Viikko 17

Etäopetustehtävät ryhmittäin aikaväliltä 20.4. – 24.4.2020. Ryhmänumeron jälkeen löydät tehtävän nimen.

« Viikko 16Viikko 18 »

Katja Uksila - PO3B -- Sokeripiirtäminen/mustikkamaalaaminen

Kuvataidekoulun kevätnäyttely lähestyy, pidämme näyttelyn tänä vuonna täysin digitaalisena. Haluaisin että jokaiselta PO3B-ryhmäläiseltä tulisi ainakin yksi työ tuohon näyttelyyn! Töiden viimeinen palautuspäivä on 30.4. eli ensi viikolla! Muistakaa lähettää kuva valmiista työstä minulle.

Tämän viikon tehtävä on viimeistellä keskeneräisiä töitä, tarkista tästä oletko tehnyt kaikki kuvistehtävät:

1) Perheenjäsenen muotokuva/Omakuva
2) Lemmikki puuhissaan (kolmen kuvan sarjakuva!)
3) Pieni romuviestos
4) Väriympyrä kotoa löytyvistä esineistä

Jos olet tehnyt kaikki nämä tehtävät ja palauttanut mulle niin huippua! Kaikki tehtävänannot löytyvät kuviksen nettisivuilta täältä.

Tämän viikon uusi tehtävä on kokeilla piirtää ja maalata kotoa löytyvillä materiaaleilla. Katso tämä kuvisope Matteus Pentin Youtube-video ja kokeile tehdä sokeripiirtämistä tai mustikalla/teellä/kahvilla maalaamista!

Sokeripiirtäminen: https://www.youtube.com/watch?v=dHXnZ10bKeY
Mustikkamaalaaminen: https://www.youtube.com/watch?v=KBM4gJRxGZU

5) Omakuva sokerilla piirtäen tai mustikalla maalaten!

Iloa kuvistehtävien tekemiseen! Jos mikään tehtävä ei kuitenkaan innosta niin aina voi tehdä sellaisen piirustuksen tai maalauksen joka tuntuu kivalta. Lähetä siitäkin minulle kuva niin se voi päästä kevätnäyttelyyn!

Katja Uksila - PERIODI 1C -- Oma ministudio

Kuvataidekoulun kevätnäyttely lähestyy, pidämme näyttelyn tänä vuonna täysin digitaalisena. Haluaisin että jokaiselta PERIODI1C-ryhmäläiseltä tulisi ainakin yksi työ tuohon näyttelyyn! Töiden viimeinen palautuspäivä on 30.4. eli ensi viikolla! Voit itse valita mikä työ sinulta tulisi kevätnäyttelyyn. 🙂

Tarkista tästä listasta oletko tehnyt kaikki kuviksen etätehtävät:

1) Kädet valossa – valokuva
2) Kevään merkkejä – valokuvasarja
3) Kollaasi

Kaikkien tehtävien tehtävänannot löytyvät kuviskoulun nettisivuilta täältä.

Jos olet jo tehnyt kaikki nämä tehtävät, voit tehdä extratehtävänä oman ministudion ja kuvata esimerkiksi jotain korua, lelua, kasvia, esinettä tai muuta sinulle tärkeää asiaa. Tässä kuvisope Matteus Pentin Youtube-video siitä, miten tehdään oma ministudio kotona!

Katso video ja toteuta omassa ministudiossa kuvaukset!

4) Oma ministudio

Valitse näistä tehtävistä sinusta onnistunein ja lähetä siitä minulle kuva niin laitan sen kuvataidekoulun kevätnäyttelyyn. Jos teet omia taideteoksia kotona, voit lähettää halutessasi minulle myös kuvia niistä. 🙂

Mari Lajunen - PO1A -- Pesä linnuille

Tehtävä: Tee ulos pesä/koti linnulle. Kerää kuivuneita lehtiä, heinää, oksia, sulkia, karvoja jne.

Koita saada pesästä houkutteleva ja kodikas. Jos löydät sopivan muotoisia kiviä tai käpyjä voit käyttää niitä munina.

Mari Lajunen - PO6A -- Vihreä maalaus

Tehtävä: Tee vihreä maalaus. Saat valita aiheen itse, kunhan se on ainoastaan vihreä.

Sekoita eri vihreitä sielusi kyllyydestä, ainakin 15 eri vihreää, saa mielellään olla enemmänkin. Käytä molempia keltaisia ja sinisiä. Nauti värien sekoittamisesta!

Tommi Hämäläinen - PO5C -- Eläimen silmät ja elementti

VIIKKO 16 – 17

Tehtävä 4. Eläimen silmä(t) ja elementti

Materiaalit: paperia, lyijykynä, pyyhekumi, piirtimiä (esim. värikynät) ja maaleja (esim. vesivärit).

Valitse mallikuva ja elementti

Tehtävässä voi olla kuvattuna eläimen molemmat silmät, tai vain yksi silmä. Mieti toteutatko eläimen silmän sivulta, vai edestä. Poimi myös tältä pohjalta valitsemasi mallikuva. Poimi netistä tai kirjasta jonkin eläimen kuva, jossa erottuu selvästi kyseisen eläimen silmät. Valitse yksi seuraavista elementeistä maa, ilma, tuli tai vesi.

Toteuta tehtävä niin että paperilla on silmä tai silmät ja silmää ympäröi jokin kyseisistä elementeistä. Mieti vaikkapa millainen olisi kotkan silmä, tai silmät, jota ympäröisi ilmaelementti. Miten toteuttaisit ilmaelementin piirtimin/maalein, olisiko se esim. salaman tai sateenkaaren, poutapilven tai puhurin muodossa?

Toteuta silmä(t) paperille tarpeeksi suureen kokoon niin että pystyt huomioimaan myös pienet yksityiskohdat. Huomioi täyttääkö valitsemasi elementti koko paperin, osan paperista, vai onko elementti silmän ympärillä kuten vaikkapa tavallisesti silmäripset.

