Viikko 49

Etäopetustehtävät ryhmittäin aikaväliltä 30.11. – 4.12.2020. Ryhmänumeron jälkeen löydät tehtävän nimen.

Viikko 50 »

Liisa Pöllänen - PO2A -- Oman lelun muotokuva

Oman lelun muotokuva

Onko sinulla jokin lelu joka on ylitse muiden? Rakas unilelu tai ehkäpä juuri tällä hetkellä erityisen kiva lelu, jonka kanssa on parhaat leikit?

Tehtävä: Valitse lelu tai pehmoeläin, josta teet muotokuvan.

Tarvikkeet: paperia, lyijykynän ja kumin sekä jotain, millä värittää: esimerkiksi puuvärit, tussit tai vesivärit.

Valmiista muotokuvasta tehdään leikkitatuointi, sen takia muotokuvaan kannattaa tehdä selkeät ääriviivat ja väritykset.

Valmiit työt siis kuvataan kotona ja lähetetään open spostiin. Ope lähettää kuvat firmaan, joka tulostaa kuvista leikkitatuointeja. Tatuoinnin saa kuviksesta lähiopetuksen taas alkaessa.

TEHTÄVÄN OHJEET

Liisa Pöllänen - PERIODI 1A -- Aggio.io piirto-ohjelma

Aggio.io piirto-ohjelman käyttäminen

Tehtävä: Piirrä aggie.iossa Among Us-tyyppinen kenttä, jossa sovellat omaa elämääsi tällä hetkellä.

Aggie.io toimii nettiselaimessa ja siellä voi piirtää ja maalata digitaalisesti yksin ja yhdessä

TEHTÄVÄN OHJEET

Hanna Seppänen - PO4B -- Talvinen tunturi

Tehtävänä on tehdä kuvitus-työ aiheesta: Talvinen tunturi

Pohdimme mitä tarkoittaa perspektiivi ja perehdymme tehtävässä erityisesti väri-perspektiiviin ja koko-perspektiiviin. Monia outoja termejä vilisee, mutta tärkeintä on, että opitaan se, että perspektiivi liittyy TILAN KUVAAMISEEN.

Tehtävänä on tehdä kaksi kuvitusta:

Keksi mitä tunturiaukiolla/metsäaukiollasi tapahtuu?

Toinen kuva toimii jatko-osana ensimmäiselle sarjakuvan tapaan!

Tekniikka on vapaa: lyijykynä, värilliset tussit, puuvärit, vesivärit (esim. peitevärit) kaikki käyvät

Paperin koko: Voit itse valita myös paperin koon. Omassa esimerkissäni käytin kahta A5-kokoista paperiarkkia (eli puolitin A4-kokoisen arkin).

INFOA VIELÄ MATERIAALIKASSEISTA:

PO4B:n materiaalikassit on noudettavissa grafiikanluokan eteisestä (korkeammat raput). Ne noudetaan itsenäisesti, eikä noudettua kassia tarvitse kuitata mihinkään. (Vältetään kohtaamisia koronasta johtuen)

HUOM! hakijan tulee muistaa ryhmätunnus PO4B sillä kasseja on vastassa kymmenittäin!

Säilytetään kaikki koululta lainaksi saadut työvälineet paperikassissa, sillä ne tulee palauttaa kouluun lähiopetukseen siirryttäessä!

TEHTÄVÄN OHJEET

Hanna Seppänen - PERIODI 1B -- Pienoismalli

Tehtävänä on suunnitella ja toteuttaa kaupunkitaidetta (seinämaalaus) pienoismallin muodossa.

Esimerkissäni pienoismalli on kahdesta seinäsmästä koostuva kulmaus (mikä helpottaa pienoismallin asettamista seisovaan asentoon), mutta oman pienoismallin voit toteuttaa halutessasi myös yhtenä seinämänä tai vaikka täysin kolmiulotteisena rakennuksena! Tässä saa käyttää omaa luovuutta ja ongelmanratkaisua. Pääasiana on esittää oma seinämaalaus pienoismallissa ja käyttää mittasuhde-hahmoja merkitsemässä mittakaavaa. Tämä kaikki selviää tehtävänannosta! 🙂

Tiedoksi vielä, että oman pienoismallini korkeamman seinustan mitat (se, jossa on myös tuo hahmo) ovat n. 15 cm x 15cm ja leikkasin molemmat seinämät A3-kokoisesta paperista.

