Viikko 19

Etäopetustehtävät ryhmittäin aikaväliltä 4.5. – 8.5.2020. Ryhmänumeron jälkeen löydät tehtävän nimen.

Viimeiset kuvistehtävät tältä keväältä.

« Viikko 18

Katja Uksila - PO3B -- Sadeputki

Tänään on toiseksi viimeinen kerta kuvista, joten ryhdymme tekemään kevään viimeistä tehtävää eli sadeputkea!

7. SADEPUTKI

Tarvikkeet:

  • pahviputki
  • paljon pieniä nauloja ja vasara
  • kangasta ja liimaa (tai putken voi koristella myös maalaamalla)
  • riisiä, kuivattuja herneitä, pop cornia, erilaisia siemeniä
  • ilmastointiteippiä
  • nauhaa koristeluun

Työvaiheet

  1. naulaa pieniä nauloja mielellään aika pitkään ja tukevaan pahviputkeen. Kangaskaupasta saa hyviä tukevia pahviputkia!
  2. leikkaa pahvista kiekko kanneksi sadeputkeen ja kiinnitä ilmastointiteipillä, vain yksi pää tässä vaiheessa!
  3. laita sisään riisiä, kuivattuja herneitä, popcornia, auringonkukansiemeniä … jonka jälkeen teipataan toinenkin pää kiinni
  4. leikkaa sopiva pala kangasta ja liimaa se erikeeperillä tiiviisti kiinni, käytin lasten kanssa liiman levittämiseen telaa
  5. viimeistelyyn voi käyttää esim. nauhaa joka myöskin tukee kankaan pysymistä putkessa
  6. sademusiikista sitten vain nauttimaan!

Näissä Youtube-videossa voit vielä kuunnella ja katsoa miten sadeputki tehdään!
https://youtu.be/R675QKOP7L8
https://www.youtube.com/watch?v=giI9RfsA0uM
http://sydamestasormenpaihin.blogspot.com/2013/03/

Haluaisin saada jokaiselta oppilaalta lyhyen videon heidän sadeputkestaan ja siitä millaisen äänen se tekee 🙂 Voin editoida kaikki videot yhteen ja sitten meillä on suuri sadeputki-orkesteri valmiina!

Kuviskoululta voi tulla hakemaan materiaalia sadeputken tekemistä varten, meillä on paljon pahviputkia ja nauloja. Muista että sadeputki voi olla erimittainen, mutta mitä pidempi, sen jännittävämpi äänestä tulee.

Iloisia kuvishetkiä!


Katja Uksila - Periodi 1C -- Omakuva

Tänään on toiseksi viimeinen kerta kuvista, joten ryhdymme tekemään perinteistä kevään viimeistä tehtävää eli omakuvaa.

6. Omakuva minulle tärkeässä paikassa

Välineet: Kamera (kännykkä tai muu jolla pystyt ottamaan valokuvia ja videota)

Tehtävä: Mieti mikä paikka on sinulle tärkeä. Onko se paikka luonnossa? Veden äärellä? Metsässä? Omassa huoneessa? Sohvalla? Ota valokuva itsestäsi tässä tärkeässä paikassa. Pyydä joku muu kuvaamaan jos et pysty itse olemaan yhtä aikaa mallina ja kuvaajana. Mieti valaistusta, onko sinulle tärkeässä paikassa himmeä valaistus? Onko siellä aurinkoista? Oletko itse varjossa vai valossa? Näkyvätkö kasvot vai oletko selin kameraan? Hymyiletkö vai oletko vakava? Millaiset vaatteet sinulla on ylläsi?

Ota useita valokuvia, editoi niitä käynnykällä/tietokoneella/tabletilla, rajaa ja vaihda värejä jos haluat. Valitse paras ja lähetä se minulle sähköpostilla.

+ Kun palautat omakuvan, vastaa sähköpostissa myös seuraaviin kysymyksiin koskien lukuvuoden sujumista, voit myös vastata kysymyksiin videolla:

1. Oma nimi, ikä ja ryhmä
2. Mitä olet oppinut tämän lukuvuoden aikana tai missä olet onnistunut hyvin?
3. Miten etätehtävien tekeminen on sujunut?
4. Toiveita tai muuta palautetta tästä lukuvuodesta

Tässä inspiraatioksi omakuva-tehtävää varten:
https://www.voimauttavavalokuva.net/kuvakirja.htm

Liitteenä kuvia ”Maailman ihanin tyttö”-valokuvausprojektista.

Iloisia kuvaushetkiä!

Mari Lajunen - PO1A -- Värejä luonnosta

Värejä luonnosta.

Hae ulkoa ruohoa, voikukkia, multaa tai mitä löydät. Hankaa löytämiäsi materiaaleja valkoiseen paperiin, huomaat miten saat värejä. Sommittele työstäsi ihan oma juttusi. Älä kuitenkaan ota mitään istutettuja kasveja, varmista vanhemmiltasi, jos et ole varma.

Mari Lajunen - PO6A -- Luontosommitelma

Tee pihallesi sommitelma käyttäen vain luonnosta löytämiäsi materiaaleja esim. kiviä, käpyjä, tippuneita oksia jne.

Sommitelma voi olla esittävä tai abstrakti, ihan miten haluat, se voi olla juuri sen kokoinen kuin haluat, iso tai pieni. Muoto on vapaa.

Tommi Hämäläinen - PO5C -- Kasvot kankaasta

Tehtävä 6. Kasvot kankaasta.

Materiaalit: Kankaat ja teoksen tallentamiseen esim. puhelimen kamera.

Lähesty tehtävää niin että maalaisit taulun, mutta maaleina toimii kankaat. Kankaat voivat olla pyyhkeitä, lakanoita, tyynyliinoja, vaatteita, hattuja, käsineitä, sukkia yms. Myös kengännauhat ja vyöt kuuluvat halutessasi materiaaleihin.

Muodosta kankaita yhdistelemällä tasaiselle pinnalle ihmiskasvot. Kasvot voivat olla primitiivisen yksinkertaiset, tai monin yksityiskohdin luodut (kuten vaikka silmäluomin, silmän pupillein, hiuksin jne.). Jos teet yksityiskohtaiset kasvot, tee kasvoista tarpeeksi suuret että yksityiskohdat voi toteuttaa.