Toteuta tehtävä piirtimin ja värein. Muista että kuvataidekoululta voi hakea lainaan ma-to klo. 9.30-14.30 piirtimiä (esim. lyijykyniä, tusseja, värikyniä, vahaliituja) ja maaleja/siveltimiä (esim. vesivärejä, peitevärejä, pullovärejä). Myös paperia saa kuvikselta eri kokoluokissa teoksen toteuttamiseen. Mikäli mahdollista on hyvä tiedottaa minulle etukäteen mitä tarvitset, niin infoan mitä materiaalia katsotaan valmiiksi noudettavaksi.

Dokumentoi teos

Kun teos on valmis, dokumentoi teos seuraavin ohjein:

  1. Katsokaa että kuvaustausta on harmoninen (vaikkapa pöytä, tai lattia jossa ei esim. värikästä liinaa/mattoa).
  2. Valaistus kuvapinnalla on tasainen, ei esim. auringon valon huippuvaloa ja mahdollisia esineiden varjoja teoksessanne.
  3. Kuvatkaa niin, että huomioitte työnne ylä- ja alakulman olevan tasainen puhelimen/kameran näytöllä. Eli ei niin, että vaikkapa yläkulma on pienemmän näköinen mittakaavaltaan kuin alakulma.
  4. Teos on suorassa kameran näytöllä.
  5. Kuvan tarkentaminen ja useita kuvia samasta hyvästä kulmasta.
  6. Valitkaa tarkka ja tasaisen valaistuksen omaava teoskuva ja lähettäkää tähän sähköpostiini – kiitos.

Huom. Olemme koostamassa virtuaalista kevätnäyttelyä, ja kyseinen teos on mahdollisesti osana kokonaisuutta, joten postittakaa kuvadokumentit sähköpostiini (tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi) liitetiedostona (eli ei tällä kertaa tekstiviestinä puhelimeeni, tai WhatsApp-viestinä) – kiitos!

Lähetä kuva valmiista työstä viimeistään perjantaina 30.4. Tämän tehtävän valmistamiseen käytetään kaksi viikkoa. Käytä reilusti aikaa myös valmiin teoksen dokumentointiin puhelimella, tai kameralla.

Mikäli saat tehtävän valmiiksi jo aikaisemmin, niin toteuta vastaava työ vaihtaen silmä esimerkiksi kavioksi, tassuksi, räpyläksi tms. ja elementti joksikin toiseksi. Voit myös toteuttaa jatkotehtävän niin, että vaikkapa esimerkiksi seepran kavio, jonka ympärillä on kivikehä olisi jonkin elokuvan/kirjan tai lehden kansi. Suunnittele tälle kuvalle otsikko (elokuvan/kirjan/lehden nimi) samalle paperille. Voit tutustua netitse erilaisiin kirjainfontteihin tai keksiä itse oman kirjaintyylin.

Viikolla 18 annan uuden tehtävän. Etene kuitenkin niin että tämä Tehtävä 4. Eläimen silmä(t) ja elementti on ensin kuvattu ja lähetetty sähköpostiini (viimeinen jättöpäivä 30.4).

Mikäli kysyttävää, vastailen mielelläni.

Tommi Hämäläinen - KUVA 1 -- Eläimen silmät ja elementti

VIIKKO 16 – 17

Tehtävä 4. Eläimen silmä(t) ja elementti

Materiaalit: paperia, lyijykynä, pyyhekumi, piirtimiä (esim. värikynät) ja maaleja (esim. vesivärit).

Valitse mallikuva ja elementti

Tehtävässä voi olla kuvattuna eläimen molemmat silmät, tai vain yksi silmä. Mieti toteutatko eläimen silmän sivulta, vai edestä. Poimi myös tältä pohjalta valitsemasi mallikuva. Poimi netistä tai kirjasta jonkin eläimen kuva, jossa erottuu selvästi kyseisen eläimen silmät. Valitse yksi seuraavista elementeistä maa, ilma, tuli tai vesi.

Toteuta tehtävä niin että paperilla on silmä tai silmät ja silmää ympäröi jokin kyseisistä elementeistä. Mieti vaikkapa millainen olisi kotkan silmä, tai silmät, jota ympäröisi ilmaelementti. Miten toteuttaisit ilmaelementin piirtimin/maalein, olisiko se esim. salaman tai sateenkaaren, poutapilven tai puhurin muodossa?

Toteuta silmä(t) paperille tarpeeksi suureen kokoon niin että pystyt huomioimaan myös pienet yksityiskohdat. Huomioi täyttääkö valitsemasi elementti koko paperin, osan paperista, vai onko elementti silmän ympärillä kuten vaikkapa tavallisesti silmäripset.

Toteuta tehtävä piirtimin ja värein. Muista että kuvataidekoululta voi hakea lainaan ma-to klo. 9.30-14.30 piirtimiä (esim. lyijykyniä, tusseja, värikyniä, vahaliituja) ja maaleja/siveltimiä (esim. vesivärejä, peitevärejä, pullovärejä). Myös paperia saa kuvikselta eri kokoluokissa teoksen toteuttamiseen. Mikäli mahdollista on hyvä tiedottaa minulle etukäteen mitä tarvitset, niin infoan mitä materiaalia katsotaan valmiiksi noudettavaksi.

Dokumentoi teos

Kun teos on valmis, dokumentoi teos seuraavin ohjein:

  1. Katsokaa että kuvaustausta on harmoninen (vaikkapa pöytä, tai lattia jossa ei esim. värikästä liinaa/mattoa).
  2. Valaistus kuvapinnalla on tasainen, ei esim. auringon valon huippuvaloa ja mahdollisia esineiden varjoja teoksessanne.
  3. Kuvatkaa niin, että huomioitte työnne ylä- ja alakulman olevan tasainen puhelimen/kameran näytöllä. Eli ei niin, että vaikkapa yläkulma on pienemmän näköinen mittakaavaltaan kuin alakulma.
  4. Teos on suorassa kameran näytöllä.
  5. Kuvan tarkentaminen ja useita kuvia samasta hyvästä kulmasta.
  6. Valitkaa tarkka ja tasaisen valaistuksen omaava teoskuva ja lähettäkää tähän sähköpostiini – kiitos.

