kirjainfontteihin tai keksiä itse oman kirjaintyylin.
Viikolla 18 annan uuden tehtävän. Etene kuitenkin niin että tämä Tehtävä 4. Eläimen silmä(t) ja elementti on ensin kuvattu ja lähetetty sähköpostiini (viimeinen jättöpäivä 30.4).
Mikäli kysyttävää, vastailen mielelläni.
VIIKKO 16 – 17
Tehtävä 4. Eläimen silmä(t) ja elementti
Materiaalit: paperia, lyijykynä, pyyhekumi, piirtimiä (esim. värikynät) ja maaleja (esim. vesivärit).
Valitse mallikuva ja elementti
Tehtävässä voi olla kuvattuna eläimen molemmat silmät, tai vain yksi silmä. Mieti toteutatko eläimen silmän sivulta, vai edestä. Poimi myös tältä pohjalta valitsemasi mallikuva. Poimi netistä tai kirjasta jonkin eläimen kuva, jossa erottuu selvästi kyseisen eläimen silmät. Valitse yksi seuraavista elementeistä maa, ilma, tuli tai vesi.
Toteuta tehtävä niin että paperilla on silmä tai silmät ja silmää ympäröi jokin kyseisistä elementeistä. Mieti vaikkapa millainen olisi kotkan silmä, tai silmät, jota ympäröisi ilmaelementti. Miten toteuttaisit ilmaelementin piirtimin/maalein, olisiko se esim. salaman tai sateenkaaren, poutapilven tai puhurin muodossa?
Toteuta silmä(t) paperille tarpeeksi suureen kokoon niin että pystyt huomioimaan myös pienet yksityiskohdat. Huomioi täyttääkö valitsemasi elementti koko paperin, osan paperista, vai onko elementti silmän ympärillä kuten vaikkapa tavallisesti silmäripset.
Toteuta tehtävä piirtimin ja värein. Muista että kuvataidekoululta voi hakea lainaan ma-to klo. 9.30-14.30 piirtimiä (esim. lyijykyniä, tusseja, värikyniä, vahaliituja) ja maaleja/siveltimiä (esim. vesivärejä, peitevärejä, pullovärejä). Myös paperia saa kuvikselta eri kokoluokissa teoksen toteuttamiseen. Mikäli mahdollista on hyvä tiedottaa minulle etukäteen mitä tarvitset, niin infoan mitä materiaalia katsotaan valmiiksi noudettavaksi.
Dokumentoi teos
Kun teos on valmis, dokumentoi teos seuraavin ohjein:
- Katsokaa että kuvaustausta on harmoninen (vaikkapa pöytä, tai lattia jossa ei esim. värikästä liinaa/mattoa).
- Valaistus kuvapinnalla on tasainen, ei esim. auringon valon huippuvaloa ja mahdollisia esineiden varjoja teoksessanne.
- Kuvatkaa niin, että huomioitte työnne ylä- ja alakulman olevan tasainen puhelimen/kameran näytöllä. Eli ei niin, että vaikkapa yläkulma on pienemmän näköinen mittakaavaltaan kuin alakulma.
- Teos on suorassa kameran näytöllä.
- Kuvan tarkentaminen ja useita kuvia samasta hyvästä kulmasta.
- Valitkaa tarkka ja tasaisen valaistuksen omaava teoskuva ja lähettäkää tähän sähköpostiini – kiitos.
Huom. Olemme koostamassa virtuaalista kevätnäyttelyä, ja kyseinen teos on mahdollisesti osana kokonaisuutta, joten postittakaa kuvadokumentit sähköpostiini (tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi) liitetiedostona (eli ei tällä kertaa tekstiviestinä puhelimeeni, tai WhatsApp-viestinä) – kiitos!
Lähetä kuva valmiista työstä viimeistään perjantaina 30.4. Tämän tehtävän valmistamiseen käytetään kaksi viikkoa. Käytä reilusti aikaa myös valmiin teoksen dokumentointiin puhelimella, tai kameralla.
