Viikko 12
Etäopetustehtävät ryhmittäin aikaväliltä 16.3. – 20.3.2020. Ryhmänumeron jälkeen löydät tehtävän nimen.
Tehtävä 1: Perheenjäsenen muotokuva / oma kuva
Materiaalit: Valkoinen A3 tai A4-paperi
Työvälineet: Lyijykynät, teroitin, pyyhekumi ja stomppi
Tehtävän kuvaus: Piirrä A3 tai A4 kokoiselle paperille perheenjäsenen muotokuva (kasvokuva tai rintakuva). Kiinnitä erityistä huomiota kuvakulmaan. Valitse, piirrätkö kasvot suoraan edestä, sivulta (profiilikuva) vai viistosti sivulta katsoen. Kiinnitä työskennellessäsi huomiota siihen, mikä mielestäsi kuvattavan olemuksessa tekee hänestä juuri sen ainutlaatuisen henkilön, joka hän on.
Valokuvaa valmis työ ja lähetä opettajalle.
Tehtävä 1: Kädet valossa
Materiaali: älypuhelin, tabletti tai kamera
Työvälineet: taskulamppu, jouluvalot, led-lamput, kynttilän valo, luonnonvalo ulkona
Aluksi: Katso Yle Areenasta jakso kännykkäkuvaamisesta: https://areena.yle.fi/1-3314657
8-osainen sarja antaa vinkkejä miten kuvata parempia valokuvia kännykällä 🙂
Tehtävän kuvaus: Erilaiset valot tuovat asioita esiin ja valon puute piilottaa kokonaisuuksia tai yksityiskohtia. Tehtävänäsi on valokuvata käsiä valossa. Mieti miten kuvaat käsiä ja millaisia käsiä? Mieti pimeyttä ja valoa, mikä näkyy, mikä ei näy? Käytä tehtävässä älypuhelinta, taskulamppuja ja muita valonlähteitä. Voit kuvata itseäsi, kaveria tai perheenjäsentä. Voit myös muokata kuvia puhelimellasi.
Lähetä valitsemasi kuva opettajalle!
Tehtävä: Ota lempilelusi ja tarkastele sen muotoja joka puolelta. Mieti miksi pidät siitä, miltä se tuntuu ja miten leikit lelullasi. Piirrä lelusi suoraan edestä ja sivulta, sekä väritä se.
Jos tarvikkeita, paperia ja värejä ei löydy kotoa, niin niitä voi hakea kuvikselta ensi viikolla toimiston ollessa auki tai maanantaina 23.3 klo 16-17.30, olen silloin paikalla.
Tehtävä: Valitse kotoasi ikkuna josta on mielestäsi mielenkiintoisin näkymä, huomioi kaikki pienetkin yksityiskohdat! Piirrä tai maalaa näkymä, kiinnitä huomiota valoihin ja varjoihin sekä muotoihin, jos haluat voit lisätä näkymään jonkun eläimen.
Jos paperia ja värejä ei ole kotona, niitä voi hakea koululta ensi viikolla toimiston auki ollessa tai maanantaina 23.3 klo 16-17.30, olen silloin paikalla.
Tehtävä 1: Käteni yksityiskohdat
Materiaali: ruutuvihko, A4-paperi, väripaperi tms.
Työvälineet: lyijykynä, kuivamustekynä, värikynä, tussi tms.
Tehtävän kuvaus: Ota jokin kotoa löytyvä piirustusväline (lyijykynä, kuivamustekynä, värikynä, tussi tms.) ja paperia (esim. ruutuvihko, A4-paperi, väripaperi tms.). Jos käytät tussia niin huolehdi että paperin alla on jokin alusta ettei tussi tule paperin läpi pöytään. Tutki tarkkaan miltä avoin kämmen näyttää. Toteuta piirtäen piirustuskädelläsi (oikea, tai vasen) tarkkaan havainnoiden tätä avointa kämmentäsi (siis kättä jolla et piirrä). Päätä ovatko tämän avoimen kämmenen sormet avoinna tai kiinni. Huomioi uurteet, nivelet, käteen muodostuvat valot ja varjot, mahdolliset sormukset.
PO 5C:lle lisäksi seuraava täydennys tehtävään: Olemme tehneet sarjakuvia. Halutessasi voit jatkaa tehtävää kirjoittaen sormille keskustelun puhekuplilla. Mitä sormet mahdollisesti juttelisivat toisilleen? Käytä mielikuvitusta.