Huom. Olemme koostamassa virtuaalista kevätnäyttelyä, ja kyseinen teos on mahdollisesti osana kokonaisuutta, joten postittakaa kuvadokumentit sähköpostiini (tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi) liitetiedostona (eli ei tällä kertaa tekstiviestinä puhelimeeni, tai WhatsApp-viestinä) – kiitos!

Lähetä kuva valmiista työstä viimeistään perjantaina 30.4. Tämän tehtävän valmistamiseen käytetään kaksi viikkoa. Käytä reilusti aikaa myös valmiin teoksen dokumentointiin puhelimella, tai kameralla.

Mikäli saat tehtävän valmiiksi jo aikaisemmin, niin toteuta vastaava työ vaihtaen silmä esimerkiksi kavioksi, tassuksi, räpyläksi tms. ja elementti joksikin toiseksi. Voit myös toteuttaa jatkotehtävän niin, että vaikkapa esimerkiksi seepran kavio, jonka ympärillä on kivikehä olisi jonkin elokuvan/kirjan tai lehden kansi. Suunnittele tälle kuvalle otsikko (elokuvan/kirjan/lehden nimi) samalle paperille. Voit tutustua netitse erilaisiin kirjainfontteihin tai keksiä itse oman kirjaintyylin.

Viikolla 18 annan uuden tehtävän. Etene kuitenkin niin että tämä Tehtävä 4. Eläimen silmä(t) ja elementti on ensin kuvattu ja lähetetty sähköpostiini (viimeinen jättöpäivä 30.4).

Mikäli kysyttävää, vastailen mielelläni.

Mari Lajunen - PO5A -- Minä eläimenä

Tehtävä: Jos saisit olla joku eläin yhden päivän, mikä eläin haluaisit olla?

Piirrä/maalaa itsesi niin että siinä on myös jotakin eläimestä. Kuvasta tulisi tunnistaa sekä sinut että eläin. Mieti miksi haluaisit olla juuri tämä eläin? Haluatko olla lentävä, uiva tai maalla oleva eläin?

Hahmottele ensin kevyesti lyijykynällä ja sen jälkeen vasta maalaus/ väritys.

Mari Lajunen - MUOTO 1 -- Kannu ja 4 mukia

Tehtävä: Viimeistele kannusi, tarkista ylä-ja alareunat, ettei niihin jää mitään terävää. Muista laittaa nimesi pohjaan. Olen ajatellut, että tähän tehtävään menisi n. neljä kertaa.

Huomioikaa myös kannun ja mukien yhteinen muoto. Muista kiinnittää kahva huolella! (hakekaa lisää savea koululta)

Taru Leinonen - PO3A -- Valotutkielma

Lasi + vesi + valo = valotutkielma

Tehtävä: Valokuvaa puhelimella, tabletilla tai kameralla näkymä vesiastian läpi.

Materiaali: Lasiastioita ja vettä

Kuvaus: Tutki ympäristöäsi lasiastiassa olevan veden läpi. Näkymä heijastuu astiaan peilikuvana ja astian muoto yhdessä veden kanssa tekee perspektiiviin jännittäviä vääristymiä. Kuvaa ulkona tai sisällä kirkkaassa valossa. Pyydä tarvittaessa vanhemmilta apua tehtävässä käytetyn lasiastian valinnassa ja käsittelyssä! Mukavia kuvaushetkiä.

Liitteenä muutama kuva inspiraatioksi.

Lähetä kuva sähköpostilla minulle.

Taru Leinonen - MEDIA 1 -- Valotutkielma

Lasi + vesi + valo = valotutkielma

Tehtävä: Valokuvaa puhelimella, tabletilla tai kameralla näkymä vesiastian läpi.

Materiaali: Lasiastioita ja vettä

Kuvaus: Tutki ympäristöäsi lasiastiassa olevan veden läpi. Näkymä heijastuu astiaan peilikuvana ja astian muoto yhdessä veden kanssa tekevät perspektiiviin jännittäviä vääristymiä. Kuvaa ulkona tai sisällä kirkkaassa valossa. Mukavia kuvaushetkiä.

Lähetä yksi kuva sähköpostilla minulle.

Tommi Hämäläinen - PO6B -- Eläimen silmät ja elementti

VIIKKO 16 – 17

Tehtävä 4. Eläimen silmä(t) ja elementti

Materiaalit: paperia, lyijykynä, pyyhekumi, piirtimiä (esim. värikynät) ja maaleja (esim. vesivärit).

Valitse mallikuva ja elementti

Tehtävässä voi olla kuvattuna eläimen molemmat silmät, tai vain yksi silmä. Mieti toteutatko eläimen silmän sivulta, vai edestä. Poimi myös tältä pohjalta valitsemasi mallikuva. Poimi netistä tai kirjasta jonkin eläimen kuva, jossa erottuu selvästi kyseisen eläimen silmät. Valitse yksi seuraavista elementeistä maa, ilma, tuli tai vesi.

Toteuta tehtävä niin että paperilla on silmä tai silmät ja silmää ympäröi jokin kyseisistä elementeistä. Mieti vaikkapa millainen olisi kotkan silmä, tai silmät, jota ympäröisi ilmaelementti. Miten toteuttaisit ilmaelementin piirtimin/maalein, olisiko se esim. salaman tai sateenkaaren, poutapilven tai puhurin muodossa?

Toteuta silmä(t) paperille tarpeeksi suureen kokoon niin että pystyt huomioimaan myös pienet yksityiskohdat. Huomioi täyttääkö valitsemasi elementti koko paperin, osan paperista, vai onko elementti silmän ympärillä kuten vaikkapa tavallisesti silmäripset.