Mikäli saat tehtävän valmiiksi jo aikaisemmin, niin toteuta vastaava työ vaihtaen silmä esimerkiksi kavioksi, tassuksi, räpyläksi tms. ja elementti joksikin toiseksi. Voit myös toteuttaa jatkotehtävän niin, että vaikkapa esimerkiksi seepran kavio, jonka ympärillä on kivikehä olisi jonkin elokuvan/kirjan tai lehden kansi. Suunnittele tälle kuvalle otsikko (elokuvan/kirjan/lehden nimi) samalle paperille. Voit tutustua netitse erilaisiin kirjainfontteihin tai keksiä itse oman kirjaintyylin.
Viikolla 18 annan uuden tehtävän. Etene kuitenkin niin että tämä Tehtävä 4. Eläimen silmä(t) ja elementti on ensin kuvattu ja lähetetty sähköpostiini (viimeinen jättöpäivä 30.4).
Mikäli kysyttävää, vastailen mielelläni.
Tehtävä: Missä _______ luuraa?
Materiaali: Piirustuspaperi, mitä isompi sitä parempi
Työvälineet: Selkeästi näkyvä kynä, esimerkiksi tussi tai pehmeä lyijykynä + vapaaehtoiseen väritykseen erilaisia värikyniä
Tehtävän kuvaus: Tommi-opellakin tulee välillä tylsää, ja hän tarvitsisi jotain hauskaa tekemistä! Tämän viikon tehtävässä saatte tehdä piirroksen, jonne on piilotettu jotain! Kirjoittakaa tehtävänpalautukseen mukaan mitä piirrokseen on piilotettu, ja Tommi-ope yrittää etsiä kyseisen asian. Piilotettu juttu voi olla esimerkiksi eläin, ihminen tai esine. Mitä enemmän paperilla on asioita, sitä vaikeampi tehtävästä tulee, joten piirtäkää koko paperi täyteen! Teoksen värittäminen on vapaavalintaista, mutta piirroksesta tulee aina valmiimman näköinen jos jaksaa värittää 🙂
Laitoin liitteeksi mukaan kaksi esimerkkikuvaa, joissa näkyy unkarilaisen kuvataiteilijan Gergely Dudásin piirroksia, joihin on piilotettu erilaisia asioita. Esimerkkikuvassa 1 on pöllöjen joukkoon piilotettu kissa, ja esimerkkikuvassa 2 on sienten joukkoon piilotettu hiiri. Löydätkö molemmat? Googlen kuvahaulla löytää kyseisen taiteilijan teoksia enemmänkin, joten laittakaapa hakuun Gergely Dudás. Suosittelen inspiraatiota varten myös Missä Vallu luuraa?-kirjojen kuvituksia, joita löytää kuvahaulla parhaiten englanninkielisellä nimellä ”Where’s Waldo?”.
Tehtävä: Etusivun uutinen: Siluetti!
Materiaali: Pala pahvia (tai paksua paperia), sanomalehden paloja
Työvälineet: Liima, musta tussi/musta vesiväri/musta kartonki
Tehtävän kuvaus: Revi sanomalehdestä palasia ja suikaleita. Tarvitset teoksen pohjaksi palan pahvia (tai jotain vastaavaa, esim. paksu paperi, kartonki, puulevy), johon palaset liimataan. Ne saavat mennä toistensa päälle ja miten päin tahansa, pääasia että koko tausta peittyy lehdenpalasiin. Kun sanomalehtitausta on valmis, piirrä siihen tarkasti tussilla siluettikuva (=siluetti on varjokuva tai ääriviivakuva, joka tavallisesti esittää ihmistä, eläintä, esinettä, maisemaa tai tapahtumaa). Voit myös vaihtoehtoisesti maalata sen mustalla vesivärillä tai vaikka leikata mustasta kartongista. Aihe on vapaa. Huomioi että siluetti on aina kokonaan musta, siinä ei näy hahmojen yksityiskohtia kuten silmiä, vain ääriviivat. Tarkastele vaikka omaa varjoasi!