Huomioi oma aikataulusi, selkeillä, yksinkertaisillakin muodoilla valmistetut kasvot ovat valittujen värien (kankaiden) ja muotojen vahva yhdistelmä!

Kuvaa valmis teos.

Ja kuten on, otan mielelläni vastaan teoksesta kuvadokumentin sähköpostiini (tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi), WhatsAppiin, tai viestinä puhelimeeni (numero sähköpostiviestissä).

Tommi Hämäläinen - KUVA 1 -- Kasvot kankaasta

Tehtävä 6. Kasvot kankaasta.

Materiaalit: Kankaat ja teoksen tallentamiseen esim. puhelimen kamera.

Lähesty tehtävää niin että maalaisit taulun, mutta maaleina toimii kankaat. Kankaat voivat olla pyyhkeitä, lakanoita, tyynyliinoja, vaatteita, hattuja, käsineitä, sukkia yms. Myös kengännauhat ja vyöt kuuluvat halutessasi materiaaleihin.

Muodosta kankaita yhdistelemällä tasaiselle pinnalle ihmiskasvot. Kasvot voivat olla primitiivisen yksinkertaiset, tai monin yksityiskohdin luodut (kuten vaikka silmäluomin, silmän pupillein, hiuksin jne.). Jos teet yksityiskohtaiset kasvot, tee kasvoista tarpeeksi suuret että yksityiskohdat voi toteuttaa.

Huomioi oma aikataulusi, selkeillä, yksinkertaisillakin muodoilla valmistetut kasvot ovat valittujen värien (kankaiden) ja muotojen vahva yhdistelmä!

Kuvaa valmis teos.

Ja kuten on, otan mielelläni vastaan teoksesta kuvadokumentin sähköpostiini (tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi), WhatsAppiin, tai viestinä puhelimeeni (numero sähköpostiviestissä).

Vko 20 Tehtävä: Tommi Hämäläinen - PO5C -- Terveiset hahmon kautta/vapaa-aihe

Tehtävä 7: Terveiset hahmon kautta, tai vapaa-aihe.

Materiaalit: paperi, piirtimet, värit, maalit yms. ja tallentamiseen esim. puhelimen kamera.

Kuviskautemme viimeinen viikko alkaa. Tässä samalla kiitän teitä kaikkia kuluneesta kaudesta, niin lähiopetuksen, kuin etätehtävien parissa. Olen vastaanottanut teiltä etätehtävä kaudella mielenkiintoisia ja hienoja teosdokumentteja. Kiitos niistä! Jos jostakin lähettämästänne työstä on palaute vielä antamatta, niin lähestykääpä minua sähköpostitse, tai tekstiviestillä (riippuen kumpaa kautta kuvadokumentti on lähetetty). Menneenä viikonloppuna lähetetyt kuvadokumentit ovat vielä käsittelemättä ja käsittelen ne tänään palautteen merkeissä.

Päätetään kausi tehtävään, jossa voitte valita toteutatteko vapaa-aiheen (jollaista on toivottu), tai terveiset minulle hahmon kautta sarjakuva puhekuplana. Jälkimmäisen tehtävän hahmo voi olla ihminen (vaikkapa tekijä itse), tai eläin, tai fantasia/satuhahmo. 

Terveiset kannattaa kirjoittaa ensin paperille ja vasta sen jälkeen ympyröidä teksti puhekuplalla. 

Mieti kirjoitatko terveiset ensin, vai piirrätkö hahmon ensin, mutta viimeisenä aina puhekupla tekstin ympärille, jotta puhekuplan “rajat” ei ole hankaloittamassa kirjoitusta. 

Nuorimmat oppilaani voivat kirjoittaa vaikka oman nimensä puhekuplaan, tai huoltaja voi tarvittaessa mahdollisesti auttaa aikataulujensa puitteissa kirjoitus osassa. Yleisesti puhekuplassa sana on vapaa, vaikkapa miten kausi meni, mikä oli kivaa jne.

Tehtävässä voit käyttää tuttuja ja hyväksi havaittuja työvälineitä, onko ne esim. lyijykyniä, tussit, puuvärit, vahaliidut, vesivärit yms.

Ja kuten on, otan mielelläni vastaan teoksesta kuvadokumentin sähköpostiini (tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi), WhatsAppiin, tai viestinä puhelimeeni (numero sähköpostiviestissä).

Vko 20 Tehtävä: Tommi Hämäläinen - KUVA 1 -- Terveiset hahmon kautta/vapaa-aihe

Tehtävä 7: Terveiset hahmon kautta, tai vapaa-aihe.

Materiaalit: paperi, piirtimet, värit, maalit yms. ja tallentamiseen esim. puhelimen kamera.

Kuviskautemme viimeinen viikko alkaa. Tässä samalla kiitän teitä kaikkia kuluneesta kaudesta, niin lähiopetuksen, kuin etätehtävien parissa. Olen vastaanottanut teiltä etätehtävä kaudella mielenkiintoisia ja hienoja teosdokumentteja. Kiitos niistä! Jos jostakin lähettämästänne työstä on palaute vielä antamatta, niin lähestykääpä minua sähköpostitse, tai tekstiviestillä (riippuen kumpaa kautta kuvadokumentti on lähetetty). Menneenä viikonloppuna lähetetyt kuvadokumentit ovat vielä käsittelemättä ja käsittelen ne tänään palautteen merkeissä.

Päätetään kausi tehtävään, jossa voitte valita toteutatteko vapaa-aiheen (jollaista on toivottu), tai terveiset minulle hahmon kautta sarjakuva puhekuplana. Jälkimmäisen tehtävän hahmo voi olla ihminen (vaikkapa tekijä itse), tai eläin, tai fantasia/satuhahmo. 

Terveiset kannattaa kirjoittaa ensin paperille ja vasta sen jälkeen ympyröidä teksti puhekuplalla. 

Mieti kirjoitatko terveiset ensin, vai piirrätkö hahmon ensin, mutta viimeisenä aina puhekupla tekstin ympärille, jotta puhekuplan “rajat” ei ole hankaloittamassa kirjoitusta. 