Toteuta tehtävä piirtimin ja värein. Muista että kuvataidekoululta voi hakea lainaan ma-to klo. 9.30-14.30 piirtimiä (esim. lyijykyniä, tusseja, värikyniä, vahaliituja) ja maaleja/siveltimiä (esim. vesivärejä, peitevärejä, pullovärejä). Myös paperia saa kuvikselta eri kokoluokissa teoksen toteuttamiseen. Mikäli mahdollista on hyvä tiedottaa minulle etukäteen mitä tarvitset, niin infoan mitä materiaalia katsotaan valmiiksi noudettavaksi.

Dokumentoi teos

Kun teos on valmis, dokumentoi teos seuraavin ohjein:

  1. Katsokaa että kuvaustausta on harmoninen (vaikkapa pöytä, tai lattia jossa ei esim. värikästä liinaa/mattoa).
  2. Valaistus kuvapinnalla on tasainen, ei esim. auringon valon huippuvaloa ja mahdollisia esineiden varjoja teoksessanne.
  3. Kuvatkaa niin, että huomioitte työnne ylä- ja alakulman olevan tasainen puhelimen/kameran näytöllä. Eli ei niin, että vaikkapa yläkulma on pienemmän näköinen mittakaavaltaan kuin alakulma.
  4. Teos on suorassa kameran näytöllä.
  5. Kuvan tarkentaminen ja useita kuvia samasta hyvästä kulmasta.
  6. Valitkaa tarkka ja tasaisen valaistuksen omaava teoskuva ja lähettäkää tähän sähköpostiini – kiitos.

Huom. Olemme koostamassa virtuaalista kevätnäyttelyä, ja kyseinen teos on mahdollisesti osana kokonaisuutta, joten postittakaa kuvadokumentit sähköpostiini (tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi) liitetiedostona (eli ei tällä kertaa tekstiviestinä puhelimeeni, tai WhatsApp-viestinä) – kiitos!

Lähetä kuva valmiista työstä viimeistään perjantaina 30.4. Tämän tehtävän valmistamiseen käytetään kaksi viikkoa. Käytä reilusti aikaa myös valmiin teoksen dokumentointiin puhelimella, tai kameralla.

Mikäli saat tehtävän valmiiksi jo aikaisemmin, niin toteuta vastaava työ vaihtaen silmä esimerkiksi kavioksi, tassuksi, räpyläksi tms. ja elementti joksikin toiseksi. Voit myös toteuttaa jatkotehtävän niin, että vaikkapa esimerkiksi seepran kavio, jonka ympärillä on kivikehä olisi jonkin elokuvan/kirjan tai lehden kansi. Suunnittele tälle kuvalle otsikko (elokuvan/kirjan/lehden nimi) samalle paperille. Voit tutustua netitse erilaisiin kirjainfontteihin tai keksiä itse oman kirjaintyylin.

Viikolla 18 annan uuden tehtävän. Etene kuitenkin niin että tämä Tehtävä 4. Eläimen silmä(t) ja elementti on ensin kuvattu ja lähetetty sähköpostiini (viimeinen jättöpäivä 30.4).

Mikäli kysyttävää, vastailen mielelläni.

Tommi Hämäläinen - KUVA 4 -- Eläimen silmät ja elementti

VIIKKO 16 – 17

Tehtävä 4. Eläimen silmä(t) ja elementti

Materiaalit: paperia, lyijykynä, pyyhekumi, piirtimiä (esim. värikynät) ja maaleja (esim. vesivärit).

Valitse mallikuva ja elementti

Tehtävässä voi olla kuvattuna eläimen molemmat silmät, tai vain yksi silmä. Mieti toteutatko eläimen silmän sivulta, vai edestä. Poimi myös tältä pohjalta valitsemasi mallikuva. Poimi netistä tai kirjasta jonkin eläimen kuva, jossa erottuu selvästi kyseisen eläimen silmät. Valitse yksi seuraavista elementeistä maa, ilma, tuli tai vesi.

Toteuta tehtävä niin että paperilla on silmä tai silmät ja silmää ympäröi jokin kyseisistä elementeistä. Mieti vaikkapa millainen olisi kotkan silmä, tai silmät, jota ympäröisi ilmaelementti. Miten toteuttaisit ilmaelementin piirtimin/maalein, olisiko se esim. salaman tai sateenkaaren, poutapilven tai puhurin muodossa?

Toteuta silmä(t) paperille tarpeeksi suureen kokoon niin että pystyt huomioimaan myös pienet yksityiskohdat. Huomioi täyttääkö valitsemasi elementti koko paperin, osan paperista, vai onko elementti silmän ympärillä kuten vaikkapa tavallisesti silmäripset.

Toteuta tehtävä piirtimin ja värein. Muista että kuvataidekoululta voi hakea lainaan ma-to klo. 9.30-14.30 piirtimiä (esim. lyijykyniä, tusseja, värikyniä, vahaliituja) ja maaleja/siveltimiä (esim. vesivärejä, peitevärejä, pullovärejä). Myös paperia saa kuvikselta eri kokoluokissa teoksen toteuttamiseen. Mikäli mahdollista on hyvä tiedottaa minulle etukäteen mitä tarvitset, niin infoan mitä materiaalia katsotaan valmiiksi noudettavaksi.

Dokumentoi teos

Kun teos on valmis, dokumentoi teos seuraavin ohjein:

  1. Katsokaa että kuvaustausta on harmoninen (vaikkapa pöytä, tai lattia jossa ei esim. värikästä liinaa/mattoa).
  2. Valaistus kuvapinnalla on tasainen, ei esim. auringon valon huippuvaloa ja mahdollisia esineiden varjoja teoksessanne.
  3. Kuvatkaa niin, että huomioitte työnne ylä- ja alakulman olevan tasainen puhelimen/kameran näytöllä. Eli ei niin, että vaikkapa yläkulma on pienemmän näköinen mittakaavaltaan kuin alakulma.
  4. Teos on suorassa kameran näytöllä.
  5. Kuvan tarkentaminen ja useita kuvia samasta hyvästä kulmasta.
  6. Valitkaa tarkka ja tasaisen valaistuksen omaava teoskuva ja lähettäkää tähän sähköpostiini – kiitos.