Tehtävä 1: Käteni yksityiskohdat
Materiaali: ruutuvihko, A4-paperi, väripaperi tms.
Työvälineet: lyijykynä, kuivamustekynä, värikynä, tussi tms.
Tehtävän kuvaus: Ota jokin kotoa löytyvä piirustusväline (lyijykynä, kuivamustekynä, värikynä, tussi tms.) ja paperia (esim. ruutuvihko, A4-paperi, väripaperi tms.). Jos käytät tussia niin huolehdi että paperin alla on jokin alusta ettei tussi tule paperin läpi pöytään. Tutki tarkkaan miltä avoin kämmen näyttää. Toteuta piirtäen piirustuskädelläsi (oikea, tai vasen) tarkkaan havainnoiden tätä avointa kämmentäsi (siis kättä jolla et piirrä). Päätä ovatko tämän avoimen kämmenen sormet avoinna tai kiinni. Huomioi uurteet, nivelet, käteen muodostuvat valot ja varjot, mahdolliset sormukset.
Valokuvaa valmis työ ja lähetä opettajalle.
Tehtävä: Valitse kotoasi ikkuna josta on mielestäsi mielenkiintoisin näkymä, huomioi kaikki pienetkin yksityiskohdat! Piirrä tai maalaa näkymä, kiinnitä huomiota valoihin ja varjoihin sekä muotoihin, jos haluat voit lisätä näkymään jonkun eläimen.
Jos paperia ja värejä ei ole kotona, niitä voi hakea koululta ensi viikolla toimiston auki ollessa tai maanantaina 23.3 klo 16-17.30, olen silloin paikalla.
Tehtävä: Tee luonnoksia omasta, naapurin tai jonkun tutun lemmikistä. Muista edestä, takaa sivulta ja päältä. Jos sinulla on kesken joku työ, sen voi hakea kuvikselta ja tehdä loppuun kotona.
Olen kuviksella maanantaina 23.3 klo 16-17.30, silloin voi myös hakea vihot ja savea tulevia tehtäviä varten.
Tehtävä 1: Lemmikki puuhissaan tai Mieliesine
- Piirrä tai maalaa kolmen kuvan sarja lemmikistäsi puuhissaan. Toteutustapa vapaa (mm. lyijykynä, vesivärit, tussit). Tehtävässä huomioi lemmikkisi ominaispiirteet ja kerro niistä kuvan avulla.
- Piirrä tai maalaa kotonasi olevasta, sinulle tärkeästä esineestä kolmen kuvan sarja. Toteutustapa vapaa (lyijykynä, vesivärit, tussit). Kerro kuvan avulla esineen merkityksestä itsellesi.
Tavoitteena on kuvallisen työskentelyn avulla havainnoida oman lemmikin tai itselle tärkeän esineen olemusta ja käyttötarkoitusta, sekä pohtia omaa suhdetta lemmikkiin / itselle merkityksellisen esineeseen ja viestiä siitä kuvallisin keinoin myös muille. Näkökulma voi oman valinnan mukaan olla tutkiva, humoristinen, runollinen, asiapitoinen jne.
Palauta tehtävät seuraavalla kerralla, sitten kun voimme taas kokoontua. Jos on kysyttävää, niin minulle voi lähettää sähköpostia.
Viiden valokuvan kuvitus tekstiin
Lue novellit “Hihnan päässä elämä” ja “Näkymätön”. Valitse teksteistä toinen, johon teet viiden kuvan kuvituksen. (Kuvia saa tietysti olla enemmänkin.)
Mitä kuvitus tarkoittaa? Kuvituskuvan tehtävänä on herättää mielenkiintoa ja luoda oikeanlainen tunnelma tekstiä kohtaan kuvallisin keinoin. Kuvituskuva elävöittää, havainnollistaa ja selkeyttää tarinaa.
Tee kuvitus valokuvaten omalla puhelimella tai kameralla. Keskity erityisesti kuvakulmien valintaan ja rajauksiin. Jos alkuun pääseminen tuntuu vaikealta, niin lue valitsemasi teksti useaan kertaan ja anna ajatusten virrata. Mikä jää päällimmäisenä mieleen lukemastasi? Sen jälkeen lähde pohtimaan kuinka toteutat tämän mielikuvan valokuvaamalla. Voit kuvata lavastettuja tilanteita tai arjestasi löytyneitä asioita ja yksityiskohtia. Kuvilla ja tekstillä on kuitenkin oltava selvä yhteys.