Nuorimmat oppilaani voivat kirjoittaa vaikka oman nimensä puhekuplaan, tai huoltaja voi tarvittaessa mahdollisesti auttaa aikataulujensa puitteissa kirjoitus osassa. Yleisesti puhekuplassa sana on vapaa, vaikkapa miten kausi meni, mikä oli kivaa jne.

Tehtävässä voit käyttää tuttuja ja hyväksi havaittuja työvälineitä, onko ne esim. lyijykyniä, tussit, puuvärit, vahaliidut, vesivärit yms.

Ja kuten on, otan mielelläni vastaan teoksesta kuvadokumentin sähköpostiini (tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi), WhatsAppiin, tai viestinä puhelimeeni (numero sähköpostiviestissä).

Mari Lajunen - PO5A -- Kasvikäsi

Piirrä kätesi niin ,että jokaisesta sormesta kasvaa jokin kasvi, juures, puu, kukka tai jotain luontoon ja kevääseen liittyvää.

Piirrä käsi oikean kokoisena. Voit käden piirtämisen jälkeen maalata muut osat ja taustan. Ei muuta kun sormet kasvamaan ja työn iloa!

Mari Lajunen - MUOTO 1 -- Kannu ja 4 mukia

Tee kaikki neljä mukia valmiiksi, muista nimi ja viimeistely!

Olen koululla ensi tiistaina 12.5 klo 18- 19.30, jolloin voitte varovasti tuoda työt koululle, nähdään silloin! Soitan teille jokaiselle tällä viikolla, niin mietitään yhdessä tiistain ohjelmaa, ainakin laitetaan poltto ja lasitetaan raakapoltetut työt.

Taru Leinonen - PO3A -- Sama väri

Kuviksen lukukausi lähenee loppuaan ja on aika sopia koululle jääneiden oppilastöiden noutamisesta. Olen paikalla torstaina 14.5. kello 15-19, silloin voitte noutaa koululle jääneet työt. Jos tuo aika ei sovi, niin 18.5. alkaen toukokuun aikana voi hakea työt koululta toimiston ollessa auki ma-to klo 9.30-14.30.

Tässä on tämän viikon kotitehtävä PO3A -ryhmälle. Mukavia kuvaushetkiä.

Sama väri

Materiaali: Valokuvaten puhelimella, tabletilla tai kameralla.

Tehtävän kuvaus: Valitse väri ja lähde etsimään samanvärisiä kuvauskohteita. Sama väri eri materiaaleissa saa aikaan kiinnostavan kuvasarjan. Kuvaa vähintään neljän kuvan sarja.

Lähetä kuvat sähköpostilla minulle.

Ohessa liitteenä muutama inspiraatiokuva.

Taru Leinonen - MEDIA 1 -- Sama väri

Kuviksen lukukausi lähenee loppuaan ja on aika sopia koululle jääneiden oppilastöiden noutamisesta. Olen paikalla torstaina 14.5. kello 15-19, silloin voitte noutaa koululle jääneet työt. Jos tuo aika ei sovi, niin 18.5. alkaen toukokuun aikana voi hakea työt koululta toimiston ollessa auki ma-to klo 9.30-14.30.

Tässä on tämän viikon kotitehtävä Media 1 -ryhmälle. Mukavia kuvaushetkiä.

Sama väri

Materiaali: Valokuvaten puhelimella, tabletilla tai kameralla.

Tehtävän kuvaus: Valitse väri ja lähde etsimään samanvärisiä kuvauskohteita. Sama väri eri materiaaleissa saa aikaan kiinnostavan kuvasarjan. Kuvaa vähintään neljän kuvan sarja.

Lähetä kuvat sähköpostilla minulle.

Ohessa liitteenä muutama inspiraatiokuva.

Tommi Hämäläinen - PO6B - Kasvot kankaasta

Tehtävä 6. Kasvot kankaasta

Materiaalit: Kankaat ja teoksen tallentamiseen esim. puhelimen kamera.

Lähesty tehtävää niin että maalaisit taulun, mutta maaleina toimii kankaat. Kankaat voivat olla pyyhkeitä, lakanoita, tyynyliinoja, vaatteita, hattuja, käsineitä, sukkia yms. Myös kengännauhat ja vyöt kuuluvat halutessasi materiaaleihin.

Muodosta kankaita yhdistelemällä tasaiselle pinnalle ihmiskasvot. Kasvot voivat olla primitiivisen yksinkertaiset, tai monin yksityiskohdin luodut (kuten vaikka silmäluomin, silmän pupillein, hiuksin jne.). Jos teet yksityiskohtaiset kasvot, tee kasvoista tarpeeksi suuret että yksityiskohdat voi toteuttaa.

Huomioi oma aikataulusi, selkeillä, yksinkertaisillakin muodoilla valmistetut kasvot ovat valittujen värien (kankaiden) ja muotojen vahva yhdistelmä!

Kuvaa valmis teos.

Ja kuten on, otan mielelläni vastaan teoksesta kuvadokumentin sähköpostiini (tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi), WhatsAppiin, tai viestinä puhelimeeni (numero sähköpostiviestissä).

Tommi Hämäläinen - KUVA 4 -- Kasvot kankaasta

Tehtävä 6. Kasvot kankaasta.

Materiaalit: Kankaat ja teoksen tallentamiseen esim. puhelimen kamera.

Lähesty tehtävää niin että maalaisit taulun, mutta maaleina toimii kankaat. Kankaat voivat olla pyyhkeitä, lakanoita, tyynyliinoja, vaatteita, hattuja, käsineitä, sukkia yms. Myös kengännauhat ja vyöt kuuluvat halutessasi materiaaleihin.

Muodosta kankaita yhdistelemällä tasaiselle pinnalle ihmiskasvot. Kasvot voivat olla primitiivisen yksinkertaiset, tai monin yksityiskohdin luodut (kuten vaikka silmäluomin, silmän pupillein, hiuksin jne.). Jos teet yksityiskohtaiset kasvot, tee kasvoista tarpeeksi suuret että yksityiskohdat voi toteuttaa.

Huomioi oma aikataulusi, selkeillä, yksinkertaisillakin muodoilla valmistetut kasvot ovat valittujen värien (kankaiden) ja muotojen vahva yhdistelmä!

Kuvaa valmis teos.

Ja kuten on, otan mielelläni vastaan teoksesta kuvadokumentin sähköpostiini (tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi), WhatsAppiin, tai viestinä puhelimeeni (numero sähköpostiviestissä).