Huom. Olemme koostamassa virtuaalista kevätnäyttelyä, ja kyseinen teos on mahdollisesti osana kokonaisuutta, joten postittakaa kuvadokumentit sähköpostiini (tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi) liitetiedostona (eli ei tällä kertaa tekstiviestinä puhelimeeni, tai WhatsApp-viestinä) – kiitos!

Lähetä kuva valmiista työstä viimeistään perjantaina 30.4. Tämän tehtävän valmistamiseen käytetään kaksi viikkoa. Käytä reilusti aikaa myös valmiin teoksen dokumentointiin puhelimella, tai kameralla.

Mikäli saat tehtävän valmiiksi jo aikaisemmin, niin toteuta vastaava työ vaihtaen silmä esimerkiksi kavioksi, tassuksi, räpyläksi tms. ja elementti joksikin toiseksi. Voit myös toteuttaa jatkotehtävän niin, että vaikkapa esimerkiksi seepran kavio, jonka ympärillä on kivikehä olisi jonkin elokuvan/kirjan tai lehden kansi. Suunnittele tälle kuvalle otsikko (elokuvan/kirjan/lehden nimi) samalle paperille. Voit tutustua netitse erilaisiin kirjainfontteihin tai keksiä itse oman kirjaintyylin.

Viikolla 18 annan uuden tehtävän. Etene kuitenkin niin että tämä Tehtävä 4. Eläimen silmä(t) ja elementti on ensin kuvattu ja lähetetty sähköpostiini (viimeinen jättöpäivä 30.4).

Mikäli kysyttävää, vastailen mielelläni.

Mari Lajunen - PO4C -- Minä eläimenä

Tehtävä: Jos saisit olla joku eläin yhden päivän, mikä eläin haluaisit olla?

Piirrä/maalaa itsesi niin että siinä on myös jotakin eläimestä. Kuvasta tulisi tunnistaa sekä sinut että eläin. Mieti miksi haluaisit olla juuri tämä eläin? Haluatko olla lentävä, uiva tai maalla oleva eläin?

Hahmottele ensin kevyesti lyijykynällä ja sen jälkeen vasta maalaus/väritys.

Kerttu Sallinen - KUVA 3
Tommi Hämäläinen - Kuvataideleikkikoulu -- Eläimen silmät ja elementti

VIIKKO 16 – 17

Tehtävä 4. Eläimen silmä(t) ja elementti

Materiaalit: paperia, lyijykynä, pyyhekumi, piirtimiä (esim. värikynät) ja maaleja (esim. vesivärit).

Valitse mallikuva ja elementti

Tehtävässä voi olla kuvattuna eläimen molemmat silmät, tai vain yksi silmä. Mieti toteutatko eläimen silmän sivulta, vai edestä. Poimi myös tältä pohjalta valitsemasi mallikuva. Poimi netistä tai kirjasta jonkin eläimen kuva, jossa erottuu selvästi kyseisen eläimen silmät. Valitse yksi seuraavista elementeistä maa, ilma, tuli tai vesi.

Toteuta tehtävä niin että paperilla on silmä tai silmät ja silmää ympäröi jokin kyseisistä elementeistä. Mieti vaikkapa millainen olisi kotkan silmä, tai silmät, jota ympäröisi ilmaelementti. Miten toteuttaisit ilmaelementin piirtimin/maalein, olisiko se esim. salaman tai sateenkaaren, poutapilven tai puhurin muodossa?

Toteuta silmä(t) paperille tarpeeksi suureen kokoon niin että pystyt huomioimaan myös pienet yksityiskohdat. Huomioi täyttääkö valitsemasi elementti koko paperin, osan paperista, vai onko elementti silmän ympärillä kuten vaikkapa tavallisesti silmäripset.

Toteuta tehtävä piirtimin ja värein. Muista että kuvataidekoululta voi hakea lainaan ma-to klo. 9.30-14.30 piirtimiä (esim. lyijykyniä, tusseja, värikyniä, vahaliituja) ja maaleja/siveltimiä (esim. vesivärejä, peitevärejä, pullovärejä). Myös paperia saa kuvikselta eri kokoluokissa teoksen toteuttamiseen. Mikäli mahdollista on hyvä tiedottaa minulle etukäteen mitä tarvitset, niin infoan mitä materiaalia katsotaan valmiiksi noudettavaksi.

Dokumentoi teos

Kun teos on valmis, dokumentoi teos seuraavin ohjein (leikkikoululaiset huoltajan kanssa yhdessä):

  1. Katsokaa että kuvaustausta on harmoninen (vaikkapa pöytä, tai lattia jossa ei esim. värikästä liinaa/mattoa).
  2. Valaistus kuvapinnalla on tasainen, ei esim. auringon valon huippuvaloa ja mahdollisia esineiden varjoja teoksessanne.
  3. Kuvatkaa niin, että huomioitte työnne ylä- ja alakulman olevan tasainen puhelimen/kameran näytöllä. Eli ei niin, että vaikkapa yläkulma on pienemmän näköinen mittakaavaltaan kuin alakulma.
  4. Teos on suorassa kameran näytöllä.
  5. Kuvan tarkentaminen ja useita kuvia samasta hyvästä kulmasta.
  6. Valitkaa tarkka ja tasaisen valaistuksen omaava teoskuva ja lähettäkää tähän sähköpostiini – kiitos.

Huom. Olemme koostamassa virtuaalista kevätnäyttelyä, ja kyseinen teos on mahdollisesti osana kokonaisuutta, joten postittakaa kuvadokumentit sähköpostiini (tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi) liitetiedostona (eli ei tällä kertaa tekstiviestinä puhelimeeni, tai WhatsApp-viestinä) – kiitos!