Kumpikin teksti on jaettu kolmeen osaan, joten voit edetä kuvauskohteiden suunnittelussa ja kuvaamisessa osa kerrallaan.
Palauta tehtävä digitaalisina kuvatiedostoina sähköpostilla.
Jos haluat novelleista paperiversiot, niin voit noutaa ne Kuvikselta ensi viikosta eli ma 23.3.2020 lähtien. Kanslisti on paikalla maanantai-torstai klo 9.30-14.30.
Tehtävä 1: Käteni yksityiskohdat
Materiaali: ruutuvihko, A4-paperi, väripaperi tms.
Työvälineet: lyijykynä, kuivamustekynä, värikynä, tussi tms.
Tehtävän kuvaus: Ota jokin kotoa löytyvä piirustusväline (lyijykynä, kuivamustekynä, värikynä, tussi tms.) ja paperia (esim. ruutuvihko, A4-paperi, väripaperi tms.). Jos käytät tussia niin huolehdi että paperin alla on jokin alusta ettei tussi tule paperin läpi pöytään. Tutki tarkkaan miltä avoin kämmen näyttää. Toteuta piirtäen piirustuskädelläsi (oikea, tai vasen) tarkkaan havainnoiden tätä avointa kämmentäsi (siis kättä jolla et piirrä). Päätä ovatko tämän avoimen kämmenen sormet avoinna tai kiinni. Huomioi uurteet, nivelet, käteen muodostuvat valot ja varjot, mahdolliset sormukset.
Valokuvaa valmis työ ja lähetä opettajalle.
Tehtävä 1: Käteni yksityiskohdat
Materiaali: ruutuvihko, A4-paperi, väripaperi tms.
Työvälineet: lyijykynä, kuivamustekynä, värikynä, tussi tms.
Tehtävän kuvaus: Ota jokin kotoa löytyvä piirustusväline (lyijykynä, kuivamustekynä, värikynä, tussi tms.) ja paperia (esim. ruutuvihko, A4-paperi, väripaperi tms.). Jos käytät tussia niin huolehdi että paperin alla on jokin alusta ettei tussi tule paperin läpi pöytään. Tutki tarkkaan miltä avoin kämmen näyttää. Toteuta piirtäen piirustuskädelläsi (oikea, tai vasen) tarkkaan havainnoiden tätä avointa kämmentäsi (siis kättä jolla et piirrä). Päätä ovatko tämän avoimen kämmenen sormet avoinna tai kiinni. Huomioi uurteet, nivelet, käteen muodostuvat valot ja varjot, mahdolliset sormukset.
Valokuvaa valmis työ ja lähetä opettajalle.
Tehtävä: Valitse kotoasi ikkuna josta on mielestäsi mielenkiintoisin näkymä, huomioi kaikki pienetkin yksityiskohdat! Piirrä tai maalaa näkymä, kiinnitä huomiota valoihin ja varjoihin sekä muotoihin, jos haluat voit lisätä näkymään jonkun eläimen.
Jos paperia ja värejä ei ole kotona, niitä voi hakea koululta ensi viikolla toimiston auki ollessa tai maanantaina 23.3 klo 16-17.30, olen silloin paikalla.
Tehtävä 1: Omakuva kotona
Materiaalit ja työvälineet: Materiaalina jokin piirtotyökalu (liitu, lyijykynä, tussi tms.) ja paperi (esim. A4-arkki tai jokin muu paperikoko, värillinen paperi, ruutupaperi yms.)
Tehtävän kuvaus: Aiheena omakuva kotona. Yleensä kuvistehtävät tehdään kuviskoululla. Tällä kertaa kuvistehtävä tehdään kotona. Piirrä itsesi ja jokin kiva asia, joka sinulla on kotona. Onko sinulla jokin suosikkilelu tai suosikkiesine joka olisi kiva piirtää mukaan piirustukseen, jossa sinä olet myös itse piirrettynä? Pidätkö mahdollisesti piirustuksessasi lelua/esinettä kädessäsi, vai onko se vaikkapa pöydällä?
Piirustuksen voi myös halutessa värittää, mikäli sinulla on jotkin tutut värit käytössä. Jos käytät esimerkiksi tussia niin huolehdi että paperin alla on jokin alusta ettei tussi tms. tule paperin läpi pöytään.
