Viikko 13
Etäopetustehtävät ryhmittäin aikaväliltä 23.3. – 27.3.2020. Ryhmänumeron jälkeen löydät tehtävän nimen.
Tehtävä: Lemmikki puuhissaan / Mieliesine (KOLMEN KUVAN SARJA)
Materiaali: A4 tai A3-paperi, teippiä
Työvälineet: lyijykynä, tussit, vesivärit, peitevärit, siveltimiä, pyyhekumi
Valitse A tai B
- Piirrä tai maalaa kolmen kuvan sarja lemmikistäsi puuhissaan. Toteutustapa vapaa (mm. lyijykynä, vesivärit, tussit). Tehtävässä huomioi lemmikkisi ominaispiirteet ja kerro niistä kuvan avulla. Jos maalaat, teippaa paperi pöydän pintaan kiinni joka sivulta!
- Piirrä tai maalaa kotonasi olevasta, sinulle tärkeästä esineestä kolmen kuvan sarja. Toteutustapa vapaa (lyijykynä, vesivärit). Kerro kuvan avulla esineen merkityksestä itsellesi. Jos maalaat, teippaa paperi pöydän pintaan kiinni joka sivulta!
Voit piirtää/maalata lemmikin edestä, takaa ja ylhäältä TAI tehdä sarjakuvan jossa lemmikki puuhailee jotain. Muista että sarjakuvassa on tarina!
Tehtävä: Kevään merkkejä!
Materiaali: älypuhelin, tabletti tai kamera
Luonnon havainnointia kameran avulla: Tee kävely lähialueelle metsään tai puistoon. Valokuvaa kiinnostavia näkymiä ja yksityiskohtia. Valitse kolme parasta kuvaa, jotka sinusta kertovat keväästä! Käytä tehtävässä älypuhelinta. Voit muokata kuvia puhelimellasi.
Lähetä valitsemasi kolme kuvaa opettajalle!
Tehtävä: Laita sama lelu lattialle ja piirrä se ylhäältä, seiso lelun vieressä ja katso suoraan ylhäältä alas. Nosta lelu pöydälle ja piirrä sivukuva. Voit värittää kuvat, jos haluat.
Nyt sinulla on lelusi kuvattuna eri puolilta, säästä kuvat, niin jatkamme tätä tehtävää koululla joskus tulevaisuudessa, toivottavasti vielä keväällä!
Tehtävä: Piirrä joku oma kenkäsi ja väritä se niin, että askel tuntuisi todella kevyeltä ja keväiseltä, sekä mieli iloiselta. Tarkastele kenkää ensin joka puolelta ja huomioi kaikki kulumat, sekä yksityiskohdat.
Tehtävä 2: Esine veden ja lasin läpi tutkittuna
Tämän viikon tehtävässä materiaaleina on:
- Vedellä täytetty lasi (tai muu vastaava läpikuultava lasiesine, jonka voit täyttää vedellä)
- Digikamera tai puhelimen kamera
- Jokin pieni esine mikä mahtuu vedellä täytetyn lasin taakse (ei siis lasin sisälle). Tässä esimerkki: jos lasi olisi puu, tämä valitsemasi objekti olisi täysin puun takana piilossa katseeltasi.
Harkitse millainen valaistus kuvaushetkellä on (luonnonvalo, vai keinovalo), harkitse myös kuvauskulma (kuvaatko ylä-, tai alaviistoon, tai horisontaalisesti suoraan esineen lasin ja veden läpi). Jos lasi on värillinen sävylasi, tämä materiaali sopii tehtävään myös, pääasia on läpikuultavuus.
Jos lasiesineessä on muotoja ja erilaisia pintoja (kuten usein esim. juomalaseissa on), voit halutessasi käyttää myös näitä ominaisuuksia kuvassasi.
Huomioi myös kuvan rajaus, pyri siihen että kuvassa näkyy vain lasi, jossa vettä ja lasin takana valitsemasi esine.
Sitten vain kuvaamaan. Valitse kuvista mielestäsi vaikuttavin. Ottaisin mielelläni vastaan yhden valitsemasi kuvan liitetiedostona sähköpostiini: tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi
Mikäli käytössäsi ei ole mahdollisuutta toteuttaa tehtävää puhelimella tai kameralla niin ei syytä huoleen. Infoa minua sähköpostilla niin laaditaan sopiva tekniikka tämän tehtävän toteutukseen.
Ja kuten viikko sitten, tehtävän voi suorittaa tällä viikolla sopivassa aikataulussa.
Tehtävä 2: Esine veden ja lasin läpi tutkittuna
Tämän viikon tehtävässä materiaaleina on:
- Vedellä täytetty lasi (tai muu vastaava läpikuultava lasiesine, jonka voit täyttää vedellä)
- Digikamera tai puhelimen kamera
- Jokin pieni esine mikä mahtuu vedellä täytetyn lasin taakse (ei siis lasin sisälle). Tässä esimerkki: jos lasi olisi puu, tämä valitsemasi objekti olisi täysin puun takana piilossa katseeltasi.