Lähetä kuva valmiista työstä viimeistään perjantaina 30.4. Tämän tehtävän valmistamiseen käytetään kaksi viikkoa. Käytä reilusti aikaa myös valmiin teoksen dokumentointiin puhelimella, tai kameralla.

Mikäli saat tehtävän valmiiksi jo aikaisemmin, niin toteuta vastaava työ vaihtaen silmä esimerkiksi kavioksi, tassuksi, räpyläksi tms. ja elementti joksikin toiseksi. Voit myös toteuttaa jatkotehtävän niin, että vaikkapa esimerkiksi seepran kavio, jonka ympärillä on kivikehä olisi jonkin elokuvan/kirjan tai lehden kansi. Suunnittele tälle kuvalle otsikko (elokuvan/kirjan/lehden nimi) samalle paperille. Voit tutustua netitse erilaisiin kirjainfontteihin tai keksiä itse oman kirjaintyylin.

Viikolla 18 annan uuden tehtävän. Etene kuitenkin niin että tämä Tehtävä 4. Eläimen silmä(t) ja elementti on ensin kuvattu ja lähetetty sähköpostiini (viimeinen jättöpäivä 30.4).

Mikäli kysyttävää, vastailen mielelläni.

Tommi Hämäläinen - Monialainen -- Eläimen silmät ja elementti

VIIKKO 16 – 17

Tehtävä 4. Eläimen silmä(t) ja elementti

Materiaalit: paperia, lyijykynä, pyyhekumi, piirtimiä (esim. värikynät) ja maaleja (esim. vesivärit).

Valitse mallikuva ja elementti

Tehtävässä voi olla kuvattuna eläimen molemmat silmät, tai vain yksi silmä. Mieti toteutatko eläimen silmän sivulta, vai edestä. Poimi myös tältä pohjalta valitsemasi mallikuva. Poimi netistä tai kirjasta jonkin eläimen kuva, jossa erottuu selvästi kyseisen eläimen silmät. Valitse yksi seuraavista elementeistä maa, ilma, tuli tai vesi.

Toteuta tehtävä niin että paperilla on silmä tai silmät ja silmää ympäröi jokin kyseisistä elementeistä. Mieti vaikkapa millainen olisi kotkan silmä, tai silmät, jota ympäröisi ilmaelementti. Miten toteuttaisit ilmaelementin piirtimin/maalein, olisiko se esim. salaman tai sateenkaaren, poutapilven tai puhurin muodossa?

Toteuta silmä(t) paperille tarpeeksi suureen kokoon niin että pystyt huomioimaan myös pienet yksityiskohdat. Huomioi täyttääkö valitsemasi elementti koko paperin, osan paperista, vai onko elementti silmän ympärillä kuten vaikkapa tavallisesti silmäripset.

Toteuta tehtävä piirtimin ja värein. Muista että kuvataidekoululta voi hakea lainaan ma-to klo. 9.30-14.30 piirtimiä (esim. lyijykyniä, tusseja, värikyniä, vahaliituja) ja maaleja/siveltimiä (esim. vesivärejä, peitevärejä, pullovärejä). Myös paperia saa kuvikselta eri kokoluokissa teoksen toteuttamiseen. Mikäli mahdollista on hyvä tiedottaa minulle etukäteen mitä tarvitset, niin infoan mitä materiaalia katsotaan valmiiksi noudettavaksi.

Dokumentoi teos

Kun teos on valmis, dokumentoi teos seuraavin ohjein:

  1. Katsokaa että kuvaustausta on harmoninen (vaikkapa pöytä, tai lattia jossa ei esim. värikästä liinaa/mattoa).
  2. Valaistus kuvapinnalla on tasainen, ei esim. auringon valon huippuvaloa ja mahdollisia esineiden varjoja teoksessanne.
  3. Kuvatkaa niin, että huomioitte työnne ylä- ja alakulman olevan tasainen puhelimen/kameran näytöllä. Eli ei niin, että vaikkapa yläkulma on pienemmän näköinen mittakaavaltaan kuin alakulma.
  4. Teos on suorassa kameran näytöllä.
  5. Kuvan tarkentaminen ja useita kuvia samasta hyvästä kulmasta.
  6. Valitkaa tarkka ja tasaisen valaistuksen omaava teoskuva ja lähettäkää tähän sähköpostiini – kiitos.

Huom. Olemme koostamassa virtuaalista kevätnäyttelyä, ja kyseinen teos on mahdollisesti osana kokonaisuutta, joten postittakaa kuvadokumentit sähköpostiini (tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi) liitetiedostona (eli ei tällä kertaa tekstiviestinä puhelimeeni, tai WhatsApp-viestinä) – kiitos!

Lähetä kuva valmiista työstä viimeistään perjantaina 30.4. Tämän tehtävän valmistamiseen käytetään kaksi viikkoa. Käytä reilusti aikaa myös valmiin teoksen dokumentointiin puhelimella, tai kameralla.

Mikäli saat tehtävän valmiiksi jo aikaisemmin, niin toteuta vastaava työ vaihtaen silmä esimerkiksi kavioksi, tassuksi, räpyläksi tms. ja elementti joksikin toiseksi. Voit myös toteuttaa jatkotehtävän niin, että vaikkapa esimerkiksi seepran kavio, jonka ympärillä on kivikehä olisi jonkin elokuvan/kirjan tai lehden kansi. Suunnittele tälle kuvalle otsikko (elokuvan/kirjan/lehden nimi) samalle paperille. Voit tutustua netitse erilaisiin kirjainfontteihin tai keksiä itse oman kirjaintyylin.

Viikolla 18 annan uuden tehtävän. Etene kuitenkin niin että tämä Tehtävä 4. Eläimen silmä(t) ja elementti on ensin kuvattu ja lähetetty sähköpostiini (viimeinen jättöpäivä 30.4).

Mikäli kysyttävää, vastailen mielelläni.

Tommi Sandberg - PO2B -- Mitä esine muistuttaa?

Tehtävä: Mitä esine muistuttaa?