Valokuvaa valmis työ ja lähetä opettajalle.
Tehtävä 1: Käteni yksityiskohdat
Materiaali: ruutuvihko, A4-paperi, väripaperi tms.
Työvälineet: lyijykynä, kuivamustekynä, värikynä, tussi tms.
Tehtävän kuvaus: Ota jokin kotoa löytyvä piirustusväline (lyijykynä, kuivamustekynä, värikynä, tussi tms.) ja paperia (esim. ruutuvihko, A4-paperi, väripaperi tms.). Jos käytät tussia niin huolehdi että paperin alla on jokin alusta ettei tussi tule paperin läpi pöytään. Tutki tarkkaan miltä avoin kämmen näyttää. Toteuta piirtäen piirustuskädelläsi (oikea, tai vasen) tarkkaan havainnoiden tätä avointa kämmentäsi (siis kättä jolla et piirrä). Päätä ovatko tämän avoimen kämmenen sormet avoinna tai kiinni. Huomioi uurteet, nivelet, käteen muodostuvat valot ja varjot, mahdolliset sormukset.
Valokuvaa valmis työ ja lähetä opettajalle.
Tehtävä 1: Etusivun uutinen: Siluetti!
Materiaali: Pala pahvia, sanomalehden paloja
Työvälineet: Liima, musta tussi (tai musta vesiväri/maali + sivellin)
Tehtävän kuvaus: Revi sanomalehdestä palasia ja suikaleita. Tarvitset teoksen pohjaksi palan pahvia (tai jotain vastaavaa, esim. paksu paperi, kartonki, puulevy), johon palaset liimataan. Ne saavat mennä toistensa päälle ja miten päin tahansa, pääasia että koko tausta peittyy lehdenpalasiin. Kun sanomalehtitausta on valmis, piirrä siihen tarkasti tussilla siluettikuva (=siluetti on varjokuva tai ääriviivakuva, joka tavallisesti esittää ihmistä, eläintä, esinettä, maisemaa tai tapahtumaa). Voit myös vaihtoehtoisesti maalata sen mustalla vesivärillä. Aihe on vapaa. Huomioi että siluetti on aina kokonaan musta, siinä ei näy hahmojen yksityiskohtia kuten silmiä, vain ääriviivat. Tarkastele vaikka omaa varjoasi!
Huom: Kannattaa valita sellaisia sanomalehden palasia, joissa on mahdollisimman paljon tekstiä, näin siihen piirrettävä/maalattava kuva näkyy paremmin (katso liitteenä oleva tehtäväesimerkki-kuva). Laitoin myös liitteeksi kokoelmakuvan erilaisista siluettieläimistä inspiraatioksi. Tunnistatko ne kaikki?
Valokuvaa valmis työ ja lähetä opettajalle.
Tehtävä 1: Missä eläin asuu?
Materiaali: A4- tai A3-paperi
Työvälineet: Piirustusvälineet (lyijykynä, puuväri, tussi, kuulakärkikynä jne.)
Tehtävän kuvaus: Onko eläimillä koti? Voiko eläin asua talossa? Mitä kaikkea eläimen asunnosta löytyisi? Valitse jokin mieluisa eläin ja piirrä paperille millaisessa kodissa kyseinen eläin asuu. Mieti myös missä talo sijaitsee (puussa, veden alla, maassa…). Käytä niitä piirustusvälineitä mitä sinulta löytyy, voit halutessasi myös värittää kuvan. Mieti erityisesti mitä kaikkea eläin tarvitsee kodikkaassa talossaan? Ehkä kissojen talossa on lankakeräautomaatti tai possuilla kylpyamme täynnä mutaa? Käytä mielikuvitusta!
Valokuvaa valmis työ ja lähetä opettajalle.
Tehtävä: Valitse kotoasi ikkuna josta on mielestäsi mielenkiintoisin näkymä, huomioi kaikki pienetkin yksityiskohdat! Piirrä tai maalaa näkymä, kiinnitä huomiota valoihin ja varjoihin sekä muotoihin, jos haluat voit lisätä näkymään jonkun eläimen.
Jos paperia ja värejä ei ole kotona, niitä voi hakea koululta ensi viikolla toimiston auki ollessa tai maanantaina 23.3 klo 16-17.30, olen silloin paikalla.
Tehtävä: Tee luonnoksia omasta, naapurin tai jonkun tutun lemmikistä. Muista edestä, takaa sivulta ja päältä. Jos sinulla on kesken joku työ, sen voi hakea kuvikselta ja tehdä loppuun kotona.