Vko 20 Tehtävä: Tommi Hämäläinen - PO6B -- Terveiset hahmon kautta/vapaa-aihe

Tehtävä 7: Terveiset hahmon kautta, tai vapaa-aihe.

Materiaalit: paperi, piirtimet, värit, maalit yms. ja tallentamiseen esim. puhelimen kamera.

Kuviskautemme viimeinen viikko alkaa. Tässä samalla kiitän teitä kaikkia kuluneesta kaudesta, niin lähiopetuksen, kuin etätehtävien parissa. Olen vastaanottanut teiltä etätehtävä kaudella mielenkiintoisia ja hienoja teosdokumentteja. Kiitos niistä! Jos jostakin lähettämästänne työstä on palaute vielä antamatta, niin lähestykääpä minua sähköpostitse, tai tekstiviestillä (riippuen kumpaa kautta kuvadokumentti on lähetetty). Menneenä viikonloppuna lähetetyt kuvadokumentit ovat vielä käsittelemättä ja käsittelen ne tänään palautteen merkeissä.

Päätetään kausi tehtävään, jossa voitte valita toteutatteko vapaa-aiheen (jollaista on toivottu), tai terveiset minulle hahmon kautta sarjakuva puhekuplana. Jälkimmäisen tehtävän hahmo voi olla ihminen (vaikkapa tekijä itse), tai eläin, tai fantasia/satuhahmo. 

Terveiset kannattaa kirjoittaa ensin paperille ja vasta sen jälkeen ympyröidä teksti puhekuplalla. 

Mieti kirjoitatko terveiset ensin, vai piirrätkö hahmon ensin, mutta viimeisenä aina puhekupla tekstin ympärille, jotta puhekuplan “rajat” ei ole hankaloittamassa kirjoitusta. 

Nuorimmat oppilaani voivat kirjoittaa vaikka oman nimensä puhekuplaan, tai huoltaja voi tarvittaessa mahdollisesti auttaa aikataulujensa puitteissa kirjoitus osassa. Yleisesti puhekuplassa sana on vapaa, vaikkapa miten kausi meni, mikä oli kivaa jne.

Tehtävässä voit käyttää tuttuja ja hyväksi havaittuja työvälineitä, onko ne esim. lyijykyniä, tussit, puuvärit, vahaliidut, vesivärit yms.

Ja kuten on, otan mielelläni vastaan teoksesta kuvadokumentin sähköpostiini (tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi), WhatsAppiin, tai viestinä puhelimeeni (numero sähköpostiviestissä).

Vko 20 Tehtävä: Tommi Hämäläinen - KUVA 4 -- Terveiset hahmon kautta/vapaa-aihe

Tehtävä 7: Terveiset hahmon kautta, tai vapaa-aihe.

Materiaalit: paperi, piirtimet, värit, maalit yms. ja tallentamiseen esim. puhelimen kamera.

Kuviskautemme viimeinen viikko alkaa. Tässä samalla kiitän teitä kaikkia kuluneesta kaudesta, niin lähiopetuksen, kuin etätehtävien parissa. Olen vastaanottanut teiltä etätehtävä kaudella mielenkiintoisia ja hienoja teosdokumentteja. Kiitos niistä! Jos jostakin lähettämästänne työstä on palaute vielä antamatta, niin lähestykääpä minua sähköpostitse, tai tekstiviestillä (riippuen kumpaa kautta kuvadokumentti on lähetetty). Menneenä viikonloppuna lähetetyt kuvadokumentit ovat vielä käsittelemättä ja käsittelen ne tänään palautteen merkeissä.

Päätetään kausi tehtävään, jossa voitte valita toteutatteko vapaa-aiheen (jollaista on toivottu), tai terveiset minulle hahmon kautta sarjakuva puhekuplana. Jälkimmäisen tehtävän hahmo voi olla ihminen (vaikkapa tekijä itse), tai eläin, tai fantasia/satuhahmo. 

Terveiset kannattaa kirjoittaa ensin paperille ja vasta sen jälkeen ympyröidä teksti puhekuplalla. 

Mieti kirjoitatko terveiset ensin, vai piirrätkö hahmon ensin, mutta viimeisenä aina puhekupla tekstin ympärille, jotta puhekuplan “rajat” ei ole hankaloittamassa kirjoitusta. 

Nuorimmat oppilaani voivat kirjoittaa vaikka oman nimensä puhekuplaan, tai huoltaja voi tarvittaessa mahdollisesti auttaa aikataulujensa puitteissa kirjoitus osassa. Yleisesti puhekuplassa sana on vapaa, vaikkapa miten kausi meni, mikä oli kivaa jne.

Tehtävässä voit käyttää tuttuja ja hyväksi havaittuja työvälineitä, onko ne esim. lyijykyniä, tussit, puuvärit, vahaliidut, vesivärit yms.

Ja kuten on, otan mielelläni vastaan teoksesta kuvadokumentin sähköpostiini (tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi), WhatsAppiin, tai viestinä puhelimeeni (numero sähköpostiviestissä).

Mari Lajunen - PO4C -- Kasvikäsi

Piirrä kätesi niin ,että jokaisesta sormesta kasvaa jokin kasvi, juures, puu, kukka tai jotain luontoon ja kevääseen liittyvää.

Piirrä käsi oikean kokoisena. Voit käden piirtämisen jälkeen maalata muut osat ja taustan. Ei muuta kun sormet kasvamaan ja työn iloa!

Kerttu Sallinen - KUVA 3
Tommi Hämäläinen - Kuvataideleikkikoulu -- Kasvot kankaasta

Tehtävä 6. Kasvot kankaasta

Materiaalit: Kankaat ja teoksen tallentamiseen esim. puhelimen kamera.

Lähesty tehtävää niin että maalaisit taulun, mutta maaleina toimii kankaat. Kankaat voivat olla pyyhkeitä, lakanoita, tyynyliinoja, vaatteita, hattuja, käsineitä, sukkia yms. Myös kengännauhat ja vyöt kuuluvat halutessasi materiaaleihin.