Materiaali: Piirustuspaperi + jokapäiväiset esineet

Työvälineet: Vapaavalintaiset piirustusvälineet (lyijykynä, tussi, puuväri jne.)

Tehtävän kuvaus: Tuleeko sinulla mieleen mitään arkipäiväistä esinettä joka muistuttaisi esimerkiksi vaikka eläintä tai avaruusalusta? Nyt saa laittaa mielikuvituksen lentämään! Tutki kotoa löytyviä esineitä, ja yritä katsella niitä todella tarkasti: tuleeko niistä jotain mieleen? Tehtävänä on etsiä jokin pieni esine (joka muistuttaa jotain asiaa), asettaa se paperille ja piirtää sen ympärille kuva. Lopuksi, nappaa teoksesta hyvä valokuva ja lähetä minulle.

Laitoin liitteeksi mukaan esimerkkikuvia. Ensimmäisessä on Hyemi Jeongin teos, jossa hän on valinnut teroittimen ja piirtänyt sen ympärille kuva robotista. Teroitin muistutti Hyemin mielestä robotin päätä! Toisessa kuvassa on Javier Perez Estrellan kaksi teosta. Kuvassa on mies, jonka housut muodostuvat pihdeistä, ja siili jonka piikit muodostuvat nauloista. Jos haluat enemmän esimerkkikuvia, hae näillä nimillä Googlen kuvahausta: Hyemi Jeong tai Javier Perez Estrella.

Esineet siis voivat olla ihan mitä tahansa: toimistotarvikkeita, työkaluja, keittiövälineitä jne.

Jos tarvitsee lisää työvälineitä tai paperia, kuviskoululta voi taas käydä hakemassa!

Tommi Sandberg - Kokeileva työpaja -- Kuosin suunnittelu

Tehtävä: Kuosin suunnittelu

Materiaali: Piirustuspaperi tai akvarellipaperi
Työvälineet: Lyijykynä tai musta tussi (+mahdolliset väritysvälineet; vesiväri, tussi, puuväri jne.)

Tehtävän kuvaus: Tämän viikon tehtävässä pohditaan millaista taidetta on kotona näkyvissä jokapäiväisessä elämässä. Hienoja kuvituksia on mahdollista nähdä esimerkiksi verhoissa, lakanoissa, kasseissa, kahvikupeissa jne. Tällaisia kuvituksia kutsutaan nimellä kuosi. Nyt saat suunnitella oman kuosi-kuvituksen: mieti millaisia taidetta haluaisit itse nähdä vaikka oman huoneesi verhoissa tai lattialla matossa. Piirrä kuosi piirustusaperille. Muista että kuosissa on aina paljon samantyylisiä kuvia, eli sama aihe toistuu moneen kertaan. Jos valitset aiheeksi vaikka kissan, tee paperille paljon kissoja joka puolelle. Kuosi voi olla mustavalkoinen tai värikäs, voit itse päättää.

Laitoin mukaan useamman esimerkkikuvan, joissa näkyy suomalaisten suunnittelijoiden tekemiä kuoseja mm. Marimekolle. Tutki kuvia ja mieti samalla millaisen itse haluaisit tehdä!

Kuviskoululta voi taas tarvittaessa hakea materiaaleja ja työvälineitä, mm. hyvää akvarellipaperia jos aiot maalata vesiväreillä!

Mari Lajunen - PO4A -- Minä eläimenä

Tehtävä: Jos saisit olla joku eläin yhden päivän, mikä eläin haluaisit olla?

Piirrä/maalaa itsesi niin että siinä on myös jotakin eläimestä. Kuvasta tulisi tunnistaa sekä sinut että eläin. Mieti miksi haluaisit olla juuri tämä eläin? Haluatko olla lentävä, uiva tai maalla oleva eläin?

Hahmottele ensin kevyesti lyijykynällä ja sen jälkeen vasta maalaus/väritys.

Mari Lajunen - MUOTO 2 -- Kannu ja 4 mukia

Tehtävä: Viimeistele kannusi, tarkista ylä-ja alareunat, ettei niihin jää mitään terävää. Muista laittaa nimesi pohjaan. Olen ajatellut, että tähän tehtävään menisi n. neljä kertaa.

Huomioikaa myös kannun ja mukien yhteinen muoto. Muista kiinnittää kahva huolella! (hakekaa lisää savea koululta)

Taru Leinonen - PERIODI 1B - Valotutkielma

Lasi + vesi + valo = valotutkielma

Tehtävä: Valokuvaa puhelimella, tabletilla tai kameralla näkymä vesiastian läpi.

Materiaali: Lasiastioita ja vettä

Kuvaus: Tutki ympäristöäsi lasiastiassa olevan veden läpi. Näkymä heijastuu astiaan peilikuvana ja astian muoto yhdessä veden kanssa tekevät perspektiiviin jännittäviä vääristymiä. Kuvaa ulkona tai sisällä kirkkaassa valossa. Mukavia kuvaushetkiä.

Lähetä yksi kuva sähköpostilla minulle.

Taru Leinonen - MEDIA 2 - Valotutkielma

Lasi + vesi + valo = valotutkielma

Tehtävä: Valokuvaa puhelimella, tabletilla tai kameralla näkymä vesiastian läpi.

Materiaali: Lasiastioita ja vettä

Kuvaus: Tutki ympäristöäsi lasiastiassa olevan veden läpi. Näkymä heijastuu astiaan peilikuvana ja astian muoto yhdessä veden kanssa tekevät perspektiiviin jännittäviä vääristymiä. Kuvaa ulkona tai sisällä kirkkaassa valossa. Mukavia kuvaushetkiä.

Lähetä yksi kuva sähköpostilla minulle.