Olen kuviksella maanantaina 23.3 klo 16-17.30, silloin voi myös hakea vihot ja savea tulevia tehtäviä varten.
Muotokuva perheenjäsenestä
Katso Yle Areenasta “Kännykkäkuvaajat kilpasilla” sarjan jakso 1. (kesto 39 min.) Ohjelmassa kuusi kuvaajaa suunnittelee ja ottaa kännykällä valokuvia heille annetuista tehtävistä. Tässä jaksossa otetaan muotokuvia ja ammattikuvaaja Agnete Brun antaa vinkkejä hyvän muotokuvan aikaansaamiseksi. Ole tarkkaavaisena varsinkin vinkeistä!
Vinkki 1: Persoona. Säilytä kuvassa kuvattavan persoona eli luonne.
Vinkki 2: Valo. Etsi tilasta mahdollisimman paljon valoa ja valonlähteitä.
Vinkki 3: Ohjaus. Ohjaa mallia olemaan kuvassa niin kuin haluat.
Kännykkäkuvaajat kilpasilla, Jakso 1.
Miten kuvata henkilökuva?
https://areena.yle.fi/1-3314657
Tehtäväsi on ottaa kännykkäkameralla tai kameralla muotokuva perheenjäsenestä. Ota huomioon muotokuvan suunnittelussa ohjelmassa annetut vinkit, eli kiinnitä huomiota kuvattavan persoonaan, valoon ja ohjaukseen. Voit kuvata ulkona tai sisällä. Voit käyttää kuvassa myös kotoa löytyviä esineitä rekvisiittana. Ne voivat tuoda esiin kuvattavan persoonaa ja mielenkiinnon kohteita.
Muista tärkeä seikka, jos valokuvaat alle 18 vuotiasta. Älä julkaise kuvaa ilman vanhempien lupaa! Myös minulle lähetettyjä kuvia ei julkaista ilman lupaa.
Kuvaa tehtävä silloin kuin sinulle parhaiten sopii. Valitse yksi kuva, jonka lähetät sähköpostilla minulle. Voit myös muokata kuvaa haluamallasi tavalla. Jos on kysyttävää, niin minulle voi lähettää sähköpostia.
Viiden valokuvan kuvitus tekstiin
Lue novellit “Hihnan päässä elämä” ja “Näkymätön”. Valitse teksteistä toinen, johon teet viiden kuvan kuvituksen. (Kuvia saa tietysti olla enemmänkin.)
Mitä kuvitus tarkoittaa? Kuvituskuvan tehtävänä on herättää mielenkiintoa ja luoda oikeanlainen tunnelma tekstiä kohtaan kuvallisin keinoin. Kuvituskuva elävöittää, havainnollistaa ja selkeyttää tarinaa.
Tee kuvitus valokuvaten omalla puhelimella tai kameralla. Keskity erityisesti kuvakulmien valintaan ja rajauksiin. Jos alkuun pääseminen tuntuu vaikealta, niin lue valitsemasi teksti useaan kertaan ja anna ajatusten virrata. Mikä jää päällimmäisenä mieleen lukemastasi? Sen jälkeen lähde pohtimaan kuinka toteutat tämän mielikuvan valokuvaamalla. Voit kuvata lavastettuja tilanteita tai arjestasi löytyneitä asioita ja yksityiskohtia. Kuvilla ja tekstillä on kuitenkin oltava selvä yhteys.
Kumpikin teksti on jaettu kolmeen osaan, joten voit edetä kuvauskohteiden suunnittelussa ja kuvaamisessa osa kerrallaan.
Palauta tehtävä digitaalisina kuvatiedostoina sähköpostilla.
Jos haluat novelleista paperiversiot, niin voit noutaa ne Kuvikselta ensi viikosta eli ma 23.3.2020 lähtien. Kanslisti on paikalla maanantai-torstai klo 9.30-14.30.