Tässä linkki myös pienoismalli-videoon, josta tekoprosessi havainnollistuu vielä paremmin:

https://youtu.be/apZ7B4FZmbk

HUOM! Nämä materiaalit katsotaan yhteisesti videoyhteydessä! Niihin voi kuitenkin palata sitten myös rauhassa tunnin kuluessa.

INFOA VIELÄ MATERIAALIKASSEISTA:

Periodi1B:n materiaalikassit on noudettavissa grafiikanluokan eteisestä (korkeammat raput). Ne noudetaan itsenäisesti, eikä noudettua kassia tarvitse kuitata mihinkään. (Vältetään kohtaamisia koronasta johtuen)

HUOM! hakijan tulee muistaa ryhmätunnus Periodi1B sillä kasseja on vastassa kymmenittäin!

Säilytetään kaikki koululta lainaksi saadut työvälineet paperikassissa, sillä ne tulee palauttaa kouluun  lähiopetukseen siirryttäessä!

TEHTÄVÄN OHJEET

Tommi Hämäläinen - PO6C -- Esineet elämän varrella

ESINEET ELÄMÄN VARRELLA

Piirrä (ja mahdollisesti väritä) kotoasi löytyvillä instrumenteilla paperille 4 kuvaa, joissa jokaisessa on kuvitteellisen henkilön elämänkaarelta yksi tärkeä esine.

  • ensimmäisessä kuvassa vauvalle tärkeä esine
  • toisessa kuvassa nuorelle tärkeä esine
  • kolmannessa kuvassa aikuiselle tärkeä esine
  • neljännessä kuvassa vanhukselle tärkeä esine

Kyseessä on saman henkilön elämänkaari, mielikuvituksen käyttö sallittua! Onko henkilösi vanhuus vasta kaukana tulevaisuudessa, vai onko kuvitteellinen henkilösi jo esim. 80-vuotias… huomioi siis mennyt ja tuleva aika mielikuvituksen keinoin.

Voit piirtää jokaisen esineen eri paperille, mutta voit jakaa saman paperin myös neljään sarjakuvamaiseen ruutuun (tee ruuduista isot, että voit piirtää esineen yksityiskohdat ja varjot).

Voit käyttää kotoasi löytyviä esineitä mahdollisesti malleina, tai hakea netistä esimerkkikuvia piirustusmalliksi

MATERIAALIT
Esineet elämän varrella -tehtävään tarvitset
-paperia (mielellään 4 kappaletta, mutta yksikin käy)
-piirtimen (lyijynä, tai esimerkiksi kuivamustekynä…)
-mahdolliset värit (värikynät, vesivärit yms.)

Tommi Hämäläinen - KUVA 1 -- Esineet elämän varrella

ESINEET ELÄMÄN VARRELLA

Piirrä (ja mahdollisesti väritä) kotoasi löytyvillä instrumenteilla paperille 4 kuvaa, joissa jokaisessa on kuvitteellisen henkilön elämänkaarelta yksi tärkeä esine.

  • ensimmäisessä kuvassa vauvalle tärkeä esine
  • toisessa kuvassa nuorelle tärkeä esine
  • kolmannessa kuvassa aikuiselle tärkeä esine
  • neljännessä kuvassa vanhukselle tärkeä esine

Kyseessä on saman henkilön elämänkaari, mielikuvituksen käyttö sallittua! Onko henkilösi vanhuus vasta kaukana tulevaisuudessa, vai onko kuvitteellinen henkilösi jo esim. 80-vuotias… huomioi siis mennyt ja tuleva aika mielikuvituksen keinoin.

Voit piirtää jokaisen esineen eri paperille, mutta voit jakaa saman paperin myös neljään sarjakuvamaiseen ruutuun (tee ruuduista isot, että voit piirtää esineen yksityiskohdat ja varjot).