Huom: Kannattaa valita sellaisia sanomalehden palasia, joissa on mahdollisimman paljon tekstiä, näin siihen piirrettävä/maalattava kuva näkyy paremmin (katso liitteenä oleva tehtäväesimerkki-kuva). Laitoin myös liitteeksi kokoelmakuvan erilaisista siluettieläimistä inspiraatioksi. Tunnistatko ne kaikki?
Suunnittelemme tulevaa digitaalista virtuaalinäyttelyä jo kovalla tahdilla! Näyttelyyn tulee siis esille niin lähiopetuksessa alkuvuodesta tehtyjä teoksia kuin myös näitä etätehtäviä. Koska osa etätehtävistä tulee esille digitaalisesti näyttelyyn, kiinnittäkää erityistä huomiota teosten kuvaamiseen. Tässä kuvisope Matteus Pentin mainio video, jossa hyvät ohjeet teoskuvaamiseen.
Tehtävä: Eläimet valtaavat kaupungit. Nyt kun on tämä poikkeustila, niin ihmiset pysyttelevät kotonaan ja eläimet tulevat kaduille. Esim. Nepalissa yksinäinen sarvikuono on havaittu tallustelemassa autiolla
Tee kaupunkinäkymä, jossa ihmiset ihmettelevät parvekkeiltaan eläinten kulkemista kaduilla. Voit tehdä työn joko maalaten, liiduilla, tai molemmilla, eläimiä voit halutessasi leikata lehdistä ja liimata. Mitkähän eläimet Suomessa voisivat tallustella kaduilla?
Tehtävä: Kun olet päättänyt minkälaisen kannun ja mukit teet, niin voit aloittaa kannun tekemisen, huomioi tilavuus (pitää mahtua se 4 mukillista vähintään). Kahvaan olisi hyvä mahtua 4 sormea, jotta sen jaksaisi täytenä nostaa. Kiinnitä huomiota kahvan kiinnittämiseen, tee se huolella!
Kuviksen kevätnäyttely järjestetään tänä keväänä täysin virtuaalisena. Jokaiselta oppilaalta valitaan ainakin yksi kevään aikana kotona tehty etätehtävä näyttelyyn. Näyttelyyn tulevien teosten on oltava valmiina 30.4.2020.
Tämän viikon tehtävä onkin saada valmiiksi keskeneräisiä kotitehtäviä, jotta jokaiselta saataisiin yksi työ yhteiseen virtuaalinäyttelyyn. Kaikki lähettämäni tehtävät ohjeineen löytyvät myös Kuviksen nettisivulta oman ryhmän kohdalta: https://vihdinkuvataidekoulu.fi/opetus/etatehtavat/
Tässä vielä Periodi 1B -ryhmän tehtävät tähän mennessä:
vko 12, Muotokuva perheenjäsenestä
vko 13, Kuvapäiväkirja (viisi kuvaa arjestasi)
vko 14, Lempikenkäni
vko 15, Kollaasi – Uusi laji
vko 16, Aiempien kotitehtävien tekeminen
Jos olet jo tehnyt sekä palauttanut kaikki tehtävät, niin tässä on hauska ylimääräinen kuvaustehtävä.
Kevään merkkejä
Materiaali: puhelin, tabletti tai kamera
Luonnon havainnointia valokuvaamalla: Tee kävely kotisi lähellä metsään tai puistoon. Valokuvaa kiinnostavia näkymiä ja yksityiskohtia. Valitse kaksi kuvaa, jotka sinusta kertovat keväästä. Lähetä valitsemasi kuvat sähköpostilla minulle.
Kuviksen kevätnäyttely järjestetään tänä keväänä täysin virtuaalisena. Jokaiselta oppilaalta valitaan ainakin yksi kevään aikana kotona tehty etätehtävä näyttelyyn. Näyttelyyn tulevien teosten on oltava valmiina 30.4.2020.