Tehtävä 1: Kuvakäsikirjoitus animaatioon
Materiaali: A4-paperi
Työvälineet: Lyijykynä, pyyhekumi (+vapaaehtoisesti musta tussi, värikynät)
Tehtävän kuvaus: Viimeksi aloitimme pala-animaation suunnittelun, ja teitte mallikkaasti hahmoja ja taustoja valmiiksi kuvauksia varten. Mutta mitä animaatiossasi oikein tapahtuu? Sen kertoo kuvakäsikirjoitus! Kuvakäsikirjoituksessa kerrotaan sarjakuvan keinoin mitä elokuvassa tai animaatiossa tapahtuu, se on kuin suunnitelma tarinalle. Toisin sanoen, piirtäkää sarjakuva jossa kuvataan mitä animaatiossanne tapahtuu. Ketkä ovat tarinan hahmot? Mitä he tekevät? Mitä he sanovat? Missä he liikkuvat?
Ota huomioon että animaation tekeminen on hidasta puuhaa, eli tarinan pitää olla melko lyhyt. Kun palaamme lähiopetukseen, saamme aloittaa animaation kuvaamisen ja käyttää piirtämiänne sarjakuvia siinä apuna. Mikäli teet jonkun kanssa parityönä animaatiota, voimme sitten myöhemmin pohtia yhdessä miten yhdistämme molempien sarjakuvat yhdeksi tarinaksi. Jos haluat tehdä suunnitelmasta oikein viimeistellyn, voit tussata sarjakuvan ohuella mustalla tussilla ja kumittaa sen jälkeen lyijykynäjäljet pois. Sarjakuvan saa myös halutessaan värittää.
Laitoin liitteeksi Suomen sarjakuvaseuran esimerkin, jossa lyhyellä sarjiksella onnistuneesti kerrotaan kuka on päähenkilö, missä hän kulkee ja mitä hän tekee. Päähenkilömme taisi löytää hyväntuoksuisen kukan kaupungilla kävellessään!
Inspiraatioksi suosittelen myös Käytöskukka-animaatioita, joissa seikkailevat possukaksikko Hinku ja Vinku! Näitä me katsoimmekin vähän Youtubesta viime kuvistunnilla 🙂
Tehtävä 1: Pelikortin kuvitus
Materiaali: A4-paperi
Työvälineet: Lyijykynä (+vapaaehtoisesti mustat tussit)
Tehtävän kuvaus: Perinteiset pelikortit ovat aina sisältäneet kuvitusta, jonka tarkoituksena on kertoa mikä kortti on kyseessä (esimerkiksi kuva kuningattaresta). Ideoi oma persoonallinen pelikorttikuvitus, jonka piirrät A4-paperille. Kuvitus voi perustua johonkin perinteisistä pelikorttihahmoista (kuningatar, kuningas, jätkä, jokeri) tai maasymboleihin (pata, risti, hertta, ruutu). Voit myös keksiä ihan uutta kuvitusta johonkin muuhun teemaan liittyen, esim. fantasia-aiheiset pelikortit jolloin kuningashahmo voisi olla esimerkiksi velho! Kuvitus tehdään nyt käsin paperille, mutta palaamme vielä myöhemmin niiden äärelle. Kun lähiopetus jatkuu, skannaamme kuvan ja väritämme sen digitaalisesti tietokoneella. Jos teoksessasi on selkeät ääriviivat, voit halutessasi tussata ne valmiiksi käsin (tämän tosin voi tehdä myöhemmin myös digitaalisesti).
Tässä linkki taiteilija Wylie Beckertin kotisivuille, jossa on hyvä esimerkki modernista pelikorttikuvituksesta.
Hän on myös avannut tuolla teoksen työskentelyprosessia, huomioikaa erityisesti useat luonnokset ennen lopullisen piirroksen tekoa (ensin kirjallinen ideointi, sitten todella karkea ”esikatselu”-luonnos, lopuksi viimeistellympi luonnos jossa painotetaan sommittelua). Hän käyttää myös paljon itse ottamiaan referenssivalokuvia, suosittelen kyseistä työskentelytapaa kaikille!
VÄLINEET: älypuhelin/kamerapuhelin (oma tai lainattu)
Tehtävän tarkoitus: Oppilas oppii tarkastelemaan ympäristöään paitsi kokonaisuutena, myös yksityiskohtien summana. Tehtävän aikana asioita opitaan tarkastelemaan uusista näkökulmista sekä havaitsemaan, ettei yksityiskohdan perusteella voi aina päätellä kuvauspaikkaa. Tehtävä alustaa tulevia tehtäviä kuvan rajaamisen merkityksestä.
TEHTÄVÄ 1.