Voit käyttää kotoasi löytyviä esineitä mahdollisesti malleina, tai hakea netistä esimerkkikuvia piirustusmalliksi

MATERIAALIT
Esineet elämän varrella -tehtävään tarvitset
-paperia (mielellään 4 kappaletta, mutta yksikin käy)
-piirtimen (lyijynä, tai esimerkiksi kuivamustekynä…)
-mahdolliset värit (värikynät, vesivärit yms.)

Piia Pöntinen - PO3A -- Paperimosaiikkihymiö

Paperimosaiikkihymiö 🙂

Mikä on eniten käyttämäsi hymiö? Entä mikä hymiö pitäisi olla olemassa, mutta sitä ei ole vielä keksitty?
Suunnittele oma hymiösi!

TARVITSET: pienen lautasen, pohjapaperin n.A4, suunnittelupaperia,
lyijykynän, kierrätyspaperia, liimaa ja sakset

TEHTÄVÄN OHJEET

Piia Pöntinen - PO6B -- Väriympyrä ja paperimosaiikki

1.) VÄRIYMPYRÄINSTALLAATIO

Kokoa kotoa löytyvistä esineistä 6-osainen väriympyrä
– Aloita laittamalla päävärit paikoilleen
– Kaksi pääväriä muodostavat aina yhden välivärin
– Jos mahdollista niin ota ympyrästä kuva ja lähetä open sähköpostiin

2.) JOULUYÖ/TAIDEJÄLJENNÖS -PAPERIMOSAIIKKI

TEHTÄVÄN OHJEET

Tommi Hämäläinen - PO4A -- Jouluinen eläinhahmo

JOULUINEN ELÄINHAHMO KOTONAAN/PESÄSSÄÄN

Keskustelimme viime tiistaina kiinnostavasta etätehtävä vaihtoehdosta ja nyt on sen toteuttamisen aika.
Mieti millainen hahmo sinua kiinnostaa kuvata jouluisessa tunnelmassa kotonaan, miten jouluinen
tunnelma välittyy kuvassa, entä onko eläinhahmon koti millainen – asuuko hahmo mökissä vai esimerkiksi
puisessa pesässään? Mielikuvituksen käyttö tehtävässä on sallittua.

Päätä itse toteutatko kuvan mieluummin pysty- vai vaakasuuntaisesti paperillesi.

MATERIAALIT (omia materiaaleja voi myös käyttää lisänä)
Tehtävään tarvitset
-paperia (kuviksen materiaalikassissa oleva A3-kokoinen iso paperi
-piirtimen (lyijynä)
-värit (värikynät, vesivärit yms.)

Tommi Hämäläinen - PERIODI 2C -- Eläin tai ihminen

ELÄIN, TAI IHMINEN

Keskustelimme viime tiistaina kiinnostavasta etätehtävä vaihtoehdosta ja nyt on sen toteuttamisen aika.

Kiinnitä huomiota pikkutarkkaan ja yksityiskohtaiseen toteutukseen. Huomioi myös valot ja varjot hahmossa/kokonaisuudessa. Voit käyttää havainnekuvia hahmon valmistuksessa. Päätä itse toteutatko kuvan mieluummin pysty- vai vaakasuuntaisesti paperillesi.

Puhuimme kahden kuviskerran laajuisesta tehtävästä. Mikäli kuitenkin saat työn valmiiksi tällä viikolla, niin annan ensi viikolla tämän tehtävän jo valmistaneille uuden tehtävän, mutta voit hyvin keskittyä tähän annettuun tehtävään huolella ja viimeistellysti.

mieti millainen hahmo sinua kiinnostaa kuvata kuvismateriaaleillasi

onko hahmosi eläin tai ihminen, vaiko näiden yhdistelmä kuten saduissa ja tarinoissa

voit myös lähestyä aihetta fantasian kautta

rajaatko kuvasi kyseisen hahmon yksityiskohtaan (esim. silmät, käsi, kavio…) vai kuvaatko koko hahmon

entä millainen on hahmon tausta (esim. hahmon varjo, tai kokonaismaisema)

MATERIAALIT (omia materiaaleja voi myös käyttää lisänä)

Tehtävään tarvitset:
– paperia (kuviksen materiaalikassissa oleva A3-kokoinen iso paperi
– piirtimen (lyijynä ja mahdolliset muut piirtimet)
– mahdollisesti värit (halutessasi kuva voi olla toteutettu mustavalko-tekniikalla)

Tommi Sandberg - PO6A -- Arkkitehtuuri

Tehtävä: Arkkitehtoninen piirros rakennuksesta

Kuvaus: Valitse haluamasi rakennus malliksi ja piirrä siitä arkkitehtuuri-tyylinen piirros.