Harkitse millainen valaistus kuvaushetkellä on (luonnonvalo, vai keinovalo), harkitse myös kuvauskulma (kuvaatko ylä-, tai alaviistoon, tai horisontaalisesti suoraan esineen lasin ja veden läpi). Jos lasi on värillinen sävylasi, tämä materiaali sopii tehtävään myös, pääasia on läpikuultavuus.
Jos lasiesineessä on muotoja ja erilaisia pintoja (kuten usein esim. juomalaseissa on), voit halutessasi käyttää myös näitä ominaisuuksia kuvassasi.
Huomioi myös kuvan rajaus, pyri siihen että kuvassa näkyy vain lasi, jossa vettä ja lasin takana valitsemasi esine.
Sitten vain kuvaamaan. Valitse kuvista mielestäsi vaikuttavin. Ottaisin mielelläni vastaan yhden valitsemasi kuvan liitetiedostona sähköpostiini: tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi
Mikäli käytössäsi ei ole mahdollisuutta toteuttaa tehtävää puhelimella tai kameralla niin ei syytä huoleen. Infoa minua sähköpostilla niin laaditaan sopiva tekniikka tämän tehtävän toteutukseen.
Ja kuten viikko sitten, tehtävän voi suorittaa tällä viikolla sopivassa aikataulussa.
Tehtävä: Valitse rakkain pehmolelusi ja sijoita se yllättävään ympäristöön esim. puunlatva, sauna, roskis, avaruus jne… Koita saada pehmeä pinta esiin, sekä pehmosi muoto ja ilme.
Voit tehdä työn lyijykynällä tai väreillä, jotka sinulla on käytettävissäsi, siis tekniikka vapaa. Käytä mielikuvitustasi rohkeasti!
Tehtävä: Muotoile piirtämäsi lemmikki savesta, tee ensin koko muoto suurin piirtein ja sen jälkeen vasta yksityiskohtia. Katso tehdessäsi koko ajan työtä joka puolelta!
Kun työ on mielestäsi valmis, kaiverra se ontoksi. Viimeisenä tee pintakuvio karva, kilpi, sulka jne… Muista laittaa oma nimesi työhön!
Kuivata työ ja tuo se HYVIN VAROVASTI kuvikselle ma-to klo 9.30- 14.30. Samoina aikoina voi myös hakea savea ja tarvikkeita. Työn iloa!
Tehtävä: Kotisi pohjapiirros
Materiaali: Paperi, piirustusvälineet, viivotin
Tehtävän kuvaus: Piirrä kodistasi pohjapiirros. Toteutustapa vapaa (mm. lyijykynä, puuvärit, tussit). Seinien ja huoneiden välisten mittasuhteiden lisäksi kiinnitä erityistä huomiota kodin eri tiloihin ja mitä huonekaluja niissä on. Merkitse pohjapiirrokseen oma lempipaikkasi kotona.
Tavoitteena on tutkia omaa kotia eri näkökulmasta, kun vallitsevan tilanteen vuoksi vietämme nyt paljon aikaa kotona. Pohjapiirroksen tekeminen näyttää uudenlaisen näkökulman katsella kotia lintuperspektiivistä.
Valokuvaa valmis työ ja lähetä opettajalle.
Tehtävä: Viiden valokuvan kuvitus tekstiin
Materiaali: Puhelin, tabletti tai kamera
Tehtävän kuvaus: Lue novellit “Hihnan päässä elämä” ja “Näkymätön”. Valitse teksteistä toinen, johon teet viiden kuvan kuvituksen. (Kuvia saa tietysti olla enemmänkin.)
Mitä kuvitus tarkoittaa? Kuvituskuvan tehtävänä on herättää mielenkiintoa ja luoda oikeanlainen tunnelma tekstiä kohtaan kuvallisin keinoin. Kuvituskuva elävöittää, havainnollistaa ja selkeyttää tarinaa.
Tee kuvitus valokuvaten puhelimella, tabletilla tai kameralla. Keskity erityisesti kuvakulmien valintaan ja rajauksiin. Jos alkuun pääseminen tuntuu vaikealta, niin lue valitsemasi teksti useaan kertaan ja anna ajatusten virrata. Mikä jää päällimmäisenä mieleen lukemastasi? Sen jälkeen lähde pohtimaan kuinka toteutat tämän mielikuvan valokuvaamalla. Voit kuvata lavastettuja tilanteita tai arjestasi löytyneitä asioita ja yksityiskohtia. Kuvilla ja tekstillä on kuitenkin oltava selvä yhteys.
Kumpikin teksti on jaettu kolmeen osaan, joten voit edetä kuvauskohteiden suunnittelussa ja kuvaamisessa osa kerrallaan.
Lähetä kuvat sähköpostilla opettajalle.
Tehtävä 2: Esine veden ja lasin läpi tutkittuna
Tämän viikon tehtävässä materiaaleina on:
- Vedellä täytetty lasi (tai muu vastaava läpikuultava lasiesine, jonka voit täyttää vedellä)
- Digikamera tai puhelimen kamera
- Jokin pieni esine mikä mahtuu vedellä täytetyn lasin taakse (ei siis lasin sisälle). Tässä esimerkki: jos lasi olisi puu, tämä valitsemasi objekti olisi täysin puun takana piilossa katseeltasi.