Myös päättötyöntekijät voivat halutessaan osallistua näyttelyyn.
Tämän viikon tehtävä onkin saada valmiiksi keskeneräisiä kotitehtäviä, jotta jokaiselta saataisiin yksi työ yhteiseen virtuaalinäyttelyyn. Kaikki lähettämäni tehtävät ohjeineen löytyvät myös Kuviksen nettisivulta oman ryhmän kohdalta: https://vihdinkuvataidekoulu.fi/opetus/etatehtavat/
Tässä vielä Media 2 -ryhmän tehtävät tähän mennessä:
vko 12, Novellikuvitus, viiden valokuvan kuvitus tekstiin
vko 13, Novellikuvitus, viiden valokuvan kuvitus tekstiin
vko 14, Muotokuva perheenjäsenestä
vko 15, Kollaasi – Uusi laji
vko 16, Aiempien kotitehtävien tekeminen
Tehtävä: Yhdistelmäeläin
Materiaali: Piirustuspaperi
Työvälineet: Eri vahvuiset lyijykynät tai puuvärit
Tehtävän kuvaus: Onko muurahaiskarhu oikeasti yhdistelmä pienen pientä murkkua ja jättimäistä nallea? No ei nyt sentään, muurahaiskarhu on ihan oma eläimensä, mutta samantyyppisiä eläinyhdistelmiä on hauska keksiä myös itse, vaikkei niitä olisikaan oikeasti olemassa!
Tässä tehtävässä keksitään jokin ihan uusi eläin, joka on yhdistelmä kahta muuta eläintä. Esimerkkikuvassa1 näkyy useita eläinyhdistelmiä: kärpäskirahvi, kalkkunamustekala, lammashai jne… Mitään niistä ei ole oikeasti olemassa, mutta ne näyttävät todella hauskoilta! Mitkä eläimet sinä yhdistät? Halutessaan voi yhdistää myös enemmän kuin kaksi eläintä.
Työ tehdään joko eri vahvuisilla lyijykynillä, tai sitten puuväreillä. Huomioi kuitenkin että jos teet pelkillä lyijykynillä, älä tee pelkästään ääriviivoja, vaan väritä lyijykynällä myös eläimen pintaa (katso esimerkkikuva2). Kiinnittäkää erityisesti huomiota eläinten turkkeihin ja ihoon: monilla eläimillä on esimerkiksi jonkinlainen suojaväritys tai -kuvio, kuten seepran raidat tai leopardin pilkut. Ja miettikää tarkkaan mistä asioista minkäkin eläimen tunnistaa (esim. skorpionin tunnistaa hännästä jonka päässä on piikki, ravun tunnistaa vahvoista saksista, kärpäsen verkkosilmistä jne.).
Jos on tarvetta, niin oppilaiden omassa luokassa (grafiikanluokka) voi taas käydä hakemassa lainaan työvälineitä maanantai-torstai välillä klo 9.30-14.30
Tehtävä: Kasvoja karanteenista
Materiaali: Vapaavalintainen
Työvälineet: Vapaavalintainen
Tehtävän kuvaus: Kulttuuritoimitus.fi on järjestämässä kaikille avointa digitaalista taidenäyttelyä aiheella ”Kasvoja karanteenista”, johon voi osallistua niin kuvataiteen harrastajat kuin ammattilaiset kaikista ikäluokista. Ajattelin että tässä olisi teille mahtava tilaisuus saada oma teoksenne esille! Verkkonäyttelyyn vastaanotetaan tämän kevään koronakaranteenin aikana syntyneitä kasvokuvia, jotka on toteutettu piirustuksen ja maalauksen eri tekniikoin.
Eli tämän viikon tehtävänä on luoda vapaavalintaisilla välineillä kasvokuva, jolla voi halutessaan osallistua tuohon virtuaaliseen verkkonäyttelyyn. Mikään pakko ei tietenkään ole osallistua, vaan kuvan työstä voi myös lähettää pelkästään minulle.