Katso tehtävä 1:n mallikuvia. Vasemmanpuoleisissa kuvissa on yksityiskohta jostain asiasta. Yksityiskohta voi olla niin pieni osa kokonaisuutta, ettei vasemmanpuoleisesta kuvasta pakosti edes voi päätellä mistä kuva on otettu.
Oikeanpuoleisissa kuvissa on kuvattu sama asia, kuin vasemmanpuoleisissa kuvissa, mutta isompana kokonaisuutena.
Sinun tehtävänäsi on löytää ympäristöstäsi (sisältä tai ulkoa) paikkoja, joista otat pieneltä alueelta yksityiskohtakuvan ja sitten kuvan, josta selviää mikä kuvauskohde on ollut. Valitse ottamistasi kuvista kolme kuvaparia, jotka lähetät opettajan sähköpostiin tehtävänpalautuksena.
Tehtävä 1: Croquis piirroksia perheenjäsenistä
Materiaali: A3 tai A4 paperi / useita papereita
Työvälineet: Erilaiset piirtimet
Tehtävän kuvaus: Croquis tarkoittaa nopeita luonnoksia lähinnä ihmisistä (tulee ranskan sanasta croquer = piirtää nopeasti).
A -osa
Piirrä nopeita croquis piirroksia perheenjäsenistä.
Varaa lähellesi erilaisia piirtimiä (lyijykynä, tussi, väriliitu, puukynä, hiili, vesivärinappi ja sivellin.. mitä kotoa löytyy) ja useampi paperi. Paperit voivat olla eri kokoisia ja eri värisiä, esimerkiksi ruskea pakkauspaperi tai vanha tapetinpala käy mainiosti (eli taas mitä kotoa löytyy). Ota myös joku tukeva alusta paperille (esim. pahvi, kirja tai lehti, jonka kanssa voit helposti liikkua).
Voit aloittaa pienillä piirroksilla, niitä mahtuu useampi samalle paperille. Katso mallia jostain kotonasi olevasta ihmisestä, esimerkiksi etätyötä tekevä aikuinen on hyvä malli! Asettaudu niin, että näet hänet hyvin. Tutki mallin asentoa, koita piirtää se paperille mahdollisimman oikein. Kaikkia yksityiskohtia ei tarvitse piirtää, käytä yhteen kuvaan enintään 5 min. Älä kuitenkaan tee tikku-ukkoja. Päästä on helpoin lähteä liikkeelle ja piirtää muu vartalo sen jatkoksi. Pyydä että malli vaihtaa välillä asentoa tai vaihda kohdetta. Voit piirtää vaikka kaikki kotona olevat ihmiset!
Vaihtele piirtimiä sekä myös piirustusten kokoa. Yksi piirros voi olla pieni sormen mittainen ja toinen taas koko paperin kokoinen. Voit myös vähentää piirtämisaikaa, saatko kuvan valmiiksi 30 sekunnissa?
Tee vähintään 7 eri piirrosta ihmisestä.
B -osa
Piirrä muutama croquis piirros eläimestä.
Jos kotonasi on joku lemmikkieläin, voi käyttää sitä mallina. Jos ei ole, voi etsiä esimerkiksi YouTubesta eläinvideon. Myös eläinkirjat ja kuvat toimivat mallina.
Tee ainakin 2 piirros eläimestä (tai useammasta eri eläimestä)
Tehtävä 1: Valokuvapastissi taideteoksesta
Materiaali: Sekalaiset kotoa löytyvät tavarat
Työvälineet: Kamera (puhelin, pokkarikamera, järkkäri…)
Tehtävän kuvaus: Pastissi on teos, joka jäljittelee tai mukailee toista taideteosta. Tässä tehtävässä toteutamme pastissityön valokuvana, ja pohjana toimii jokin taidehistorian klassinen maalaus. Voit hakea taideteoksia Googlen kuvahaulla mm. hakusanoilla ”Suomen kultakausi maalaus” tai ”european paintings art”. Valitse sinua kiinnostava taideteos ja tutki mistä kaikista osa-alueista se muodostuu. Esimerkiksi asetelmassa saattaa olla erilaisia hedelmiä ja kankaita, joten katso jos kotoasi löytyy vastaavanlaisia (ei haittaa vaikkeivat olisi täysin samannäköisiä). Kun olet löytänyt samantyyppisiä asioita ja esineitä kuin mitä maalauksessa on, etsi sopiva paikka jossa voit valokuvata. Asettele tavarat samalla tavalla kuin alkuperäisessä. Yritä saada kaikki osat mahdollisimman hyvin samoille paikoille! Ota useampia kuvia ja vertaile niitä alkuperäiseen maalaukseen. Näet melko nopeasti jos jokin asia ei ole oikealla kohdalla, joten korjaa sen paikkaa ja ota uusi kuva. Tässä tehtävässä voi myös hyödyntää esimerkiksi lelufiguureja tai pienoismalleja, jos et saa ketään malliksi poseeraamaan valokuvaa varten.