Harkitse millainen valaistus kuvaushetkellä on (luonnonvalo, vai keinovalo), harkitse myös kuvauskulma (kuvaatko ylä-, tai alaviistoon, tai horisontaalisesti suoraan esineen lasin ja veden läpi). Jos lasi on värillinen sävylasi, tämä materiaali sopii tehtävään myös, pääasia on läpikuultavuus.
Jos lasiesineessä on muotoja ja erilaisia pintoja (kuten usein esim. juomalaseissa on), voit halutessasi käyttää myös näitä ominaisuuksia kuvassasi.
Huomioi myös kuvan rajaus, pyri siihen että kuvassa näkyy vain lasi, jossa vettä ja lasin takana valitsemasi esine.
Sitten vain kuvaamaan. Valitse kuvista mielestäsi vaikuttavin. Ottaisin mielelläni vastaan yhden valitsemasi kuvan liitetiedostona sähköpostiini: tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi
Mikäli käytössäsi ei ole mahdollisuutta toteuttaa tehtävää puhelimella tai kameralla niin ei syytä huoleen. Infoa minua sähköpostilla niin laaditaan sopiva tekniikka tämän tehtävän toteutukseen.
Ja kuten viikko sitten, tehtävän voi suorittaa tällä viikolla sopivassa aikataulussa.
Tehtävä 2: Esine veden ja lasin läpi tutkittuna
Tämän viikon tehtävässä materiaaleina on:
- Vedellä täytetty lasi (tai muu vastaava läpikuultava lasiesine, jonka voit täyttää vedellä)
- Digikamera tai puhelimen kamera
- Jokin pieni esine mikä mahtuu vedellä täytetyn lasin taakse (ei siis lasin sisälle). Tässä esimerkki: jos lasi olisi puu, tämä valitsemasi objekti olisi täysin puun takana piilossa katseeltasi.
Harkitse millainen valaistus kuvaushetkellä on (luonnonvalo, vai keinovalo), harkitse myös kuvauskulma (kuvaatko ylä-, tai alaviistoon, tai horisontaalisesti suoraan esineen lasin ja veden läpi). Jos lasi on värillinen sävylasi, tämä materiaali sopii tehtävään myös, pääasia on läpikuultavuus.
Jos lasiesineessä on muotoja ja erilaisia pintoja (kuten usein esim. juomalaseissa on), voit halutessasi käyttää myös näitä ominaisuuksia kuvassasi.
Huomioi myös kuvan rajaus, pyri siihen että kuvassa näkyy vain lasi, jossa vettä ja lasin takana valitsemasi esine.
Sitten vain kuvaamaan. Valitse kuvista mielestäsi vaikuttavin. Ottaisin mielelläni vastaan yhden valitsemasi kuvan liitetiedostona sähköpostiini: tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi
Mikäli käytössäsi ei ole mahdollisuutta toteuttaa tehtävää puhelimella tai kameralla niin ei syytä huoleen. Infoa minua sähköpostilla niin laaditaan sopiva tekniikka tämän tehtävän toteutukseen.
Ja kuten viikko sitten, tehtävän voi suorittaa tällä viikolla sopivassa aikataulussa.
Tehtävä: Ota kaksi paperia ja tee toiseen jokin ihana mielikuvitusmaisema, joka on värikäs ja rönsyilevä, siellä voi olla myös kaikenlaisia olentoja ja muuta ihmeellistä.
KUVA3 ryhmäläisten on mahdollista jatkaa kesken jääneitä projektejaan, mikäli käytössä on ollut välineitä, joita voidaan koululta lainata. Koulu ei voi antaa kotiin lainaan elektroniikkalaitteita (esim. tabletteja/kameroita/läppäreitä) tai liuottimia tai liuotinpohjaisia aineita.
Oman teoksen jatkamiseksi ilmoittakaa opettajallenne Kerttu Salliselle sähköpostitse mitä teosta tahdotte jatkaa ja mitä välineitä tarvitsette lainaan. Opettaja tilanteen mukaan on sovitusti paikalla luovuttamassa välineet tai antaa luvan noutaa välineet koululta (ma-to 9:30-14:30 tai erikseen sovittuna ajankohtana).
MIKÄLI OPPILAS EI JATKA OMAA TEOSTA, KATSO ALEMPAA OHJEET KOTONA TEHTÄVÄÄN TEOKSEEN.
25.3.2020 VAIHTOEHTOTEHTÄVÄ
Välineet: Paperi, lyijykynä, kuulakärkikynä
Suunnittele eläimen ja kasvin hybridi (=kahden lajin risteymä).
Luonnostele kuvaa ensin paperille lyijykynällä, jonka jälkeen viimeistely tehdään valintasi mukaan lyijykynillä tai kuulakärkikynällä. Kiinnitä huomiota valitsemasi eläimen turkkiin/nahkaan/sulkiin ja niiden tekstuurin tuntuun, samoin kuin miten kasvi liittyy eläimeen: onko se osa eläintä? Onko kasvi kuin loinen, joka on vallannut isäntäeläintään? Mahdollistaako kasvi eläimelle uusia toimintoja tai elintapoja?