Eli tässä vielä tarkempi ohje Kulttuuritoimituksen sivuilta:
Vapaavalintainen kasvokuva esimerkiksi suoraan edestä, profiilista tai jostakin yllättävästä perspektiivistä. Mallina voi olla joko tekijä itse tai joku toinen karanteenissa elävä läheinen ihminen, lapsi, lemmikki, mielikuvitusolento tai nukke. Kaikki piirustus- ja maalaustekniikat hyväksytään.
Työn koko: Pidempi sivu saa olla maksimissaan 80 cm, vaaka- tai pystysuunnassa.
HUOM! Mikäli osallistut lasten ja nuorten eli alle 16-vuotiaiden sarjaan, tarvitaan vanhemman suostumus kuva julkaisemiseen. Käykää katsomassa tarkemmat ohjeet nettisivuilta.
Suosittelen muutenkin käymään tuolla nettisivuilla, siellä on muutamia hyviä esimerkkejä siitä millaisia kasvokuvat voivat olla. Kiinnittäkää huomiota mielenkiintoisiin rajauksiin, kuvakulmiin ja värien käyttöön. Inspiraatioksi laitoin vielä tähän viestiin liitteeksi sveitsiläisen kuvataiteilijan Alberto Giacomettin tekemän kasvokuvan veljestään Diegosta, jostain vuoden 1955 tienoilta.
Jos on tarvetta, niin oppilaiden omasta luokassa voi taas käydä hakemassa lainaan työvälineitä maanantai-torstai välillä klo 9.30-14.30
Tehtävä 3: Etsi muotoja ja värejä lähiympäristöstä
Työvälineet: Kännykän kamera tai digikamera
Etsi lähiympäristöstäsi (koti, piha, naapurusto) luettelossa olevia muotoja ja värejä.
Tutki ympäristöäsi eri tavoin, huomaat pian tavallisissakin asioissa erilaisia muotoja. Koita löytää muotoja mahdollisimman erilaisista asioista (esimerkiksi älä kuvaa “sydän” kohdalla sydämen kuvaa, vaan koita löytää sydän-muoto jostain muualta)
Kuvaa kohde niin läheltä, että rajaat pois kaiken ylimääräisen, vain kuvattava kohde näkyy.
Kuvattavia kohteita:
ympyrä
neliö
kolmio
sydän
viiva
punainen
sinininen
keltainen
vihreä
Voit ottaa jokaisesta muodosta ja väristä useamman kuvan.
Jos osaat ja pystyt puhelimellasi tekemään, tee samasta aiheesta kuvakollaasi (esimerkiksi kaikki ympyrä-muodosta otetut kuvat yhdistetään yhdeksi kuvaksi)
Ilmaisia puhelimeen ladattavia kollaasi-appeja on mm.
Collage Maker
Valokuvakollaasi
Layout from Instagram: Collage
Ei haittaa, vaikka jotain muotoa tai väriä ei lähiympäristöstäsi löytyisi!
Tehtävä: Epätavallinen pohja
Materiaali: Iso piirustuspaperi, joka leikataan johonkin muotoon
Työvälineet: Kuivapastellit (tai vesivärit)
Tehtävän kuvaus: Tässä tehtävässä kokeilemme tehdä taideteoksen vähän erikoisemman muotoiselle pohjalle. Eli ottakaa iso paperi, ja leikatkaa se johonkin muuhun muotoon kuin suorakulmio (esim. ympyrä, kolmio, kuusikulmio, timantin muoto jne.) ja tehkää tuohon muotoon taideteos, aihe on vapaa. Laitoin liitteeksi kuvan erilaisista mahdollisista muodoista, mutta niitä voi itse keksiä lisää. Leikkaamista ei tarvitse välttämättä tehdä heti aluksi, vaan sen voi tehdä myös lopuksi: piirtäkää muoto ensin paperille, tehkää taideteos rajojen sisäpuolelle ja leikatkaa lopuksi irti.