Voit valita jomman kumman työskentelytyylin pastissi-teokseesi:
- Mahdollisimman samanlainen
- Muokattu versio
Olen laittanut tähän viestiin liitteeksi molemmista tyyleistä esimerkit. Esimerkissä 1 on pyritty jäljittelemään alkuperäistä mahdollisimman hyvin (päivänvarjo, värit, vaatteet, sommittelu jne.), mutta esimerkissä 2 onkin muokattu alkuperäistä ideaa hieman: hedelmät ovat muuttuneet maalipurkeiksi. Samankaltaisuuden kuitenkin tunnistaa koska maalit ovat samanvärisiä kuin hedelmät ja ne ovat aseteltuna samalla tavalla. Teosten samankaltaisuuden tunnistaa parhaiten väreistä ja sommittelusta. Käytä mielikuvitusta, pastissivalokuva saa olla halutessasi myös hieman humoristinen!
Huom! Kun lähetätte minulle kuvan valmiista pastissityöstänne, laittakaa mukaan myös kuva maalauksesta johon se perustuu.
Tehtävä 1: Keskity oleelliseen
Materiaali: Savi
Työvälineet: Muovailutyökalut
Tehtävän kuvaus: Savea yleensä työstetään kosteana, jolloin siinä on hyvä plastisuus (=muovautuvuus) ja työskentely tapahtuu enimmäkseen muovailemalla käsillä. On kuitenkin täysin mahdollista työstää teosta myös hieman kuivempana, jolloin työkalut nousevat suurempaan rooliin ja sormia ei enää niinkään käytetä. Tässä tehtävässä keskitytään vain oleellisiin, yksinkertaisiin muotoihin ja vältellään yksityiskohtia. Ottakaa ensin köntti savea, leipokaa siitä ilmakuplat pois ja muovatkaa massaan veistoksenne perusmuodot (aihe vapaa, voi olla esittävää tai abstraktia). Työstäkää savea niin paljon kuin tarve, ja antakaa sen jälkeen saven hieman kuivua. Voitte pitää teosta vaikka muovipussissa joka on osittain auki. Seuratkaa kuivumista, teos ei saa kuivua kuitenkaan liikaa, emme halua että kaikki kosteus häviää savesta. Voitte kokeilla kaiverrustyökaluilla miten savi käyttäytyy. Kun kuivumisaste tuntuu hyvältä, voitte aloittaa työstämisen työkaluilla. Tässä työssä painotetaan mielenkiintoista pintaa, skarppeja muotoja ja kulmikkuutta. Teoksessa voi tietenkin olla myös pehmeitä, pyöreitä muotoja, mutta tee ne työkalujen avulla, älä käsillä muovaamalla. Oli aiheesi mikä hyvänsä, pohdi tarkkaan mitkä osa-alueet ovat oleellisimpia muodon ja kokonaisuuden kannalta. Esimerkiksi: ihmiskasvoissa ei kannata muovata jokaista hammasväliä tai kulmakarvaa erikseen, muuten lopputulos saattaa olla liian inhorealistinen.
Huom: Jos työsi epähuomiossa kuivuu liikaa niin ei hätää. Kostuta savea suihkepullolla ja laita pussi tiukasti kiinni. Annan kosteuden imeytyä ja lisää tarvittaessa lisää.
Laiton tähän kuvaliitteeksi esimerkiksi myös oman keramiikkaveistokseni ”Toinen lajissaan”, joka kuvastaa kirahvin päätä. Teoksessa olen pyrkinyt yksinkertaistamiseen ja perusmuotojen tekemiseen, ilman yksityiskohtia. Pintamuoto tosin on tehty ihan sormilla muovailemalla, mutta keskittykää te enemmän työkaluilla tekemiseen. Laitan teille vielä lisää esimerkkikuvia tulevien päivien aikana, joten seurailkaa sähköpostianne! Kuvaan mm. lyhyen videon josta näette miten kuivaa saven pitää olla ja miten se käyttäytyy.