Lähetä valmiista tai keskeneräisestä työstä kuva opettajan sähköpostiin kerttu.sallinen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi viimeistään 31.3.2020.
Opettaja kommentoi valmista tai keskeneräistä työtä sähköpostin kautta.
Mikäli kotoa ei löydy paperia tai lyijykyniä, voi ne käydä lainaamassa kuvataidekoululta.
Tehtävä 2: Eläin vesivärein
Minkä eläimen olet viimeksi nähnyt? Oletko nähnyt lemmikkieläimen, tai vaikkapa televisiosta jonkin kiinnostavan eläimen?
Piirrä tämä eläin paperille ja väritä eläin vesivärein. Huomioi myös taustan värimaailma. Eläinkuvassasi voit kiinnittää myös huomiota mitä asioita eläimen ympärillä ja taustalla on.
Olemme käyneet läpi värien sekoittamista, tutustu mistä kahdesta väristä saadaan tarvittaessa esimerkiksi vihreä, oranssi tai vaikkapa violetti.
Materiaalit:
- Vesiväripaperi
- Vesivärit
- Sivellin
- Vesikuppi
- Lyijynä
- Pyyhekumi (tarvittaessa)
Jos mahdollista huoltajat, ottaisin mielelläni sähköpostiini kuvan valmiista teoksesta: tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi
Ja kuten viime viikolla. Tehtävän voi tehdä sopivassa aikataulussa.
Lisäksi virka-aikana ma-to voi tarvittaessa hakea oppilaalle kyseiset listaamani tehtävämateriaalit lainaksi kuvikselta.
Tehtävä 2: Esine veden ja lasin läpi tutkittuna
Tämän viikon tehtävässä materiaaleina on:
- Vedellä täytetty lasi (tai muu vastaava läpikuultava lasiesine, jonka voit täyttää vedellä)
- Digikamera tai puhelimen kamera
- Jokin pieni esine mikä mahtuu vedellä täytetyn lasin taakse (ei siis lasin sisälle). Tässä esimerkki: jos lasi olisi puu, tämä valitsemasi objekti olisi täysin puun takana piilossa katseeltasi.
Harkitse millainen valaistus kuvaushetkellä on (luonnonvalo, vai keinovalo), harkitse myös kuvauskulma (kuvaatko ylä-, tai alaviistoon, tai horisontaalisesti suoraan esineen lasin ja veden läpi). Jos lasi on värillinen sävylasi, tämä materiaali sopii tehtävään myös, pääasia on läpikuultavuus.
Jos lasiesineessä on muotoja ja erilaisia pintoja (kuten usein esim. juomalaseissa on), voit halutessasi käyttää myös näitä ominaisuuksia kuvassasi.
Huomioi myös kuvan rajaus, pyri siihen että kuvassa näkyy vain lasi, jossa vettä ja lasin takana valitsemasi esine.
Sitten vain kuvaamaan. Valitse kuvista mielestäsi vaikuttavin. Ottaisin mielelläni vastaan yhden valitsemasi kuvan liitetiedostona sähköpostiini: tommi.hamalainen(at)vihdinkuvataidekoulu.fi
Mikäli käytössäsi ei ole mahdollisuutta toteuttaa tehtävää puhelimella tai kameralla niin ei syytä huoleen. Infoa minua sähköpostilla niin laaditaan sopiva tekniikka tämän tehtävän toteutukseen.
Ja kuten viikko sitten, tehtävän voi suorittaa tällä viikolla sopivassa aikataulussa.
Tehtävä 1: Värikkäät eläinhahmot
Materiaali: Akvarellipaperi (tai jokin muu laadukas, paksu paperi)
Työvälineet: Keltainen öljyliitu (jokin muukin väri käy), vesivärit, vesikuppi
Tehtävän kuvaus: Eläinkaverukset kirkkaissa väreissä! Tässä tehtävässä korostamme kirkkaita ja monipuolisia värejä, sekä selkeitä ja paksuja ääriviivoja. Teos tehdään vesiväreillä ja liidulla. Aiheena meillä on lukuvuoden teeman mukaisesti eläimet. Nyt saa käyttää mielikuvitusta, eläin voi olla ihan minkä värinen tahansa (vaikka vaaleanpunainen virtahepo tai sininen kirahvi).
1. Piirrä ensin paperille keltaisella liidulla ainakin kolme eläintä (ne voivat olla kaikki samoja, tai sitten jokainen erilainen). Tee pelkät ääriviivat.
2. Maalaa jokainen eläin todella värikkäästi vesivärillä, mieluiten käyttäen useaa eri väriä! Öljyliitu hylkii vesiväriä, joten piirretyt ääriviivat jäävät selkeästi näkyviin. Ei haittaa vaikka et pystyisi ääriviivojen sisällä!