Muodosta kankaita yhdistelemällä tasaiselle pinnalle ihmiskasvot. Kasvot voivat olla primitiivisen yksinkertaiset, tai monin yksityiskohdin luodut (kuten vaikka silmäluomin, silmän pupillein, hiuksin jne.). Jos teet yksityiskohtaiset kasvot, tee kasvoista tarpeeksi suuret että yksityiskohdat voi toteuttaa.

Huomioi oma aikataulusi, selkeillä, yksinkertaisillakin muodoilla valmistetut kasvot ovat valittujen värien (kankaiden) ja muotojen vahva yhdistelmä!

Kuvaa valmis teos.

Ja kuten on, otan mielelläni vastaan teoksesta kuvadokumentin sähköpostiini (tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi), WhatsAppiin, tai viestinä puhelimeeni (numero sähköpostiviestissä).

Tommi Hämäläinen - Monialainen -- Kasvot kankaasta

Tehtävä 6. Kasvot kankaasta

Materiaalit: Kankaat ja teoksen tallentamiseen esim. puhelimen kamera.

Lähesty tehtävää niin että maalaisit taulun, mutta maaleina toimii kankaat. Kankaat voivat olla pyyhkeitä, lakanoita, tyynyliinoja, vaatteita, hattuja, käsineitä, sukkia yms. Myös kengännauhat ja vyöt kuuluvat halutessasi materiaaleihin.

Muodosta kankaita yhdistelemällä tasaiselle pinnalle ihmiskasvot. Kasvot voivat olla primitiivisen yksinkertaiset, tai monin yksityiskohdin luodut (kuten vaikka silmäluomin, silmän pupillein, hiuksin jne.). Jos teet yksityiskohtaiset kasvot, tee kasvoista tarpeeksi suuret että yksityiskohdat voi toteuttaa.

Huomioi oma aikataulusi, selkeillä, yksinkertaisillakin muodoilla valmistetut kasvot ovat valittujen värien (kankaiden) ja muotojen vahva yhdistelmä!

Kuvaa valmis teos.

Ja kuten on, otan mielelläni vastaan teoksesta kuvadokumentin sähköpostiini (tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi), WhatsAppiin, tai viestinä puhelimeeni (numero sähköpostiviestissä).

Tommi Sandberg - PO2B -- Omakuva

Kevätlukukauden viimeisenä hommana on perinteisesti ollut omakuva, ja ajattelin antaa pari vaihtoehtoa toteuttamiseen. Omakuvan yhteyteen oppilas kirjoittaa myös kokemuksiaan kuluneelta lukuvuodelta. Eli kun palautat omakuvan, vastaa sähköpostissa myös seuraaviin kysymyksiin koskien lukuvuoden sujumista:

1. Oma nimi, ikä ja ryhmä
2. Mitä olet oppinut tämän lukuvuoden aikana tai missä olet onnistunut hyvin?
3. Mikä kuviksessa on ollut mukavaa?
4. Onko kuviksessa jokin ollut vaikeaa/ikävää?
5. Millainen ryhmäsi on?
6. Toiveita tai muuta palautetta

Tehtävä: Omakuva
Materiaali ja työvälineet: Digipiirustusohjelma tietokoneellla TAI perinteiset vapaavalintaiset välineet paperille

Tehtävän kuvaus: Eli tehtävänä on piirtää/maalata jonkinlainen omakuva, joko perinteisesti vapaavalintaisilla välineillä paperille TAI jos haluat jotain vähän erikoisempaa ja haastavampaa niin käytetään digipiirto-ohjelmaa. Suosittelen aggie.io-ohjelmaa, joka onkin teille jo tuttu. Digipiirto-ohjelmalla tehdään siis digipiirros valokuvasi päälle (vähän samaan tapaan kuin ohuella paperilla voi kopioida mallikuvan piirtämällä läpi). Aggie.io on selaimessa toimiva ohjelma, joten sitä ei tarvitse asentaa koneelle. Tässä työvaiheet:

1. Valitse joko valmis valokuva itsestäsi tai ota kameralla uusi kuva ja siirrä se tietokoneelle.
2. Mene osoitteeseen www.aggie.io ja valitse Start Drawing
3. Valitse sitten ylhäältä Drawing -> Import -> Etsi tietokoneelta valokuvasi ja kaksoisklikkaa se auki.
4. Nyt kuvasi näkyy ruudulla, ja voit piirtää sen päälle.
5. Voit tallentaa valmiin teoksen painamalla Drawing -> Save.

Valmiin tehtävän voi palauttaa ihan vaan kopioimalla osoiteriviltä työn linkin ja lähettämällä sen minulle. Toki työn voi myös tallentaa omalle koneelle ja lähettää liitteenä minulle.

Laitoin liitteeksi taas samat lisäohjeet aggien käyttöön mitkä aiemminkin, jossa olen selittänyt ihan vain ne perustoiminnot joita oppilaiden tarvitsee tietää ja käyttää. Sivusto on mukavan yksinkertainen ja sitä pystyy käyttämään millä tahansa tietokoneella, mutta tabletilla ja puhelimella sivusto toimii huonosti. Aggiella voi tehdä myös taideteoksia yhteistyönä muiden kanssa, mutta tämän tehtävän kohdalla jokainen tekee oman teoksensa itse. Jos haluatte työskennellä offlinessa jollain muulla kuvanmuokkausohjelmalla niin sitäkin saa käyttää aggie.ion sijasta, itse suosittelen ilmaista Gimpiä.

Kuvaliitteenä on Kerttu-opettajan mainiot esimerkit tällaisesta digipiirroksesta valokuvan päälle. Voit siis tehdä realistisen näköisen omakuvan tai voit vähän hassutella! Kerttu on myös tehnyt Youtube-kanavalleni striimilähetyksen, jossa hän näyttää aggie.ion käyttöä, mm. tasojen hyödyntämistä. Tässä linkki: https://www.youtube.com/watch?v=eifpPDx5axU

Tommi Sandberg - Kokeileva työpaja -- Omakuva

Kevätlukukauden viimeisenä hommana on perinteisesti ollut omakuva. Kuvan yhteyteen voi halutessaan kirjoittaa omia kokemuksia kuluneesta lukuvuodesta, mutta tämä on vapaaehtoista. Tässä muutama kysymys joihin oppilas voi halutessaan vastata:

– Mitä olet oppinut tämän lukuvuoden aikana tai missä olet onnistunut hyvin?
– Mikä kuviksessa on ollut mukavaa?
– Onko kuviksessa jokin ollut vaikeaa/ikävää?
– Millainen ryhmäsi on?
– Toiveita tai muuta palautetta

Tehtävä: Omakuva
Materiaali ja työvälineet: Vapaavalintaiset välineet paperille

Tehtävän kuvaus: Eli tehtävänä on piirtää/maalata jonkinlainen omakuva, käyttämällä vapaavalintaisia välineitä. Kuviskoululta voi taas hakea välineitä ja paperia tarvittaessa. Kuvan voi tehdä joko valokuvaa tai peiliä apuna käyttäen, tai sitten ihan vaan mielikuvitusta hyödyntäen.