Tommi Sandberg - PO2A -- Roisketta ja tarkkaa viivaa

Tehtävä: Roisketta ja tarkkaa viivaa

Materiaali: Akvarellipaperi tai muu laadukas paperi

Työvälineet: Vesiväri, tussi (+ halutessa kuivapastelli tai öljyliitu)

Tehtävän kuvaus: Tässä tehtävässä yhdistetään vesivärin rentoa roisketta ja tussin tarkkaa viivaa. Aihe on vapaa, valitse jokin itseäsi miellyttävä asia. Kastele ensin paperia puhtaalla siveltimellä. Maalaa sen jälkeen vesivärillä aiheesi muoto märälle paperille. Anna kuivua rauhassa ja piirrä sitten muodon päälle ääriviivat tussilla.

Esimerkkikuvassa on tarkemmat ohjeet vaihe vaiheelta. Ja muistakaa, vaikka esimerkissä on eläin, voitte valita teoksenne aiheeksi ihan mitä vain, esimerkiksi tuuhean vihreälehtisen puun, tai vaikkapa vauhdikkaan ralliauton.

Jos on tarvetta, niin oppilaiden omassa luokassa (grafiikanluokka) voi taas käydä hakemassa lainaan työvälineitä maanantai-torstai välillä klo 9.30-14.30.

Tommi Sandberg - KUVA 2 -- Luonnonvoimat

Tehtävä: Luonnonvoimat

Materiaali: Hiilipaperi tai akvarellipaperi (tai jokin muu laadukas paperi)

Työvälineet: Kuivapastellit tai akryylimaalit/vesivärit

Tehtävän kuvaus: Aihevalintana tällä kertaa on klassinen aihe eli luonnonvoimat. Aikojen saatossa maalaustaiteessa on kuvattu niin ukkosmyrskyjä kuin tulivuorenpurkauksia, mutta myös luonnonvoimien rauhallisempaa puolta kevyen syystuulen tai raikkaan kesäsateen muodossa. Voit itse päättää millä tavalla lähestyt aihetta. Luonnonvoimat voi tulkita myös laajemmassa mittakaavassa, avaruudessa tapahtuvien galaktisten mullistusten näkökulmasta.

Teos tehdään joko kuivapastelleilla hiilipaperille tai vaihtoehtoisesti akryylimaaleilla/vesiväreillä akvarellipaperille.

Esimerkkikuvissa on Hokusain puupiirros The Great Wave, Caspar Friedrichin maalaus Vaeltaja sumumeren yllä, ja Hubble-avaruusteleskoopin ottama valokuva Luomisen pilareista. Jokainen kuvastaa tiettyä luonnonvoiman ilmenemismuotoa ja kauneutta.

Jos on tarvetta, niin oppilaiden omasta luokassa voi taas käydä hakemassa lainaan työvälineitä ja materiaaleja maanantai-torstai välillä klo 9.30-14.30. Mikäli tarvitsette jotain erityistä materiaalia tai työvälinettä kuviskoululta johonkin ideaan niin laittakaa minulle rohkeasti viestiä!

Kerttu Sallinen - PERIODI 1A
Pauliina Ruokokoski - PO4B
Tommi Sandberg - PO5B -- Omakuva

Tehtävä: Omakuva

Materiaali: Valokuva itsestäsi + aggie.io-piirustusohjelma

Työvälineet: Tietokone

Tehtävän kuvaus: Tehtävänä on piirtää aggie.io-ohjelmalla digipiirros valokuvasi päälle (vähän samaan tapaan kuin ohuella paperilla voi kopioida mallikuvan piirtämällä läpi). Aggie.io on selaimessa toimiva ohjelma, joten sitä ei tarvitse asentaa koneelle.

Tässä työvaiheet:

1. Valitse joko valmis valokuva itsestäsi tai ota kameralla uusi kuva ja siirrä se tietokoneelle.
2. Mene osoitteeseen www.aggie.io ja valitse Start Drawing
3. Valitse sitten ylhäältä Drawing -> Import -> Etsi tietokoneelta valokuvasi ja kaksoisklikkaa se auki.
4. Nyt kuvasi näkyy ruudulla, ja voit piirtää sen päälle.
5. Voit tallentaa valmiin teoksen painamalla Drawing -> Save.

+ Kun palautat omakuvan, vastaa sähköpostissa myös seuraaviin kysymyksiin koskien lukuvuoden sujumista:

1. Oma nimi, ikä ja ryhmä
2. Mitä olet oppinut tämän lukuvuoden aikana tai missä olet onnistunut hyvin?
3. Mikä kuviksessa on ollut mukavaa?
4. Onko kuviksessa jokin ollut vaikeaa/ikävää?
5. Millainen ryhmäsi on?
6. Toiveita tai muuta palautetta

Valmiin tehtävän voi palauttaa ihan vaan kopioimalla osoiteriviltä työn linkin ja lähettämällä sen minulle. Toki työn voi myös tallentaa omalle koneelle ja lähettää liitteenä minulle.

Tässä ovat lisäohjeet aggien käyttöön, jossa olen selittänyt ihan vain ne perustoiminnot joita oppilaiden tarvitsee tietää ja käyttää. Sivusto on mukavan yksinkertainen ja sitä pystyy käyttämään millä tahansa tietokoneella, mutta tabletilla ja puhelimella sivusto toimii huonosti. Aggiella voi tehdä myös taideteoksia yhteistyönä muiden kanssa, mutta tämän tehtävän kohdalla jokainen tekee oman teoksensa itse.

Kuvaliitteenä on Kerttu-opettajan mainiot esimerkit tällaisesta digipiirroksesta valokuvan päälle. Voit siis tehdä realistisen näköisen omakuvan tai voit vähän hassutella! Kerttu on myös tehnyt Youtube-kanavalleni striimilähetyksen, jossa hän näyttää aggie.ion käyttöä, mm. tasojen hyödyntämistä. Tässä linkki: https://www.youtube.com/watch?v=eifpPDx5axU

Laitan teille kaikille vielä henkilökohtaista sähköpostia, missä kommentoin etätehtäviä ja tarkistetaan että kaikki lähetetyt teokset ovat tulleet minulle perille 🙂

Tommi Sandberg - Aikuisten taidekurssi