3. Viimeistele eläimesi, voit maalata niihin vaikka erilaisia koristeita, kuten täpliä.
4. Koristellaan taustaa roisketekniikalla. Kastele sivellin, ota siihen jotain vesiväriä, ja näpäytä siveltimen harjaksia sormella, niin että paperille lentää pieniä väripisaroita. Älä kuitenkaan roiski liikaa ja katso tarkkaan ettet sotke ympäristöäsi! Kannattaa laittaa paperin alle esim. sanomalehteä pöydän suojaksi.
Liitteenä on kuvat eri työvaiheista. Laitoin liitteeksi myös taide-esimerkin, tekijänä afrikkalainen Noel Kapandan. Kiinnittäkää huomiota kirkkaisiin väreihin, ja selkeisiin ääriviivoihin.
Työvälineitä ja materiaaleja voi hakea kuviskoululta maanantai-torstai klo 9.30-14.30 välillä, oppilaiden omasta luokasta (grafiikanluokka).
Minuun voi olla yhteydessä jos tarvitsette lisätietoa tehtäviin liittyen: tommi.sandberg(at)vihdinkuvataidekoulu.fi.
Tehtävä: Tärkeän ihmisen muotokuva
Materiaali: A4-piirustuspaperi
Työvälineet: Puuvärit
Tehtävän kuvaus: Ihailetko jotakuta? Onko joku sinun sankarisi? Kuka ansaitsisi muotokuvan? Mieti kuka on sinulle tärkeä ihminen ja tee hänestä muotokuva puuväreillä. Keskity tarkkaan piirtämiseen ja tasaiseen värittämiseen. Voit tehdä muotokuvan joko valokuvasta, elävästä mallista tai ulkomuistista.
Huom: Älä tee muotokuvasta liian pientä vaan käytä koko paperi hyödyksi.
Minuun voi olla yhteydessä jos tarvitsette lisätietoa kotitehtäviin liittyen: tommi.sandberg(at)vihdinkuvataidekoulu.fi.
Tehtävä: Ota kaksi paperia ja tee toiseen jokin ihana mielikuvitusmaisema, joka on värikäs ja rönsyilevä, siellä voi olla myös kaikenlaisia olentoja ja muuta ihmeellistä.
Tehtävä: Muotoile piirtämäsi lemmikki savesta, tee ensin koko muoto suurin piirtein ja sen jälkeen vasta yksityiskohtia. Katso tehdessäsi koko ajan työtä joka puolelta!
Kun työ on mielestäsi valmis, kaiverra se ontoksi. Viimeisenä tee pintakuvio karva, kilpi, sulka jne… Muista laittaa oma nimesi työhön!
Kuivata työ ja tuo se HYVIN VAROVASTI kuvikselle ma-to klo 9.30- 14.30. Samoina aikoina voi myös hakea savea ja tarvikkeita. Työn iloa!
Tehtävä: Kuvapäiväkirja
Materiaali: Puhelin, tabletti tai kamera
Tehtävän kuvaus: Valokuvaa puhelimella, tabletilla tai kameralla arkeasi viikon ajan 26.3.-2.4.2020. Kuvapäiväkirjan tulee sisältää viisi kuvaa.
Kannattaa kuvata paljon ja valita niistä sitten mieluisat viisi otosta. Mieti mitä haluat kertoa kuvilla arjestasi poikkeustilan ajalta, koska meidän jokaisen elämä on muuttunut hyvin erilaiseksi kuin normaalisti. Kuvapäiväkirja voi sisältää dokumentointia arkisista asioista kuten esimerkiksi etäkoulunkäynnistä, kodin ympäristöstä, perheen lemmikin hoitamisesta jne.
Valitse viisi kuvaa arjestasi viikon ajalta ja lähetä ne sähköpostilla opettajalle.
Voit käydä kurkistamassa Tampereen ja Pirkanmaan Kulttuuritoimituksen “Poikkeustila-sarjaa” jossa ihmiset kuvaavat sitä, miltä heidän maailmansa näyttää nyt.
https://kulttuuritoimitus.fi/artikkelit/poikkeustila/poikkeustila-1-martti-huoviala-koululainen/
Tehtävä: Viiden valokuvan kuvitus tekstiin
Materiaali: Puhelin, tabletti tai kamera
Tehtävän kuvaus: Lue novellit “Hihnan päässä elämä” ja “Näkymätön”. Valitse teksteistä toinen, johon teet viiden kuvan kuvituksen. (Kuvia saa tietysti olla enemmänkin.)
Mitä kuvitus tarkoittaa? Kuvituskuvan tehtävänä on herättää mielenkiintoa ja luoda oikeanlainen tunnelma tekstiä kohtaan kuvallisin keinoin. Kuvituskuva elävöittää, havainnollistaa ja selkeyttää tarinaa.