Minuun voi olla yhteydessä jos tarvitsette lisätietoa tehtäviin liittyen (tommi.sandberg(at)vihdinkuvataidekoulu.fi).

Jaksamisia kaikille ja mukavia taidehetkiä!

Vko 20 Tehtävä: Tommi Hämäläinen - Leikkikoulu -- Terveiset hahmon kautta/vapaa-aihe

Tehtävä 7: Terveiset hahmon kautta, tai vapaa-aihe.

Materiaalit: paperi, piirtimet, värit, maalit yms. ja tallentamiseen esim. puhelimen kamera.

Kuviskautemme viimeinen viikko alkaa. Tässä samalla kiitän teitä kaikkia kuluneesta kaudesta, niin lähiopetuksen, kuin etätehtävien parissa. Olen vastaanottanut teiltä etätehtävä kaudella mielenkiintoisia ja hienoja teosdokumentteja. Kiitos niistä! Jos jostakin lähettämästänne työstä on palaute vielä antamatta, niin lähestykääpä minua sähköpostitse, tai tekstiviestillä (riippuen kumpaa kautta kuvadokumentti on lähetetty). Menneenä viikonloppuna lähetetyt kuvadokumentit ovat vielä käsittelemättä ja käsittelen ne tänään palautteen merkeissä.

Päätetään kausi tehtävään, jossa voitte valita toteutatteko vapaa-aiheen (jollaista on toivottu), tai terveiset minulle hahmon kautta sarjakuva puhekuplana. Jälkimmäisen tehtävän hahmo voi olla ihminen (vaikkapa tekijä itse), tai eläin, tai fantasia/satuhahmo. 

Terveiset kannattaa kirjoittaa ensin paperille ja vasta sen jälkeen ympyröidä teksti puhekuplalla. 

Mieti kirjoitatko terveiset ensin, vai piirrätkö hahmon ensin, mutta viimeisenä aina puhekupla tekstin ympärille, jotta puhekuplan “rajat” ei ole hankaloittamassa kirjoitusta. 

Nuorimmat oppilaani voivat kirjoittaa vaikka oman nimensä puhekuplaan, tai huoltaja voi tarvittaessa mahdollisesti auttaa aikataulujensa puitteissa kirjoitus osassa. Yleisesti puhekuplassa sana on vapaa, vaikkapa miten kausi meni, mikä oli kivaa jne.

Tehtävässä voit käyttää tuttuja ja hyväksi havaittuja työvälineitä, onko ne esim. lyijykyniä, tussit, puuvärit, vahaliidut, vesivärit yms.

Ja kuten on, otan mielelläni vastaan teoksesta kuvadokumentin sähköpostiini (tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi), WhatsAppiin, tai viestinä puhelimeeni (numero sähköpostiviestissä).

Vko 20 Tehtävä: Tommi Hämäläinen - Monialainen -- Terveiset hahmon kautta/vapaa-aihe

Tehtävä 7: Terveiset hahmon kautta, tai vapaa-aihe.

Materiaalit: paperi, piirtimet, värit, maalit yms. ja tallentamiseen esim. puhelimen kamera.

Kuviskautemme viimeinen viikko alkaa. Tässä samalla kiitän teitä kaikkia kuluneesta kaudesta, niin lähiopetuksen, kuin etätehtävien parissa. Olen vastaanottanut teiltä etätehtävä kaudella mielenkiintoisia ja hienoja teosdokumentteja. Kiitos niistä! Jos jostakin lähettämästänne työstä on palaute vielä antamatta, niin lähestykääpä minua sähköpostitse, tai tekstiviestillä (riippuen kumpaa kautta kuvadokumentti on lähetetty). Menneenä viikonloppuna lähetetyt kuvadokumentit ovat vielä käsittelemättä ja käsittelen ne tänään palautteen merkeissä.

Päätetään kausi tehtävään, jossa voitte valita toteutatteko vapaa-aiheen (jollaista on toivottu), tai terveiset minulle hahmon kautta sarjakuva puhekuplana. Jälkimmäisen tehtävän hahmo voi olla ihminen (vaikkapa tekijä itse), tai eläin, tai fantasia/satuhahmo. 

Terveiset kannattaa kirjoittaa ensin paperille ja vasta sen jälkeen ympyröidä teksti puhekuplalla. 

Mieti kirjoitatko terveiset ensin, vai piirrätkö hahmon ensin, mutta viimeisenä aina puhekupla tekstin ympärille, jotta puhekuplan “rajat” ei ole hankaloittamassa kirjoitusta. 

Nuorimmat oppilaani voivat kirjoittaa vaikka oman nimensä puhekuplaan, tai huoltaja voi tarvittaessa mahdollisesti auttaa aikataulujensa puitteissa kirjoitus osassa. Yleisesti puhekuplassa sana on vapaa, vaikkapa miten kausi meni, mikä oli kivaa jne.

Tehtävässä voit käyttää tuttuja ja hyväksi havaittuja työvälineitä, onko ne esim. lyijykyniä, tussit, puuvärit, vahaliidut, vesivärit yms.

Ja kuten on, otan mielelläni vastaan teoksesta kuvadokumentin sähköpostiini (tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi), WhatsAppiin, tai viestinä puhelimeeni (numero sähköpostiviestissä).

Mari Lajunen - PO4A -- Kasvikäsi

Piirrä kätesi niin, että jokaisesta sormesta kasvaa jokin kasvi, juures, puu, kukka tai jotain luontoon ja kevääseen liittyvää.