Vaiheet:
1. Valitse malli
2. Luonnostele piirrosta painaen kynällä hyvin hellästi (tai jos sinulta löytyy, ota kovempi kynä luonnosteluun, F – 9H)
3. Jos mallikuvassa on perspektiiviä, voit tehdä haaleita apuviivoja helpottamaan piirtämistä
4. Kun luonnoksessa alkaa olemaan mittasuhteet kohdillaan, voit alkaa vahvistamaan teosta painamalla kynää kovemmin (tai jos sinulta löytyy, ota käyttöön pehmeämpi kynä, HB – 9B)
5. Lopuksi voit siistiä piirroksesta apuviivoja pois, tai jättää ne paikallaan, saat itse päättää.

TEHTÄVÄN OHJEET

Kerttu Sallinen - PERIODI 2B -- Stop motion -animaatio

Stop motion – animaatio

Tämän viikon etätunnilla käydään läpi animaation tekemistä stop motion -tekniikan kautta. Stop motion -animaatiota voi luoda yksinkertaisin välinein ilman kalliita elokuvankäsittelyohjelmia. Me käytämme koulujenkin koneilta löytyvän ohjelman puhelinversiota nimeltä STOP MOTION STUDIO.

TEHTÄVÄN OHJEET

Stop motion -videoesimerkki

Kerttu Sallinen - Leikkikoulu -- Pörröinen pupu

Pörröinen pupu – repimätyö

Materiaalit:
– sininen A3-paperi
– luonnonvalkoinen A3-paperi
– liidut
– vanua
– liimapuikko

TEHTÄVÄN OHJEET

Liisa Pöllänen - PO3B -- Oman lelun muotokuva

Oman lelun muotokuva

Onko sinulla jokin lelu joka on ylitse muiden? Rakas unilelu tai ehkäpä juuri tällä hetkellä erityisen kiva lelu, jonka kanssa on parhaat leikit?

Tehtävä: Valitse lelu tai pehmoeläin, josta teet muotokuvan.

Tarvikkeet: paperia, lyijykynän ja kumin sekä jotain, millä värittää: esimerkiksi puuvärit, tussit tai vesivärit.

Valmiista muotokuvasta tehdään leikkitatuointi, sen takia muotokuvaan kannattaa tehdä selkeät ääriviivat ja väritykset.

Valmiit työt siis kuvataan kotona ja lähetetään open spostiin. Ope lähettää kuvat firmaan, joka tulostaa kuvista leikkitatuointeja. Tatuoinnin saa kuviksesta lähiopetuksen taas alkaessa.

TEHTÄVÄN OHJEET

Liisa Pöllänen - Media -- Valokuvausta kännykkäkameralla

Valokuvausta kännykkäkameralla

TEHTÄVÄN OHJEET

Tommi Sandberg - PO5C -- Graffiti- ja muraalimaalaukset

Graffiti- ja muraalimaalaukset

Tehtävä: Suunnittele graffiti- tai muraalimaalaus

Materiaalit ja työvälineet: A4- tai A3-paperi, lyijykynät + mahdolliset värikynät (puuvärit, tussit jne.)

Lisähuomio: Jos olet hakenut materiaalipaketin, mukana on myös tulostettu kuva tyhjästä seinästä, jolle voit suunnitella teoksesi.