Tee kuvitus valokuvaten puhelimella, tabletilla tai kameralla. Keskity erityisesti kuvakulmien valintaan ja rajauksiin. Jos alkuun pääseminen tuntuu vaikealta, niin lue valitsemasi teksti useaan kertaan ja anna ajatusten virrata. Mikä jää päällimmäisenä mieleen lukemastasi? Sen jälkeen lähde pohtimaan kuinka toteutat tämän mielikuvan valokuvaamalla. Voit kuvata lavastettuja tilanteita tai arjestasi löytyneitä asioita ja yksityiskohtia. Kuvilla ja tekstillä on kuitenkin oltava selvä yhteys.
Kumpikin teksti on jaettu kolmeen osaan, joten voit edetä kuvauskohteiden suunnittelussa ja kuvaamisessa osa kerrallaan.
Lähetä kuvat sähköpostilla opettajalle.
Tehtävä: Väriympyrä esineistä
Materiaali: Erilaiset esineet ja asiat
Työvälineet: Kamera (älypuhelin, digipokkari, järjestelmäkamera yms.)
Tehtävän kuvaus: Väriympyrä on kuvisopetuksen tärkeä työkalu, jota käytetään väriopin opettamiseen, sävyjen tutkimiseen ja väriyhdistelmien suunnitteluun. Tässä tehtävässä pääsee hauskalla tavalla tutustumaan värien järjestykseen ja sävyeroihin. Tehtävänä on muodostaa väriympyrä kotoa löytyvistä tavaroista ja ottaa siitä valokuva. Kaikkia sävyjä ei tarvitse saada samaan ympyrään, mutta olisi hyvä jos ainakin päävärit löytyisivät (punainen, keltainen, sininen). Mitä enemmän tavaroita kuvasta löytyy sitä vaikuttavampi on lopputulos, joten käytä reilusti aikaa tavaroiden etsimiseen ja valitsemiseen!
Työvaiheet:
1. Etsi kotoa erivärisiä esineitä
2. Katso väriympyrästä missä järjestyksessä värit ovat ympyrässä, ja asettele tavarat samanlaiseen järjestykseen värin mukaan
3. Ota valokuva teoksesta
4. Siivoa ja järjestele tavarat paikoilleen 😉
Laitoin liitteeksi kuvan väriympyrästä, sekä esimerkin esineväriympyrästä (valokuva: Saara Vainio). Tässä myös linkki Simonkylän kuviksen Instagramiin, josta löytyy lisää vastaavanlaisia esimerkkejä.
Minuun voi olla yhteydessä jos tarvitsette lisätietoa tehtäviin liittyen: tommi.sandberg(at)vihdinkuvataidekoulu.fi
Tehtävä: Tulkitse musiikkia
Materiaali: Akvarellipaperi (tai jokin muu laadukas, paksu paperi)
Työvälineet: Vesivärit, mustat tussit (+halutessasi voit luonnostella lyijykynällä)
Tehtävän kuvaus: Musiikki voi herättää kuuntelijassa monenlaisia tuntemuksia: iloa, surua, ärtymystä, ahdistuneisuutta, innostusta jne… Se luo ihmiselle voimakkaita mielikuvia. Tehtävänä on valita jokin musiikkikappale, ja tehdä siihen liittyvä kuva mustilla tusseilla ja vesiväreillä. Teos voi olla täysin oman tunnemaailmasi kuvausta, eli mitä tunteita kappale sinussa herättää, tai sitten se voi kirjaimellisesti kuvata niitä asioita mitä kappaleessa lauletaan.
Työvaiheet:
1. Kuuntele kappale, pohdi miten voisit lähestyä aihetta
2. Luonnostele kuva lyijykynällä (vapaavalintainen työvaihe)
3. Piirrä ääriviivat mustalla tussilla
4. Maalaa päälle vesiväreillä
Voit valita joko täysin instrumentaalisen kappaleen, jossa ei ole sanoja vaan pelkkiä soittimia, tai sitten perinteisen kappaleen jossa on lyriikat. Kun palautat kuvan valmiista teoksestasi, laita mukaan myös kappaleen ja esittäjän nimi. Voit myös lisätä teokseesi tekstiä (kappaleen sanoja) halutessasi!
Laitoin liitteeksi Maria Barryn vesiväriteoksen, jossa näkyy miten hyvin tummat ääriviivat toimivat kirkkaiden vesivärien kanssa. Toisessa esimerkkikuvassa on hyödynnetty tekstiä osana kuvan rakentamista, huomioikaa sanojen vaihteleva koko ja asettelu. Tekstinä on Walt Whitmanin runo, mutta samaan tapaan voi käyttää myös kappaleen sanoja. Tässä myös linkki liettualaisen Juli Jahin vesiväri/tussi-teoksiin.
Minuun voi olla yhteydessä jos tarvitsette lisätietoa tehtäviin liittyen: tommi.sandberg(at)vihdinkuvataidekoulu.fi
Välineet: kamerallinen puhelin tai kamera, lelu tai ystävä/perheenjäsen
Tässä tehtävässä lähdemme tarkastelemaan erilaisia kuvakokoja. Kuvakoolla tarkoitamme tässä sitä, minkä
kokoisena kuvattava henkilö tai lelu näkyy kuvassa. Lähikuvassa kuvattava kohde täyttää lähestulkoon koko
kuvan, eikä kuva-alalle mahdu muuta. Toisessa ääripäässä on yleiskuva, jossa kuvataan mahdollisimman
paljon ympäristöä eikä kuvattava kohde pakosti edes erotu selkeästi.