Piirrä käsi oikean kokoisena. Voit käden piirtämisen jälkeen maalata muut osat ja taustan. Ei muuta kun sormet kasvamaan ja työn iloa!

Mari Lajunen - MUOTO 2 -- Kannu ja 4 mukia

Tee kaikki  neljä mukia valmiiksi, muista nimi ja viimeistely!

Olen koululla ensi torstaina 14.5 klo 18- 19.30, jolloin voitte varovasti tuoda työt koululle, nähdään silloin! Soitan teille jokaiselle tällä viikolla, niin mietitään yhdessä tiistain ohjelmaa,ainakin laitetaan poltto ja lasitetaan raakapoltetut työt.

Taru Leinonen - PERIODI 1B -- Sama väri

Kuviksen lukukausi lähenee loppuaan ja on aika sopia koululle jääneiden oppilastöiden noutamisesta. Olen paikalla torstaina 14.5. kello 15-19, silloin voitte noutaa koululle jääneet työt. Jos tuo aika ei sovi, niin 18.5. alkaen toukokuun aikana voi hakea työt koululta toimiston ollessa auki ma-to klo 9.30-14.30.

Tässä on tämän viikon kotitehtävä Media 1 -ryhmälle. Mukavia kuvaushetkiä.

Sama väri

Materiaali: Valokuvaten puhelimella, tabletilla tai kameralla.

Tehtävän kuvaus: Valitse väri ja lähde etsimään samanvärisiä kuvauskohteita. Sama väri eri materiaaleissa saa aikaan kiinnostavan kuvasarjan. Kuvaa vähintään neljän kuvan sarja.

Lähetä kuvat sähköpostilla minulle.

Ohessa liitteenä muutama inspiraatiokuva.

Taru Leinonen - MEDIA 2 -- Sama väri

Kuviksen lukukausi lähenee loppuaan ja on aika sopia koululle jääneiden oppilastöiden noutamisesta. Olen paikalla torstaina 14.5. kello 15-19, silloin voitte noutaa koululle jääneet työt. Jos tuo aika ei sovi, niin 18.5. alkaen toukokuun aikana voi hakea työt koululta toimiston ollessa auki ma-to klo 9.30-14.30.

Tässä on tämän viikon kotitehtävä Media 1 -ryhmälle. Mukavia kuvaushetkiä.

Sama väri

Materiaali: Valokuvaten puhelimella, tabletilla tai kameralla.

Tehtävän kuvaus: Valitse väri ja lähde etsimään samanvärisiä kuvauskohteita. Sama väri eri materiaaleissa saa aikaan kiinnostavan kuvasarjan. Kuvaa vähintään neljän kuvan sarja.

Lähetä kuvat sähköpostilla minulle.

Ohessa liitteenä muutama inspiraatiokuva.

Tommi Sandberg - PO2A -- Omakuva

Kevätlukukauden viimeisenä hommana on perinteisesti ollut omakuva, ja ajattelin antaa pari vaihtoehtoa toteuttamiseen. Omakuvan yhteyteen oppilas kirjoittaa myös kokemuksiaan kuluneelta lukuvuodelta. Eli kun palautat omakuvan, vastaa sähköpostissa myös seuraaviin kysymyksiin koskien lukuvuoden sujumista:

1. Oma nimi, ikä ja ryhmä
2. Mitä olet oppinut tämän lukuvuoden aikana tai missä olet onnistunut hyvin?
3. Mikä kuviksessa on ollut mukavaa?
4. Onko kuviksessa jokin ollut vaikeaa/ikävää?
5. Millainen ryhmäsi on?
6. Toiveita tai muuta palautetta

Tehtävä: Omakuva
Materiaali ja työvälineet: Digipiirustusohjelma tietokoneellla TAI perinteiset vapaavalintaiset välineet paperille

Tehtävän kuvaus: Eli tehtävänä on piirtää/maalata jonkinlainen omakuva, joko perinteisesti vapaavalintaisilla välineillä paperille TAI jos haluat jotain vähän erikoisempaa ja haastavampaa niin käytetään digipiirto-ohjelmaa. Suosittelen aggie.io-ohjelmaa, joka onkin teille jo tuttu. Digipiirto-ohjelmalla tehdään siis digipiirros valokuvasi päälle (vähän samaan tapaan kuin ohuella paperilla voi kopioida mallikuvan piirtämällä läpi). Aggie.io on selaimessa toimiva ohjelma, joten sitä ei tarvitse asentaa koneelle. Tässä työvaiheet:

1. Valitse joko valmis valokuva itsestäsi tai ota kameralla uusi kuva ja siirrä se tietokoneelle.
2. Mene osoitteeseen www.aggie.io ja valitse Start Drawing
3. Valitse sitten ylhäältä Drawing -> Import -> Etsi tietokoneelta valokuvasi ja kaksoisklikkaa se auki.
4. Nyt kuvasi näkyy ruudulla, ja voit piirtää sen päälle.
5. Voit tallentaa valmiin teoksen painamalla Drawing -> Save.

Valmiin tehtävän voi palauttaa ihan vaan kopioimalla osoiteriviltä työn linkin ja lähettämällä sen minulle. Toki työn voi myös tallentaa omalle koneelle ja lähettää liitteenä minulle.

Laitoin liitteeksi taas samat lisäohjeet aggien käyttöön mitkä aiemminkin, jossa olen selittänyt ihan vain ne perustoiminnot joita oppilaiden tarvitsee tietää ja käyttää. Sivusto on mukavan yksinkertainen ja sitä pystyy käyttämään millä tahansa tietokoneella, mutta tabletilla ja puhelimella sivusto toimii huonosti. Aggiella voi tehdä myös taideteoksia yhteistyönä muiden kanssa, mutta tämän tehtävän kohdalla jokainen tekee oman teoksensa itse. Jos haluatte työskennellä offlinessa jollain muulla kuvanmuokkausohjelmalla niin sitäkin saa käyttää aggie.ion sijasta, itse suosittelen ilmaista Gimpiä.