Työvaiheet:

  1. Piirrä paperille ensin rakennus, jossa on iso, tyhjä seinä (tai käytä tulostettua kuvaa tyhjästä seinästä)
  2. Ryhdy luonnostelemaan lyijykynällä himmeästi seinään joko seinämaalausta eli muraalia, tai vaihtoehtoisesti graffitia! Katso PDF-tiedostosta esimerkkikuvia.
  3. Kun luonnos näyttää hyvältä, vahvista piirrostasi paremmin lyijykynällä/tussilla, tai vaihtoehtoisesti väritä kuva saatavilla olevilla värikynillä.

Työn iloa!

TEHTÄVÄN OHJEET

Tommi Sandberg - Kokeileva -- Ilmeet ja tunteet

Tehtävä: Ilmeet ja tunteet

Piirrä paperille ainakin 3 hahmoa, joilla kaikilla on erilainen ilme ja tunne. Voit värittää hahmot lopuksi, jos sinulta löytyy värikyniä. Erilaisia tunnetiloja ovat mm. : Iloinen, surullinen, pelokas, yllättynyt, hämmentynyt, pitkästynyt, rakastunut, ujo… Tunteita on paljon!

Keskity miettimään miltä kasvot näyttävät eri tunteissa. Esimerkiksi vihaisella ihmisellä on kulmakarvat vinossa ja kurtussa, yllättyneellä ihmisellä kulmakarvat ovat ylhäällä ja silmät suurina!

TEHTÄVÄN OHJEET

Tommi Hämäläinen - PO1 -- Eläinhahmo värikkäässä villapaidassa

ELÄINHAHMO VÄRIKKÄÄSSÄ VILLAPAIDASSA

Toteutamme mustalle paperille valkoisella puuvärillä vaaka- tai pystysuuntaisesti eläinhahmon (riippuen valitsemasi eläimen mallista, esim. pitkulainen eläin on hyvä toteuttaa vaakasuuntaiselle paperille).

Mikäli käytössäsi on kotoa käsin lyijykynä ja kumi, niin voit ensin luonnostella eläimen kyseiselle mustalle paperille, mutta voit myös aloittaa piirtämisen suoraan valkoisella kynällä mustalle paperille (huomioi kuitenkin että pyyhekumi ei tartu hyvin puuväriin jos joudut kumittamaan).

Toteutus muistuttaa viime torstaista kuvataidekoulussa tehtyä kerrostalotyötä, jossa käytettiin samoja materiaaleja. Tällä kertaa tehtävän toisena vaiheena on värittää eläinhahmolle moniraitainen villapaita (ja mahdollisesti pipo/myssy).

MATERIAALIT
– A4-kokoinen musta paperi
– valkoinen puuvärikynä
– vahaliidut

Tommi Sandberg - PO5A -- Graffiti- ja muraalimaalaukset

Graffiti- ja muraalimaalaukset

Tehtävä: Suunnittele graffiti- tai muraalimaalaus

Materiaalit ja työvälineet: A4- tai A3-paperi, lyijykynät + mahdolliset värikynät (puuvärit, tussit jne.)

Lisähuomio: Jos olet hakenut materiaalipaketin, mukana on myös tulostettu kuva tyhjästä seinästä, jolle voit suunnitella teoksesi.

Työvaiheet:

  1. Piirrä paperille ensin rakennus, jossa on iso, tyhjä seinä (tai käytä tulostettua kuvaa tyhjästä seinästä)
  2. Ryhdy luonnostelemaan lyijykynällä himmeästi seinään joko seinämaalausta eli muraalia, tai vaihtoehtoisesti graffitia! Katso PDF-tiedostosta esimerkkikuvia.
  3. Kun luonnos näyttää hyvältä, vahvista piirrostasi paremmin lyijykynällä/tussilla, tai vaihtoehtoisesti väritä kuva saatavilla olevilla värikynillä.

Työn iloa!

TEHTÄVÄN OHJEET

Kerttu Sallinen - PO5B -- Rakennuksen suunnittelu

Rakennuksen suunnittelu

TEHTÄVÄN OHJEET

Kerttu Sallinen - KUVA 2 -- Rakennuksen suunnittelu

Rakennuksen suunnittelu

TEHTÄVÄN OHJEET

Kerttu Sallinen - PO 2-3 -- Yllättävä otus

Yllättävä otus – paperintaittelua

TEHTÄVÄN OHJEET