Eri kuvako’oilla voidaan kertoa kuvattavan kohteen merkittävyydestä: mitä enemmän kuvattava kohde vie
tilaa kuvakoosta, sitä tärkeämpi se on. Toisaalta kuvissa, joissa on mukana myös ympäristöä, voidaan kertoa
kuvattavan kohteen suhteesta ympäristöön tai muihin kuvassa näkyviin henkilöihin tai hahmoihin.
TEHTÄVÄ:
Tehtävänä on ottaa kuvia, joissa on kohteena aina sama henkilö tai lelu mutta eri kuvakokoja käyttäen.
Opettajalle tulee lähettää KOLME eri valokuvaa, joissa käytetään eri kuvakokoja. Koeta sisällyttää kuviin
tunnetta tai tarinaa: lavasta kuvattavalle kohteelle ympäristö tai tapahtuma.
YK | Yleiskuva
• mahdollisimman laaja kuva
• näytetään kokonaisuus, missä ollaan
• yksityiskohdat eivät erotu
________________________________________
LKK | Laaja kokokuva
• ihminen ympäristössään
• yläpuolella paljon tilaa
• alapuolella paljon tilaa
________________________________________
KK | Kokokuva
• ihminen kokonaan
• pään päällä ei turhaa tilaa
• jalkojen alla ei turhaa tilaa
________________________________________
LPK | Laaja puolikuva
• ihminen reiden puolivälistä ylöspäin
• pään päällä ei turhaa tilaa
• alas lasketut kädet näkyvät kokonaan
________________________________________
PK | Puolikuva
• puolet ihmisestä
• rajaus noin navan kohdalta
• pään päällä ei turhaa tilaa
________________________________________
PLK | Puolilähikuva
• rajaus kainaloiden tai rinnan kohdalta
• pään päällä ei turhaa tilaa
• tärkeintä ihminen
________________________________________
LK | Lähikuva
• ihmisen kasvot
• olkapään kaarta näkyy
• pään päällä ei tilaa tai päälakea leikaten
________________________________________
ELK | Erikoislähikuva
Erikoislähikuva tuo esille jonkin yksityiskohdan, vaikkapa osan kasvoista.
Tehtävä 2: Croquis veistoksia
Materiaali: Savi, folio, rautalanka, sanomalehteä, taikataikina, pullataikina… jne.
Välineet: keittiöveitsi, grillitikku tai neula, maalarinteippi
Viime viikon tehtävänä oli piirtää nopeita croquis piirustuksia ihmisistä ja eläimistä. Nyt tehdään sama kolmiulotteisesti, eli muotoillaan ihminen ja eläin eri asennoissa.
Tehtävää varten voit hakea materiaalia Kuvataidekoululta maanantai-torstai klo 9.30-14.30, kanslisti Helin ollessa paikalla. Heli osaa neuvoa, mistä materiaalit löytyy. Koululla on tarjolla savea, foliota ja rautalankaa. Myös savityökaluja voi lainata. Tehtävän voi kyllä tehdä kotoa löytyvillä materiaaleilla!
Voit käyttää mallina ihmistä, joka kotoa löytyy tai viime viikolla tekemiäsi croquis-piirroksia.
Muotoile ihminen eri asennoissa. Tee jokaisesta asennosta pieni veistos. Voit välillä vaihtaa materiaalia. Nyt ei ole tärkeää pienet yksityiskohdat, vaan se että asento näyttää oikealta. Ihmishahmot voivat olla pienikokoisia, mutta katso että kaikki ruumiinosat pysyvät koossa.
Ihmishahmot voivat olla erikokoisia, materiaalista riippuen. Foliosta ja savesta saa tehtyä pieniä hahmoja. Sanomalehteä rypistelemällä hahmoista tulee melko isoja. Rypistettyä sanomalehteä voi tukea teippaamalla sitä muotoon (maalarinteippi sopii tähän parhaiten).
Taikataikina on myös helppo tehdä kotona ja sitä on helppo muovailla. Taikinan ohje on alla.
Kuivata työt (savi, taikataikina) ja kokeile pysyykö istuva ihminen istumassa tai seisova ihminen tukea varten seisomassa. Tee myös muutama eläinhahmo. Asettele valmiit ihmishahmot ja eläimet ryhmäksi tai pareiksi ja ota niistä valokuva. Mieti miten ne liittyvät toisiinsa, keksitkö jonkun tarinan niille?
Mieti kuvauspaikka, katso mitä taustalla näkyy. Kuvat voi ottaa kännykällä! Ota myös muutama kuva viime viikolla tehdyistä croquis piirroksista.
Pyydä että huoltaja lähettää muutaman kuvan opettajalle: pauliina.ruokokoski(at)vihdinkuvataidekoulu.fi.
Taikataikinan ohje:
- 3 dl jauhoja
- 1,5 dl suolaa
- 1,5 dl vettä
- 1 rkl ruokaöljyä.