Kuvaliitteenä on Kerttu-opettajan mainiot esimerkit tällaisesta digipiirroksesta valokuvan päälle. Voit siis tehdä realistisen näköisen omakuvan tai voit vähän hassutella! Kerttu on myös tehnyt Youtube-kanavalleni striimilähetyksen, jossa hän näyttää aggie.ion käyttöä, mm. tasojen hyödyntämistä. Tässä linkki: https://www.youtube.com/watch?v=eifpPDx5axU

Tommi Sandberg - KUVA 2 -- Omakuva

Kevätlukukauden viimeisenä hommana on perinteisesti ollut omakuva, ja ajattelin antaa pari vaihtoehtoa toteuttamiseen. Omakuvan yhteyteen oppilas kirjoittaa myös kokemuksiaan kuluneelta lukuvuodelta. Eli kun palautat omakuvan, vastaa sähköpostissa myös seuraaviin kysymyksiin koskien lukuvuoden sujumista:

1. Oma nimi, ikä ja ryhmä
2. Mitä olet oppinut tämän lukuvuoden aikana tai missä olet onnistunut hyvin?
3. Mikä kuviksessa on ollut mukavaa?
4. Onko kuviksessa jokin ollut vaikeaa/ikävää?
5. Millainen ryhmäsi on?
6. Toiveita tai muuta palautetta

Tehtävä: Omakuva
Materiaali ja työvälineet: Digipiirustusohjelma tietokoneellla TAI perinteiset vapaavalintaiset välineet paperille

Tehtävän kuvaus: Eli tehtävänä on piirtää/maalata jonkinlainen omakuva, joko perinteisesti vapaavalintaisilla välineillä paperille TAI jos haluat jotain vähän erikoisempaa ja haastavampaa niin käytetään digipiirto-ohjelmaa. Suosittelen aggie.io-ohjelmaa, joka onkin teille jo tuttu. Digipiirto-ohjelmalla tehdään siis digipiirros valokuvasi päälle (vähän samaan tapaan kuin ohuella paperilla voi kopioida mallikuvan piirtämällä läpi). Aggie.io on selaimessa toimiva ohjelma, joten sitä ei tarvitse asentaa koneelle. Tässä työvaiheet:

1. Valitse joko valmis valokuva itsestäsi tai ota kameralla uusi kuva ja siirrä se tietokoneelle.
2. Mene osoitteeseen www.aggie.io ja valitse Start Drawing
3. Valitse sitten ylhäältä Drawing -> Import -> Etsi tietokoneelta valokuvasi ja kaksoisklikkaa se auki.
4. Nyt kuvasi näkyy ruudulla, ja voit piirtää sen päälle.
5. Voit tallentaa valmiin teoksen painamalla Drawing -> Save.

Valmiin tehtävän voi palauttaa ihan vaan kopioimalla osoiteriviltä työn linkin ja lähettämällä sen minulle. Toki työn voi myös tallentaa omalle koneelle ja lähettää liitteenä minulle.

Laitoin liitteeksi taas samat lisäohjeet aggien käyttöön mitkä aiemminkin, jossa olen selittänyt ihan vain ne perustoiminnot joita oppilaiden tarvitsee tietää ja käyttää. Sivusto on mukavan yksinkertainen ja sitä pystyy käyttämään millä tahansa tietokoneella, mutta tabletilla ja puhelimella sivusto toimii huonosti. Aggiella voi tehdä myös taideteoksia yhteistyönä muiden kanssa, mutta tämän tehtävän kohdalla jokainen tekee oman teoksensa itse. Jos haluatte työskennellä offlinessa jollain muulla kuvanmuokkausohjelmalla niin sitäkin saa käyttää aggie.ion sijasta, itse suosittelen ilmaista Gimpiä.

Kuvaliitteenä on Kerttu-opettajan mainiot esimerkit tällaisesta digipiirroksesta valokuvan päälle. Voit siis tehdä realistisen näköisen omakuvan tai voit vähän hassutella! Kerttu on myös tehnyt Youtube-kanavalleni striimilähetyksen, jossa hän näyttää aggie.ion käyttöä, mm. tasojen hyödyntämistä. Tässä linkki: https://www.youtube.com/watch?v=eifpPDx5axU

Kerttu Sallinen - Periodi 1A
Pauliina Ruokokoski - PO4B
Tommi Sandberg - PO5B -- Nyyttärit!

Ensi viikolla saa hakea kuviskoululta töitä kotiin! Töitä voi hakea toimiston aukioloaikoina (ma-to klo 9.30- 14.30), sekä oman opettajan ilmoittamina aikoina, jolloin hän on itse paikalla. Minä olen päättänyt selkeyden vuoksi olla aina niinä aikoina paikalla kun minulla normaalistikin olisi tunteja, eli keskiviikkona klo 16.00-19.30, torstaina 16.00-20.15, sekä perjantaina 15.30-20.15. Jos haluatte tulla hakemaan töitä minun ollessa paikalla, tulkaa joinakin noista ajoista 🙂 Koska ensi viikko menee töitä jakaessa, ei silloin enää tule kuvistehtäviä sähköpostilla. Kiitokset kaikille jo palautetuista töistä, niitä saa edelleen minulle palautella omaan tahtiin.

Meillähän on ollut tapana lopettaa lukukausi aina herkullisiin nyyttäreihin, mutta niihin ei nyt valitettavasti ole mahdollisuutta. Joten, ajattelin tähän heittää vielä innokkaimmille taiteilijoille loppuun tämmöisen tehtävän, jossa voi tunnelmoida vuoden viimeistä kuvistuntia:

Tehtävä: Nyyttärit!
Materiaali ja työvälineet: Vapaavalintaiset

Tehtävän kuvaus: Piirrä kuva täydellisistä nyyttikesteistä! Millaiset nyyttärit olisivat mielestäsi täydelliset? Onko pääosassa nyyttäreihin osallistuvat henkilöt/olennot/eläimet, vai kenties tarjolla olevat mitä mielikuvituksellisimmat herkut? Tämän viimeisen tehtävän voitte toteuttaa millä vain kotoa löytämillänne välineillä. Voit ottaa lavastetun valokuvan lelujen nyyttikesteistä, piirtää tai maalata tai vaikka käyttää jotain tietokoneen, tabletin tai puhelimen piirustuohjelmaa.

Minuun voi olla yhteydessä jos tarvitsette lisätietoa tehtäviin liittyen (tommi.sandberg(at)vihdinkuvataidekoulu.fi).

Jaksamisia kaikille ja mukavia taidehetkiä!