Aihe on tosiaan vapaa, eli voitte tehdä jotain esittävää (esimerkkikuva1) tai vaikka kokeiluja erilaisilla väripinnoilla (esimerkkikuva2).
Sitten lopuksi vielä huomio etätehtävien viimeisestä palautuspäivästä. Eli vallitsevan tilanteen vuoksi emme Kuviskoululla järjestä perinteistä fyysistä kevätnäyttelyä, vaan digitaalisen virtuaalinäyttelyn. Tuonne näyttelyyn tulee esille niin lähiopetuksessa alkuvuodesta tehtyjä teoksia kuin myös näitä etätehtäviä.
Etätehtävien viimeinen palautuspäivä on 30.4.2020, eli voitte laittaa tuon kalentereihin ylös. Muistuttelen vielä kun lähestymme kyseistä päivää 😉 Mutta koska osa etätehtävistä tulee esille digitaalisesti näyttelyyn, kiinnittäkää erityistä huomiota teosten kuvaamiseen. Tässä kuvisope Matteus Pentin mainio video, jossa hyvät ohjeet teoskuvaamiseen.
Tehtävä: Paloista rakentunut
Materiaali: Vaihtoehtomateriaalit, kuten pahvi, muovi, kangas jne.
Työvälineet: Kuumaliimapistooli, ja mitä ikinä tarvitseekaan
Tehtävän kuvaus: Kuvanveisto nähdään monesti hyvin perinteisiin pohjautuvana työskentelynä ja tämä heijastuu myös materiaaleihin, jotka yleensä ovat pronssi, puu, kivi, kipsi, savi jne. Mutta nykykuvanveistossa ei ole lainkaan epätavallista käyttää mitä tahansa arkipäiväisiä materiaaleja veistoksen tekemiseen.
Tässä tehtävässä saatte tehdä veistoksen vaihtoehtoisista materiaaleista. Teos muodostuu pala kerrallaan kunnes kokonaisuus näyttää valmiilta. Voitte itse päättää minkä kokoisen teette, valittu materiaali aika lailla määrittää mikä on mahdollista toteuttaa. Asettelen Kuviskoululle materiaaleja esille, ja voitte käydä niitä halutessanne tutkimassa ja valitsemassa tulevaan teokseenne sopivia juttuja. Voitte luonnollisesti käyttää myös kaikkea materiaalia mitä kotoanne löytyy.
Yleisohje on kuitenkin se että tehkää ensin runko veistoksellenne, esimerkiksi rautalangasta tai kanaverkosta (löytyy Kuviskoululta), jonka jälkeen alatte kiinnittämään materiaalin palasia rungon päälle.
Itse suosittelen mm. pahvia materiaaliksi. Sitä monesti löytyy kotoakin jo valmiiksi ja työstäminen onnistuu saksien ja liiman avulla. Amerikkalainen taiteilija Warren King on tunnettu pahviveistoksistaan, ja laitoin tähän viestiin liitteeksi hänen töistään kuvia. Pahvia työstäessä täytyy ottaa huomioon mihin suuntaan ”aallot” kulkevat, eli tekee taitokset niiden mukaisesti niin saa tarkkoja kulmia. Esimerkkikuvassa näkyy myös veistoksen rakenne takaapäin, King ei käytä ilmeisesti ollenkaan runkoa teoksissaan vaan ne ovat kokonaan pahvia. Ohuella pahvilla voi tehdä myös kauniita pienempiä veistoksia.
Koululta voi hakea taas materiaaleja ja lainaan kuumaliimapistooleja (niitä tosin on rajoitettu määrä). Kanslisti Heli on paikalla maanantai-torstai klo 9.30-14.30. Jos jonkun pitää hakea viikonloppuna materiaaleja koululta, niin laittakaa minulle viestiä, tulen avaamaan ovet mikäli aikataulut menevät yksiin.