Sekoita keskenään jauhot ja suola ja lisää vesi sekä ruokaöljy. Vaivaa ainekset kiinteäksi massaksi. Jos taikina on tahmeaa, lisää hieman jauhoja. Jos taikina murenee liian helposti, voit lisätä hieman vettä.
Muovailun apuvälineinä voi käyttää kaikkea keittiöstä löytyvää: veitsiä, hammas-tikkuja, pillejä ja piparkakkumuotteja. Valkosipulipuristimen avulla saa tehtyä hauskat hiukset hahmoille
Tehtävä: Ruohonjuuritason asukkaita
Materiaali: A4-piirustuspaperi
Työvälineet: Erivahvuiset lyijykynät, pyyhekumi
Tehtävän kuvaus: Maailma on täynnä erilaisia hyönteisiä ja jokaisella on oma uniikki muotonsa, anatomiansa ja mittasuhteensa. Mikä hyönteinen kiinnostaa sinua eniten? Tässä tehtävässä piirretään hyönteinen lyijykynällä piirustuspaperille käyttämällä eri tummuusasteita ja pyyhekumia apuna. Pyyhekumilla pyyhitään piirrokseen kumitusviivoja, jotka samalla levittävät lyijyä ja tekevät piirroksesta pehmeämmän. Näin teokseen tulee samalla liikkuvuuden tuntua ja hyönteinen näyttää kolmiulotteisemmalta.
Etsi ensin hyvä mallikuva valitsemastasi hyönteisestä, ja aloita sitten työvaiheet:
1. Piirrä ensin hyönteisen ääriviivat mahdollisimman pehmeällä kynällä (esim. 6B on hyvä)
2. Lisää tummuutta ja varjostuksia
3. Hankaa pyyhekumilla kevyesti ”viivoja” piirroksen poikki häivyttääksesi lyijykynän jälkeä (hankaa eri suuntiin). Tämä pehmentää piirrosta.
4. Seuraavaksi käytä kovempaa kynää (esim. 2B) ja vahvista hyönteisen ääriviivoja sekä varjostuksia uudestaan.
5. Hankaa taas pyyhekumilla, mutta tällä kertaa huolellisemmin ja pehmeämmin.
6. Viimeistele teos, lisää yksityiskohtia. Tee lyijykynällä tummista kohdista todella tummia ja pyyhi kumilla vaaleat kohdat todella vaaleiksi.
Olen laittanut tähän viestiin liitteeksi työvaiheista suuntaa antavat kuvat. Mukana on myös esimerkkikuva, jossa on tehtynä useampi hyönteinen tällä tekniikalla, sekä taulukko lyijykynävahvuuksista. Vinkkinä myös se että pyyhekumiin voi olla tarpeen leikata saksilla yksi terävämpi kulma, jolla saa selkeämmin kumitettua viivoja piirrokseen.
Minuun voi olla yhteydessä jos tarvitsette lisätietoa tehtäviin liittyen: tommi.sandberg(at)vihdinkuvataidekoulu.fi.
Tehtävä: Kevyttä ja herkkää
Materiaali: Rautalanka, kipsinauha, kipsijauhe
Työvälineet: Pihdit, vesikippo
Tehtävän kuvaus: Tässä tehtävässä työskentelemme kuvanveistäjä Alberto Giacomettin jalanjäljissä. Giacometti tuli erityisen tunnetuksi hennoista, impressionistisista hahmoistaan, joiden piirteet olivat usein hyvin venytettyjä. Tehtävänä on rakentaa veistos, jonka runko on rautalankaa ja päällä kipsinauhaa + viimeistely kipsillä. Aihe on vapaa, mutta koettakaa saada teokseen kevyt, hento tunnelma. Voitte lähestyä aihetta Giacomettin tavoin esittävästä näkökulmasta (ihmishahmoja, eläimiä yms.), tai voitte valita ei-esittävän abstraktin tyylin, jossa keskitytte enemmän muotoon. Ennen työn aloittamista, tehkää ainakin yksi luonnos, jossa suunnittelette veistosta. Ei haittaa vaikka idea muuttuisi työskentelyn aikana.
Työvaiheet:
1. Luonnostele paperille
2. Muotoile runko rautalangasta
3. Peitä rautalankarunko märillä kipsinauhasuikaleilla
4. Pinnan viimeistely: Kipsijauheen sekoittaminen veteen ja märän kipsin lisääminen teoksen pintaan esimerkiksi veitsellä.
Teen tänään kuviskoululla esimerkkiveistoksen tällä tekniikalla, laitan teille sitten kuvamateriaalia sähköpostiin kun on valmista. Laitoin myös liitteeksi kuvan Giacomettin luonnoksesta yhteen hänen teokseensa, sekä kaksi kuvaa hänen veistoksistaan. Huomioikaa missä teoksen paino ja massa tuntuu (esim. hahmon jalat ovat juuresta paksut ja isot).
Minuun voi olla yhteydessä jos tarvitsette lisätietoa tehtäviin liittyen: tommi.sandberg(at)vihdinkuvataidekoulu.fi.